Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2841f1c1-8145-4979-ab4c-0e8ff204740e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Új márkával jelentkezik a sussexi hercegné, most a Netflixszel karöltve próbálja megvetni a lábát a lekvárbizniszben. ","shortLead":"Új márkával jelentkezik a sussexi hercegné, most a Netflixszel karöltve próbálja megvetni a lábát a lekvárbizniszben. ","id":"20250218_meghan-markle-uj-vallalkozas-as-ever-netflix","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2841f1c1-8145-4979-ab4c-0e8ff204740e.jpg","index":0,"item":"045cc566-6b00-4613-93a6-3e0c0b9a8dc0","keywords":null,"link":"/elet/20250218_meghan-markle-uj-vallalkozas-as-ever-netflix","timestamp":"2025. február. 18. 13:26","title":"Meghan Markle megint kitalált valami újat, hogy pénzt csináljon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"065f95a3-7fbd-4f83-b51d-0ca3902f0453","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A koreai gyártó legújabb elektromos autója kétféle karosszériaváltozatban támad.","shortLead":"A koreai gyártó legújabb elektromos autója kétféle karosszériaváltozatban támad.","id":"20250217_itt-a-vadonatuj-kia-ev4-rogton-ket-formaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/065f95a3-7fbd-4f83-b51d-0ca3902f0453.jpg","index":0,"item":"1edd6ea1-1636-4106-9026-7730bfd1525a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_itt-a-vadonatuj-kia-ev4-rogton-ket-formaban","timestamp":"2025. február. 17. 07:01","title":"Itt a vadonatúj Kia EV4, rögtön két formában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"81041192-66bd-45d9-96d6-4cca35ae286b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyik áldozatának egy taxisofőr sietett a segítségére. ","shortLead":"Egyik áldozatának egy taxisofőr sietett a segítségére. ","id":"20250217_rablas-tamadas-ecseri-ut-noi-aldozatok-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/81041192-66bd-45d9-96d6-4cca35ae286b.jpg","index":0,"item":"36a7d12e-e43a-4344-86a2-451069dede14","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_rablas-tamadas-ecseri-ut-noi-aldozatok-vademeles","timestamp":"2025. február. 17. 09:32","title":"Éjszakai buszról leszálló nőket rabolt ki egy férfi, vádat emeltek ellene","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2ce32327-7b51-4fca-aa3f-0f5be1e31566","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonalon 30-60 perccel hosszabb menetidőre kell számítani, biztosítóberendezési hiba miatt.","shortLead":"A Budapest-Győr-Hegyeshalom vasútvonalon 30-60 perccel hosszabb menetidőre kell számítani, biztosítóberendezési hiba...","id":"20250217_Biztositoberendezesi-hiba-miatt-egy-orat-is-keshetnek-a-vonatok-a-gyori-vonalon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ce32327-7b51-4fca-aa3f-0f5be1e31566.jpg","index":0,"item":"d3b9b197-4508-4c55-b2c8-ed1e26349e62","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Biztositoberendezesi-hiba-miatt-egy-orat-is-keshetnek-a-vonatok-a-gyori-vonalon","timestamp":"2025. február. 17. 20:35","title":"Biztosítóberendezési hiba miatt egy órát is késhetnek a vonatok a győri vonalon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab33294a-846d-4d3e-9500-7189276fb99b","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A tragédiát gyorshajtás okozhatta, a sérültek között gyermekek is vannak.","shortLead":"A tragédiát gyorshajtás okozhatta, a sérültek között gyermekek is vannak.","id":"20250218_Kozel-harmincan-vesztettek-eletuket-egy-buszbalesetben-Boliviaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab33294a-846d-4d3e-9500-7189276fb99b.jpg","index":0,"item":"1663bc0b-bec5-4510-8ed0-66123fbc4285","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_Kozel-harmincan-vesztettek-eletuket-egy-buszbalesetben-Boliviaban","timestamp":"2025. február. 18. 07:54","title":"Közel harmincan vesztették életüket egy buszbalesetben Bolíviában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33535ddb-4a8a-4302-bfb8-706019b2e7e7","c_author":"HVG","category":"gazdasag.zhvg","description":"A debreceni akkugyárak biztos, hogy kapnak évi 2 millió köbméternyi ivóvíz minőségű vizet állami támogatással. A Nagyerdő és az erdőspusztai tavak megmentésére is hasonló mennyiségű vizet ígért egy program, ennek megvalósítására viszont nincs saját pénz.","shortLead":"A debreceni akkugyárak biztos, hogy kapnak évi 2 millió köbméternyi ivóvíz minőségű vizet állami támogatással...","id":"20250217_debreceni-akkugyarak-vizellatasa-catl-eve-power-vizhiany-vizpotlas-civaqua-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33535ddb-4a8a-4302-bfb8-706019b2e7e7.jpg","index":0,"item":"124461a0-4d3b-4db8-831f-ab829101d93d","keywords":null,"link":"/zhvg/20250217_debreceni-akkugyarak-vizellatasa-catl-eve-power-vizhiany-vizpotlas-civaqua-program","timestamp":"2025. február. 17. 19:00","title":"A kormánynak fontosabb, hogy az akkugyáraknak legyen elég vizük, mint hogy megmentse a kiszáradó debreceni Nagyerdőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"822e2337-37f6-4838-b182-30aff83376ba","c_author":"hvg360","category":"360","description":"J.D. Vance alelnök müncheni beszéde után, a rijádi béketárgyalás előtt elemzi az Egyesült Államok és az EU viszonyát a Financial Times szerzője.","shortLead":"J.D. Vance alelnök müncheni beszéde után, a rijádi béketárgyalás előtt elemzi az Egyesült Államok és az EU viszonyát...","id":"20250218_Gideon-Rachman-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/822e2337-37f6-4838-b182-30aff83376ba.jpg","index":0,"item":"1ca6e4ee-2654-435d-849b-a0f11c97fac2","keywords":null,"link":"/360/20250218_Gideon-Rachman-lapszemle","timestamp":"2025. február. 18. 15:30","title":"Gideon Rachman: Amerika immár ellenség, amely fenyegeti a demokráciát Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"abd06440-e09d-4268-8cd8-79a58d5e29dd","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"Sulyok Tamás köztársasági elnök pedig köszönetet mondott, hogy ebben a rendkívüli helyzetben volt alkalmuk találkozni. ","shortLead":"Sulyok Tamás köztársasági elnök pedig köszönetet mondott, hogy ebben a rendkívüli helyzetben volt alkalmuk találkozni. ","id":"20250218_jichak-hercog-sulyok-tamas-magyarorszag-latogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abd06440-e09d-4268-8cd8-79a58d5e29dd.jpg","index":0,"item":"525f2099-fa4d-4352-966e-e2f3f0750d5c","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_jichak-hercog-sulyok-tamas-magyarorszag-latogatas","timestamp":"2025. február. 18. 13:57","title":"Jichák Hercog Budapesten: Magyarország nem hajlandó megtörni az anticionizmus, antiizraelizmus és antiszemitizmus sűrűjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az előrejelzettnél egy órával rövidebb késés után szállt fel a gép, a légitársaság név szerint is többször hívta a lemaradókat, „közülük kilencen többszöri felszólításra sem jelentek meg” a Wizz Air szerint.
Hétfő éjjel hatórás késéssel szállt fel a Wizz Air Lárnakára tartó járata, amely az utolsó előre jelzett időpontnál végül hamarabb szállt fel, ezért több utas is lemaradt róla – írta meg kedden a hvg.hu az Utazómajom nyomán.
A járat eredetileg 16:15-kor indult volna Ferihegyről, de már két órával a tervezett start előtt kihirdették, hogy 17:45-kor lesz a felszállás, a check-in időpontja azonban nem változik. Mindenki rendben felszállt a gépre 17:30-ig, majd három és fél óra elteltével leszállították őket. Amikor leszálltak a gépről, az utasok azt az információt kapták, hogy leghamarabb 23:10-kor indulnak el, 21:30-kor azonban mindenféle előjel nélkül 21:50-re módosították a járat indulását. „A lenti információs pultnál azt mondták, hogy biztos rosszul van kiírva, nem indulhat. Az étteremnél nem hallatszott az utolsó hívás sem” – írta az Utazómajom egyik olvasója. A gép végül 22:10-kor szállt fel, amiről a légitársaság sem sms-t, sem e-mailt nem küldött. A járatról végül kilenc ember maradt le, akik vélhetően nem hallották a hívást.
A Wizz Air is megszólalt az ügyben, a HVG-hez eljuttatott közleményük szerint a járat a viharos időjárás miatt nem tudott idejében elindulni. „Annak érdekében, hogy a járat a lehető legkisebb késéssel indulhasson el, a légitársaság megkezdte az utasok beszállítását. Miután az utasok elfoglalták a helyüket a fedélzeten, várakozás közben a személyzetet arról értesítették, hogy a késés hosszabb lesz a vártnál, így az utasokat a saját kényelmük érdekében visszaengedték a repülőgépről a váróba. Ezzel együtt a légitársaság földi kiszolgálópartnerének munkatársai átadták az utasok számára az ilyenkor előírt étkezési vouchereket is” – írták.
Az utasokat közleménye szerint a légitársaság arra kérte, hogy figyeljék a kijelzőket és a földi kiszolgálók bejelentéseit a járatuk indulásáról. A második beszállás az előrejelzésnél korábban zajlott le, mert a járat hamarabb kapott engedélyt a felszállásra. Ezt a beszállás előtt jelezték a váróban található kijelzőkön, valamint a hangosbemondókon keresztül több alkalommal is. A földi kiszolgálópartnerek a hiányzó utasokat név szerint is többször figyelmeztették a hangosbemondón keresztül. „Közülük kilencen többszöri felszólításra sem jelentek meg. A repülőgép végül 22:08-kor szállt fel a többi utassal” – zárul a légitársaság közleménye.
Káosz a reptereken, hatósági vizsgálat
A július hagyományosan a légi közlekedés legforgalmasabb hónapja, ilyenkor csak Magyarországon naponta 4 ezer járatot kezelnek, és szinte mindennapossá váltak a járattörlésekről és utaspanaszokról szóló hírek.
Mint írtuk: június végén a Sun Express Antalyába tartó járatának 140 utasa rekedt a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren, ahol majdnem egy egész napot kellett várakozniuk. Nem jártak sokkal jobban azok a szurkolók sem, akik egy nappal később az Eurowings járatával akartak eljutni Stuttgartba a Magyarország–Skócia Eb-meccsre, ők a négyórás késés miatt nem értek oda az eseményre.
Több órás késésektől, járattörlésektől és légitársaságokhoz özönlő utaspanaszoktól hangos a közvélemény az elmúlt hetekben. Nem véletlen, hogy a probléma újra előbukkant, hiszen a július hagyományosan légi közlekedés legforgalmasabb hónapja, ilyenkor csak Magyarországon naponta 4 ezer járatot kezelnek. De miért nem lehet erre előre felkészülni, és mit tehet az, akit órákon át váratnak étlen-szomjan egy utasváróban?
Június végén Budapest Főváros Kormányhivatala hivatalból hatósági ellenőrzést indított négy légitársasággal, a Ryanairrel, a SunExpress-szel, a Eurowingsszel és a Wizz Airrel szemben a jelentős késések miatt – az apropó vélhetően a magyar–skót Eb-meccsről lemaradó több tucat utas esete volt.
A kormányhivatal jelezte: a hatósági ellenőrzés arra irányul, hogy a társaságok betartották-e a vonatkozó uniós rendelet előírásait az utasok tájékoztatását, valamint a nekik nyújtandó segítséget illetően. Amennyiben az ellenőrzés során jogsértés gyanúja merül fel, megindítják a szükséges eljárásokat.
A Wizz Air akkor is közleményben reagált a bejelentésre. Azt írták, hogy amennyiben valamely járatuk késik vagy törölni kényszerülnek, minden esetben tájékoztatják az utasokat a foglalásnál megadott e-mail-címen és SMS-ben arról, mi történik a járatukkal. Ahogyan arról is, hogy „milyen módon foglalhatnák át utazásukat másik járatra, vagy igényelhetik vissza a teljes jegyárat vagy annak 120 százalékos megtérítését WIZZ-pontokban”.
Azokról is írtak, akik nem közvetlenül a Wizz Air applikációjában vagy a légitársaság weboldalán vásároltak repülőjegyet, hanem utazási irodán vagy online közvetítőn keresztül. Ilyenkor „közvetlen elérhetőség hiányában a foglalást intéző irodának küldi meg a légitársaság ezeket az információkat. Így ezek az utasok – attól függetlenül, hogy a Wizz Air eleget tesz tájékoztatási kötelezettségeinek – lehetséges, hogy nem vagy csak késve kapnak tájékoztatást”.
Mikor kap az utas kártérítést?
A budapesti kormányhivatal kedden közleményt adott ki arról, mikor illeti meg kártérítés vagy extra ellátás a légiutasokat. E szerint járattörlés esetén az utasokat megilleti a vételár visszatérítése, ha nem tudnak elutazni; vagy átfoglalás az eredeti úti céljukra a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel.
Amennyiben az utas az átfoglalást választja, akkor a légitársaságnak a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania, valamint – amennyiben egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges – gondoskodnia kell az utas szállásáról, illetve a szállásra és onnan vissza a repülőtérre történő transzferről.
Amennyiben a járattörlést nem rendkívüli körülmény (például bizonyos technikai hiba vagy a légitársaság alkalmazottjainak sztrájkja) okozza, akkor az utasok a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek. Rendkívüli körülménynek minősülnek például a repülésre veszélyes időjárási körülmények, a légi forgalmi irányítási döntések, madárrajjal történő ütközés következtében előforduló járattörlések.
Jelentős indulási késés esetén a légitársaságokat ellátási kötelezettség (észszerű arányban étkezés és frissítők biztosítása) és segítségnyújtási kötelezettség (szállás, transzfer) terheli. „Amennyiben a gép indulása több mint 5 órát késik, akkor a légitársaságnak fel kell ajánlania a repülőjegy árának visszatérítését, ha az utasnak az utazáshoz fűződő érdeke megszűnt” – fogalmaz a közlemény.
A légitársaságoknak minden esetben különös figyelmet kell fordítaniuk a csökkent mozgásképességű utasok és az őket kísérő személyek szükségleteire, valamint a kíséret nélkül utazó gyermekek szükségleteire.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.