szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

A gyártó új típusából két gép is lezuhant.

A Boeing kereskedelmi repülőgépek eladásából származó bevétele

57 milliárdról 32 milliárd dollárra esett, mivel a 2018-as évhez képest megfeleződött az átadott és kifizetett gépek száma.

A társaság a hadiipari megrendelésekkel és a szolgáltatások értékesítésével együtt 76,5 milliárd dollár bevételre tett szert, 24 százalékkal kevesebbre, mint egy évvel korábban. A cég üzemi eredménye a 2018-as 4,1 milliárd dollár nyereség után tavaly 2,2 milliárd dollár veszteséget mutatott.

A gigantikus veszteségeket két légikatasztrófa nyomán szenvedte el a cég, mindkettőben új géptípusuk, a 737 MAX volt érintett. A tragédiákat az okozta, hogy a repülőgép átesésvédelmi rendszere (MCAS) automatikusan lenyomta a gép orrát, és a pilóták így szinte elvesztették az irányítást a gép felett. A vizsgálatok azóta is tartanak, de a nyilvánosságra került dokumentumokból azt már tudni lehet, hogy a Boeing dolgozói évek óta arról beszéltek, hogy tragédia lehet a 737 MAX-ok repüléséből. Ugyanakkor viszont lényegében idiótának nevezték az indonéz légitársaságot, amiért a pilótáik számára továbbképzést szerettek volna kérni.

A két gép lezuhanása után a típust repülési tilalommal sújtották.

A Boeing az eredménykimutatásban külön nem számolt be arról, hogy a 737 MAX-ok földre parancsolása, az újbóli engedélyeztetés, az átalakítások és az ügyfelek kártérítése mennyi pénzbe került eddig. A nyáron 4-5 milliárd dollárra becsülték ezt az összeget, de a gyártó a héten kénytelen volt 12 milliárd dollár hitelt felvenni a költségek fedezésére.

Vannak ugyanakkor pozitív fejlemények is a Boeingnél, a múlt héten sikeresen hajtotta végre első tesztrepülését a 777X típus, a brazil versenyjogi hatóságok pedig kedden jóváhagyták az Embraerrel való egyesülését. Az ügyletre így már csak az Európai Unió hatóságainak kell rábólintaniuk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!