szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

A britek kilépésének jogi és adminisztratív következményeinél a pandémia is súlyosabb hatást gyakorolt az ágazatra. Ma már nem annyira csábító a szigetországban kamionozni, mint Európában.

Óriási a hiány teherautó-sofőrökből az Egyesült Királyságban, ahol már attól tartanak, hogy emiatt a karácsonyi áruellátás is összeomlik. A Financial Times egy magyar sofőr példáján mutatta be, miért nem mennek vissza az uniós munkavállalók Nagy Britanniába, ahol a Brexit előtt vígan megéltek.

Gábor Zsolt 14 év után vette a kalapját, márciusban leadta a teherautó kulcsait, és hazatért Magyarországra. 90 ezer teherautó-sofőr hiányzik jelenleg Nagy-Britanniában, és Gábor Zsolt panaszaiból kiderül, egyáltalán nincs közel a megoldás.

Miért? A pandémia miatt. A munkaadók a sofőrt szinte folyamatosan dolgoztatták, így az utolsó műszak tulajdonképp három hónapig tartott – írja a Financial Times. A sofőr csak a kötelező leállás idején pihenhetett, és hazautazni se nagyon volt lehetősége a járvány miatt. A leghosszabb pihenőidőszak 45 óra volt, a teherautó fülkéje vált az otthonává. Az utolsó csepp a pohárban az volt, amikor megállt pihenni és kiszállt a teherautóból, de egy rendőr visszazavarta mondván: sétálgatásával sérti a járványbiztonsági előírásokat.

5000 font az új belépőnek: ennyire számíthat egy teherautó-sofőr, ha aláírja a munkaszerződését – írja a Deutsche Welle. Ennek ellenére nem enyhül a hiány. Ez már évek óta súlyos gond – mondják a szállítmányozók. Szervezetük, a Logistics UK az akut hiány miatt azt kérte a kormánytól, hogy tegyen kivételt a Brexit utáni bevándorlási rendszerből: adjon munkavállalási engedélyt uniós sofőröknek. A kormány válaszában ezt nem zárta ki, de arra kérte a szállítmányozókat, hogy vegyenek fel brit sofőröket, mert „az uniós munkavállalók alkalmazása csak átmenetileg csökkentené a hiányt”.

A Financial Times tudósítója beszélt még sok más kelet-európai kamionossal, és szinte egyikük sem kíván visszatérni Nagy-Britanniába. Sokan a rossz munkakörülményekre hivatkoztak, hasonlóan a magyar sofőrhöz, de mások az adóügyi változásokat okolják, amelyek miatt lényegesen csökkent a nettó jövedelem.

Brexit-hatás

A kilépés óta az uniós határon óriási papírmunka vár a sofőrökre, akiknek ebben nincsen semmilyen gyakorlatuk. Ráadásul a Brexit után le kell tenniük a brit teherautó-sofőr vizsgát, és ez komoly gond sok kelet-európainak, aki nem tud elég jól angolul. Mindehhez hozzájárul, hogy sokan arra panaszkodnak: az uniós vámosok úgy bánnak velük, mint a britekkel, vagyis egyáltalán nem barátságosak.

A munkaerőpiacon mindenütt hiány van teherautó-sofőrökből – nyilatkozta a Financial Timesnak Barna Zsolt, a Waberer's frissen kinevezett vezérigazgatója, aki rámutatott arra, hogy sok uniós ország még rosszabb helyzetben van, mint Nagy Britannia. Itt van például Románia, ahol 20 ezer teherautó-sofőr hiányzik. Onnan korábban sokan vállaltak munkát a szigetországban. A hiány az uniós országokban is oda vezetett, hogy emelkedtek a bérek, vagyis Nagy-Britannia már nem túlságosan vonzó. Márcsak azért sem, mert a munkaadók nem épp barátságosak: amíg tódultak a sofőrök Kelet-Európából addig zsarnokoskodtak felettünk, most viszont könyörögnek, hogy maradjunk – mondta lapnak Kövecs Péter, aki két évet húzott le az Egyesült Királyságban. Összeszedett 60 ezer fontot, és ebből fel tudja újítani örökölt gazdaságát Magyarországon. Esze ágában sincs maradni Nagy-Britanniában.

Krzysztof, a lengyel pilóta, aki nem adta meg a vezetéknevét, azért távozott, mert az adóváltozás jelentősen csökkentette a jövedelmét. Szerinte sokan mások is így tettek a lengyel sofőrök közül. Egy másik lengyel viszont, aki eddig raktárosként dolgozott, most letette a sofőrvizsgát, mert úgy hallotta, jó pénzt lehet keresni a hiányszakmában. Hazament megszerezni a jogosítványt, és visszatérőben kínos meglepetés fogadta: nem engedték be Nagy-Britanniába, mivel a Brexit után megnehezítették az uniós polgárok munkavállalását. Így aztán elment teherautót vezetni Németországba.

Mi a megoldás? Sokan az uniós sofőrök visszacsalogatásával akarják megoldani a válságot, de mások inkább a hazai megoldást keresik. 300 ezer brit polgárnak van teherautó-sofőr jogosítványa, de mégsem dolgoznak a szakmájukban. Miért nem?

A 300 ezer teherautó sofőrből 40 ezer volt uniós polgár a pandémia előtt. A járvány miatt ez a felére csökkent. Az eltávozott 20 ezerből a nyitás után 5000 tért vissza. A brit sofőrök közül 50 ezren hagyták el a szakmát a járvány idején, döntő többségük 45 év feletti, akik nem szívesen kockáztattak a pandémia miatt.

Mi lesz az unióssofőr-importtal? Gábor Zsoltot arra kérte a brit munkaadó, hogy maga helyett keressen valaki mást. A magyar teherautó-sofőr még Szerbiában és Észak-Macedóniában is kutakodott, míg végre jelöltet talált. Csakhogy ahhoz, hogy ő bejusson Nagy-Britanniába, a kormánynak módosítani kellene a bevándorlási szabályokat – mondta a Financial Timesnak.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!