Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"875fffec-97d0-4f73-9103-d401cd9ccd33","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Európai Bizottság közlése szerint a két amerikai technológiai óriás, az Apple és a Meta is komoly pénzbüntetést kapott az Európai Unióban.","shortLead":"Az Európai Bizottság közlése szerint a két amerikai technológiai óriás, az Apple és a Meta is komoly pénzbüntetést...","id":"20250423_europai-unio-penzbuntetes-meta-apple-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/875fffec-97d0-4f73-9103-d401cd9ccd33.jpg","index":0,"item":"f7d33fe3-3c0b-435b-8037-c6673bcc0951","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_europai-unio-penzbuntetes-meta-apple-ebx","timestamp":"2025. április. 23. 12:06","title":"286 milliárd forintos büntetést kapott Európától az Apple és a Meta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b05e214c-9f25-4f05-a411-ab8bc36f4500","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nem csak a részvénypiacokat kavarta meg, hogy az amerikai elnök beleállt a Fed-elnökbe.","shortLead":"Nem csak a részvénypiacokat kavarta meg, hogy az amerikai elnök beleállt a Fed-elnökbe.","id":"20250422_Trump-fenyites-Powell-Fed-arany-rekord-olaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b05e214c-9f25-4f05-a411-ab8bc36f4500.jpg","index":0,"item":"c3cbc24d-9eab-4f8a-9cf9-ae536fe81d18","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250422_Trump-fenyites-Powell-Fed-arany-rekord-olaj","timestamp":"2025. április. 22. 07:58","title":"Trump fenyítése rekordszintre lökte az arany árát, de megdrágította az olajat is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy agresszív gyalogossal gyűlt meg a baja egy autósnak. ","shortLead":"Egy agresszív gyalogossal gyűlt meg a baja egy autósnak. ","id":"20250423_kulonos-jelenet-zajlott-egy-miskolci-zebranal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"718a27ec-5de0-494d-b55f-5484c528edeb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250423_kulonos-jelenet-zajlott-egy-miskolci-zebranal","timestamp":"2025. április. 23. 10:28","title":"Italdobálás, paprikaspray, rugdosódás – különös jelenet zajlott egy miskolci zebránál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dea10479-57e0-4583-b52f-8b63d815ae09","c_author":"MOHU","category":"brandcontent","description":"A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR) keretében már második éve vállalnak fontos szerepet a gyártók abban, hogy termékeik megfelelő módon hasznosuljanak újra, ezzel óvva környezetünket és erősítve a gazdaságot. A már működő rendszer azonban most szigorodik: áprilistól bírságot kaphat az, aki nem, vagy nem valós adatot szolgáltat a hatóság részére. Cikkünkben azt nézzük meg, mi a bírság célja, és hogy kinek, miért és mennyit kell fizetnie.","shortLead":"A kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer (EPR) keretében már második éve vállalnak fontos szerepet a gyártók abban...","id":"20250305_Aprilistol-birsag-EPR-adatszolgaltatas-MOHU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dea10479-57e0-4583-b52f-8b63d815ae09.jpg","index":0,"item":"1178b7a3-1d8a-4cd3-83c7-c1832ab46147","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250305_Aprilistol-birsag-EPR-adatszolgaltatas-MOHU","timestamp":"2025. április. 22. 13:30","title":"Áprilistól bírság jár a gyártóknak az elmaradt vagy hibás EPR-adatszolgáltatásért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Az autópálya Budapest felé vezető oldalát Lébénynél lezárták.","shortLead":"Az autópálya Budapest felé vezető oldalát Lébénynél lezárták.","id":"20250422_langolo-kamion-m1-lebeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"4bfdf8d6-e5f9-496a-9270-e35b01c6f94f","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_langolo-kamion-m1-lebeny","timestamp":"2025. április. 22. 10:28","title":"Lángol egy kamion az M1-esen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elképzelhető, hogy a Google-nek egy bírósági döntés miatt meg kell válnia a Chrome böngészőjétől. Ha ez valóban így történik, az egy másik céget hozhat monopolhelyzetbe: az OpenAI-t.","shortLead":"Elképzelhető, hogy a Google-nek egy bírósági döntés miatt meg kell válnia a Chrome böngészőjétől. Ha ez valóban...","id":"20250423_google-chrome-bongeszo-eladasa-openai-felvasarlas-chatgpt-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e.jpg","index":0,"item":"98364c28-ff8f-4a16-adc8-ce02b1e82f7f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250423_google-chrome-bongeszo-eladasa-openai-felvasarlas-chatgpt-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 23. 09:33","title":"Megvenné a Chrome böngészőt az OpenAI a Google-től","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d0ffbaec-c8f5-4bf3-9953-eda107c294cf","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tűzszünetre készülve több év háborús veszélyhelyzeti rendelete közül 137 oldalnyit emelne törvényi szintre a kormány, 258 új paragrafust alkotva. Ez érinti a menekültügyi eljárásokat, az árfigyelő rendszert, a taxitarifákat és a jegyzőkönyvek titkosságát is.","shortLead":"A tűzszünetre készülve több év háborús veszélyhelyzeti rendelete közül 137 oldalnyit emelne törvényi szintre a kormány...","id":"20250423_Egy-fel-Akos-novellaskotetnyi-veszelyhelyzeti-rendeletet-minositene-at-torvennye-a-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d0ffbaec-c8f5-4bf3-9953-eda107c294cf.jpg","index":0,"item":"766521e4-af12-4969-a410-440ec1e14a18","keywords":null,"link":"/itthon/20250423_Egy-fel-Akos-novellaskotetnyi-veszelyhelyzeti-rendeletet-minositene-at-torvennye-a-kormany","timestamp":"2025. április. 23. 17:02","title":"137 oldalnyi veszélyhelyzeti rendeletet minősítene át törvénnyé a kormány","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"784623ab-d862-4719-9db9-a90df98dc65c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Évente 1,2 millió forintos jutalomban részesítenek egy pályakezdő vagy középgenerációs írót.","shortLead":"Évente 1,2 millió forintos jutalomban részesítenek egy pályakezdő vagy középgenerációs írót.","id":"20250423_Simon-Bettina-nyerte-a-Hazai-Attila-Irodalmi-Dijat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/784623ab-d862-4719-9db9-a90df98dc65c.jpg","index":0,"item":"af3e6fc3-51c4-4f58-8d8e-5ecb342c9403","keywords":null,"link":"/elet/20250423_Simon-Bettina-nyerte-a-Hazai-Attila-Irodalmi-Dijat","timestamp":"2025. április. 23. 10:19","title":"Simon Bettina nyerte a Hazai Attila Irodalmi Díjat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A britek kilépésének jogi és adminisztratív következményeinél a pandémia is súlyosabb hatást gyakorolt az ágazatra. Ma már nem annyira csábító a szigetországban kamionozni, mint Európában.
Óriási a hiány teherautó-sofőrökből az Egyesült Királyságban, ahol már attól tartanak, hogy emiatt a karácsonyi áruellátás is összeomlik. A Financial Times egy magyar sofőr példáján mutatta be, miért nem mennek vissza az uniós munkavállalók Nagy Britanniába, ahol a Brexit előtt vígan megéltek.
Gábor Zsolt 14 év után vette a kalapját, márciusban leadta a teherautó kulcsait, és hazatért Magyarországra. 90 ezer teherautó-sofőr hiányzik jelenleg Nagy-Britanniában, és Gábor Zsolt panaszaiból kiderül, egyáltalán nincs közel a megoldás.
Miért? A pandémia miatt. A munkaadók a sofőrt szinte folyamatosan dolgoztatták, így az utolsó műszak tulajdonképp három hónapig tartott – írja a Financial Times. A sofőr csak a kötelező leállás idején pihenhetett, és hazautazni se nagyon volt lehetősége a járvány miatt. A leghosszabb pihenőidőszak 45 óra volt, a teherautó fülkéje vált az otthonává. Az utolsó csepp a pohárban az volt, amikor megállt pihenni és kiszállt a teherautóból, de egy rendőr visszazavarta mondván: sétálgatásával sérti a járványbiztonsági előírásokat.
5000 font az új belépőnek: ennyire számíthat egy teherautó-sofőr, ha aláírja a munkaszerződését – írja a Deutsche Welle. Ennek ellenére nem enyhül a hiány. Ez már évek óta súlyos gond – mondják a szállítmányozók. Szervezetük, a Logistics UK az akut hiány miatt azt kérte a kormánytól, hogy tegyen kivételt a Brexit utáni bevándorlási rendszerből: adjon munkavállalási engedélyt uniós sofőröknek. A kormány válaszában ezt nem zárta ki, de arra kérte a szállítmányozókat, hogy vegyenek fel brit sofőröket, mert „az uniós munkavállalók alkalmazása csak átmenetileg csökkentené a hiányt”.
A Financial Times tudósítója beszélt még sok más kelet-európai kamionossal, és szinte egyikük sem kíván visszatérni Nagy-Britanniába. Sokan a rossz munkakörülményekre hivatkoztak, hasonlóan a magyar sofőrhöz, de mások az adóügyi változásokat okolják, amelyek miatt lényegesen csökkent a nettó jövedelem.
Brexit-hatás
A kilépés óta az uniós határon óriási papírmunka vár a sofőrökre, akiknek ebben nincsen semmilyen gyakorlatuk. Ráadásul a Brexit után le kell tenniük a brit teherautó-sofőr vizsgát, és ez komoly gond sok kelet-európainak, aki nem tud elég jól angolul. Mindehhez hozzájárul, hogy sokan arra panaszkodnak: az uniós vámosok úgy bánnak velük, mint a britekkel, vagyis egyáltalán nem barátságosak.
A munkaerőpiacon mindenütt hiány van teherautó-sofőrökből – nyilatkozta a Financial Timesnak Barna Zsolt, a Waberer's frissen kinevezett vezérigazgatója, aki rámutatott arra, hogy sok uniós ország még rosszabb helyzetben van, mint Nagy Britannia. Itt van például Románia, ahol 20 ezer teherautó-sofőr hiányzik. Onnan korábban sokan vállaltak munkát a szigetországban. A hiány az uniós országokban is oda vezetett, hogy emelkedtek a bérek, vagyis Nagy-Britannia már nem túlságosan vonzó. Márcsak azért sem, mert a munkaadók nem épp barátságosak: amíg tódultak a sofőrök Kelet-Európából addig zsarnokoskodtak felettünk, most viszont könyörögnek, hogy maradjunk – mondta lapnak Kövecs Péter, aki két évet húzott le az Egyesült Királyságban. Összeszedett 60 ezer fontot, és ebből fel tudja újítani örökölt gazdaságát Magyarországon. Esze ágában sincs maradni Nagy-Britanniában.
Krzysztof, a lengyel pilóta, aki nem adta meg a vezetéknevét, azért távozott, mert az adóváltozás jelentősen csökkentette a jövedelmét. Szerinte sokan mások is így tettek a lengyel sofőrök közül. Egy másik lengyel viszont, aki eddig raktárosként dolgozott, most letette a sofőrvizsgát, mert úgy hallotta, jó pénzt lehet keresni a hiányszakmában. Hazament megszerezni a jogosítványt, és visszatérőben kínos meglepetés fogadta: nem engedték be Nagy-Britanniába, mivel a Brexit után megnehezítették az uniós polgárok munkavállalását. Így aztán elment teherautót vezetni Németországba.
Mi a megoldás? Sokan az uniós sofőrök visszacsalogatásával akarják megoldani a válságot, de mások inkább a hazai megoldást keresik. 300 ezer brit polgárnak van teherautó-sofőr jogosítványa, de mégsem dolgoznak a szakmájukban. Miért nem?
A 300 ezer teherautó sofőrből 40 ezer volt uniós polgár a pandémia előtt. A járvány miatt ez a felére csökkent. Az eltávozott 20 ezerből a nyitás után 5000 tért vissza. A brit sofőrök közül 50 ezren hagyták el a szakmát a járvány idején, döntő többségük 45 év feletti, akik nem szívesen kockáztattak a pandémia miatt.
Mi lesz az unióssofőr-importtal? Gábor Zsoltot arra kérte a brit munkaadó, hogy maga helyett keressen valaki mást. A magyar teherautó-sofőr még Szerbiában és Észak-Macedóniában is kutakodott, míg végre jelöltet talált. Csakhogy ahhoz, hogy ő bejusson Nagy-Britanniába, a kormánynak módosítani kellene a bevándorlási szabályokat – mondta a Financial Timesnak.
* * *Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.