szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Újabb dokumentumokat adott át a Boeing az amerikai hatóságnak, amelyben a cég dolgozóinak levelezése is megtalálható. Kiderült, volt, hogy a munkavállalók megalázó módon beszéltek az egyik légitársaságtól, aki segítséget kért tőlük a 737 MAX-okhoz.

Lassan egy éve már annak, hogy a Boeing 737 MAX típusú repülőgépei nem szállhatnak fel. A gépeket azután parancsolták a földre, miután kiderült, az indonéz Lion Air légitársaság 2018-as légikatasztrófája után 2019-ben az etióp légitársaságnál is egy 737 Max zuhant le. Mint kiderült, a tragédia mindkét esetben ugyanazon okok miatt történt meg: egyrészt a gépekre telepített repülésirányító rendszer hibás működése, másrészt a pilóták nem megfelelő kiképzése vezetett az utasok és a teljes személyzet halálához.

A repülőgépeket azóta is próbálja megjavítani a Boeing, eközben pedig fontos részletek derülnek ki arról, mi is előzte meg a baleseteket. Nemrég például napvilágra került az a tény, amely szerint a cég dolgozói már évek óta arról beszéltek, hogy tragédia lehet a 737 MAX-ok repüléséből. Most egy újabb, hasonló dokumentum került elő, ami az ügy szempontjából még súlyosabb, mint az előző volt. Kiderült ugyanis, hogy a Lion Air kifejezetten kérte a Boeingtől, hogy képezzék tovább a pilótáit a repülőgépeken található új rendszer miatt, ám a megkeresésre megalázóan reagáltak a dolgozók.

©

A légikatasztrófát a Boeing automatikája, az úgynevezett átesés megakadályozására kifejlesztett MCAS rendszer okozta, amely hibás adatokat kapott egy érzékelőtől, emiatt pedig megdöntötte a gépet, ami végül lezuhant. A rendszernek akkor kellett aktiválódnia, amikor az érzékelők adatai azt jelezték, túl lassan halad a repülő, vagy túl meredeken emelkedik. A pilóták próbálták ugyan megakadályozni a balesetet, de a képzetlenségük miatt erre nem volt esélyük.

A Boeing korábban úgy hirdette a 737 MAX-okat, hogy a repüléshez a pilóták minimális képzése is elegendő. A cég több mint 100 oldalnyi belső dokumentumot nyújtott át az amerikai légügyi hatóságnak, amelyekből az olvasható ki, a vállalat nem akart a légitársaságok pilótáinak továbbképzésével bajlódni.

©

A Bloomberg által közzétett dokumentumból kiderült, a Boeing egyik dolgozója egy 2017-es e-mailben konkrétan idiótának nevezte a Lion Airt, amiért a 737 MAX-okhoz kért továbbképzést a pilótái számára.

Egy másik dolgozó minderre az alábbi módon reagált:

“WHAT THE F%$&!!!! But their sister airline is already flying it!”

a magyarul nagyjából úgy hangzik:

Mi a f&sz? A másik légitársaságuk már repült is a gépekkel!

Amellett, hogy már maga a stílus is felháborító, csak súlyosbítja a helyzetet, hogy a Boeing stratégiája működött, a Lion Air ugyanis végül elállt attól, hogy képzést kérjen a pilótáinak. A légitársaság balesetében 189 ember vesztette életét.

A Boeing Jalopniknak küldött közleményében jelezte, a cég sajnálja, és nem ért egyet a dolgozók fentebb leírt kommunikációjával. Mint írták, ez nem egyeztethető össze a Boeing által képviselt értékekkel, a dolognak pedig az amerikai légügyi hatóság vizsgálati eredménye mellett is meglesz majd a következménye.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!