Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5a67ddbf-ac32-48ff-9947-497ef3f7b35a","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Alaposan megugrott a visszaélések száma, az egyetlen biztató adat, hogy az okozott kár értéke csökkent.","shortLead":"Alaposan megugrott a visszaélések száma, az egyetlen biztató adat, hogy az okozott kár értéke csökkent.","id":"20250428_lopas-kibercsalok-cib-bank-mnb-bankkartya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a67ddbf-ac32-48ff-9947-497ef3f7b35a.jpg","index":0,"item":"438fa19b-857f-4204-a104-7397f1ada61e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250428_lopas-kibercsalok-cib-bank-mnb-bankkartya","timestamp":"2025. április. 28. 10:23","title":"Három hónap alatt 8,2 milliárdot loptak el kibercsalók Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c6e6e8a-04ce-4dea-9ebd-d781161f8cec","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Pedig a magyar csapat története során először zárta a csoportkört az első két hely valamelyikén.","shortLead":"Pedig a magyar csapat története során először zárta a csoportkört az első két hely valamelyikén.","id":"20250426_Dramai-korulmenyek-kozott-maradt-le-a-Fradi-noi-kezicsapata-a-Bajnokok-Ligaja-negyes-dontojerol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c6e6e8a-04ce-4dea-9ebd-d781161f8cec.jpg","index":0,"item":"c7325da2-03f5-424f-86bd-854cf7f272e5","keywords":null,"link":"/sport/20250426_Dramai-korulmenyek-kozott-maradt-le-a-Fradi-noi-kezicsapata-a-Bajnokok-Ligaja-negyes-dontojerol","timestamp":"2025. április. 26. 19:21","title":"Drámai körülmények között maradt le a Fradi női kézicsapata a Bajnokok Ligája négyes döntőjéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"968f6b11-9470-4e20-99ef-57219a76278d","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Barcelona nyerte a labdarúgó Spanyol Király Kupáját, amelynek szombati döntőjében hosszabbítás után 3-2-re legyőzte a Real Madridot. A katalánok a 32. alkalommal hódították el a trófeát.","shortLead":"A Barcelona nyerte a labdarúgó Spanyol Király Kupáját, amelynek szombati döntőjében hosszabbítás után 3-2-re legyőzte...","id":"20250427_Dramai-Hosszabbitas-utan-gyozte-le-a-Barcelona-a-Real-Madridot-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/968f6b11-9470-4e20-99ef-57219a76278d.jpg","index":0,"item":"3ed174be-2788-4dd8-9cfc-7e2456ae0898","keywords":null,"link":"/sport/20250427_Dramai-Hosszabbitas-utan-gyozte-le-a-Barcelona-a-Real-Madridot-ebx","timestamp":"2025. április. 27. 08:27","title":"Drámai hosszabbítás után kupagyőztes a Barcelona, le kellett fogni a dühöngő Real-sztárt – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f4bb734-a562-46d2-876a-8a4171750d2c","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Energia- és vízfogyasztásunkat két dolog befolyásolja: a konyhai eszközeink és a szokásaink. Ha konyhai eszközeinken esetleg nem is tudunk változtatni, a szokásaink megváltoztatása rajtunk múlik. Részlet a Helyi, idény, vegetáriánus zero waste konyha című könyvből.","shortLead":"Energia- és vízfogyasztásunkat két dolog befolyásolja: a konyhai eszközeink és a szokásaink. Ha konyhai eszközeinken...","id":"20250427_Hogyan-sporolhatunk-energiat-a-konyhaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f4bb734-a562-46d2-876a-8a4171750d2c.jpg","index":0,"item":"6d5ab3d0-282e-41d3-806e-28988b8bead3","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250427_Hogyan-sporolhatunk-energiat-a-konyhaban","timestamp":"2025. április. 27. 19:15","title":"Hogyan spórolhatunk energiát és vizet a konyhában?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a997d73f-f71b-458b-86da-3bedd3844d9f","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Minden jó, ha jó vége.","shortLead":"Minden jó, ha jó vége.","id":"20250427_girokopter-pogany-baleset-zuhanas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a997d73f-f71b-458b-86da-3bedd3844d9f.jpg","index":0,"item":"d75f9be5-8c68-4235-b4d8-584484742be9","keywords":null,"link":"/itthon/20250427_girokopter-pogany-baleset-zuhanas","timestamp":"2025. április. 27. 20:11","title":"Tűzoltók és mentőhelikopter kereste a Baranyában lezuhant gépet, aztán kiderült, hogy csak egy zuhanási manővert gyakorolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db3eb117-b48f-4e9c-b253-2975e51bf2b3","c_author":"Körösi Ivett","category":"360","description":"Váczi Gergő Észak-Koreába visz nemzetközi turistacsoportokat, munkája során eddig harminc alkalommal járt a világ egyik legelszigeteltebb országában. Bár jelenleg épp nem lehet turisztikai céllal utazni az országba, neki lehetősége volt futókat vinni az áprilisi phenjani maratonra. Milyennek ismerte meg az észak-koreaiakat, hogyan működnek a kirakatlátványosságok, és van-e bármilyen technológiai fejlődés az elzárt országban? És hogy kell összehajtani a Phenjan Timest, ha az ember nem akar bajba kerülni? – erről is beszélgettünk Váczi Gergővel.","shortLead":"Váczi Gergő Észak-Koreába visz nemzetközi turistacsoportokat, munkája során eddig harminc alkalommal járt a világ egyik...","id":"20250426_Eszak-korea-vaczi-gergo-idegenvezeto-interju-turistak-phenjan-diktatura","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db3eb117-b48f-4e9c-b253-2975e51bf2b3.jpg","index":0,"item":"c11787a1-2be8-46e9-b65f-ed099b7351e7","keywords":null,"link":"/360/20250426_Eszak-korea-vaczi-gergo-idegenvezeto-interju-turistak-phenjan-diktatura","timestamp":"2025. április. 26. 20:00","title":"Észak-Koreában értik a sötét és szarkasztikus humoromat – interjú a magyar idegenvezetővel, aki külföldieket visz az elzárt országba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fe2aab0-3954-4748-8e1b-f73424489d55","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Kijev szerint az „operatív helyzet összetett”.","shortLead":"Kijev szerint az „operatív helyzet összetett”.","id":"20250426_Az-ukranok-szerint-Putyin-hazudott-nem-foglaltak-vissza-az-oroszok-a-kurszki-regiot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fe2aab0-3954-4748-8e1b-f73424489d55.jpg","index":0,"item":"7cfbefcc-625f-457b-9d24-f6caed716bb6","keywords":null,"link":"/vilag/20250426_Az-ukranok-szerint-Putyin-hazudott-nem-foglaltak-vissza-az-oroszok-a-kurszki-regiot","timestamp":"2025. április. 26. 16:55","title":"Az ukránok szerint Putyin hazudott, nem foglalták vissza az oroszok a kurszki régiót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"877b1572-4619-4a97-9207-b7779310fe0f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Sugár Bertalan egy évtizede kiszállt a popszakmából, először jógaoktató lett, ma Németországban idegenvezető.","shortLead":"Sugár Bertalan egy évtizede kiszállt a popszakmából, először jógaoktató lett, ma Németországban idegenvezető.","id":"20250428_popsztar-bery-sugar-bertalan-nemetorszag-idegenvezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/877b1572-4619-4a97-9207-b7779310fe0f.jpg","index":0,"item":"6795c251-b4b6-47dd-b6db-c50ce35c2600","keywords":null,"link":"/elet/20250428_popsztar-bery-sugar-bertalan-nemetorszag-idegenvezeto","timestamp":"2025. április. 28. 10:29","title":"Egykor ünnepelt popsztár volt Bery, ma idegenvezető Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nemigen van középút: a LUMÚ elnevezést vagy rögtön megszereti, vagy elutasítja, aki meglátja a Ludwig Múzeum új hirdetéseit. Egy új brand (márkanév) születésének vagyunk tanúi. Kérdés, idehaza megélnek-e a kereskedelmi marketing technikái a múzeum-kommunikációban?
Akár egy cégarculatváltás: a Művészetek Palotájába költözött Ludwig Kortárs Művészeti Múzeum a nyitásra időzítette új kommunikációs offenzíváját. A New York-i MoMA (Museum of Modern Art) mintájára kreáltak egy új nevet is; és bár a LUMÚ betűszó sok vitát kavart, a múzeum változást vár tőle. Az elnevezést vagy rögtön megszereti, vagy elutasítja, aki először meglátja a Ludwig új hirdetésein. Egy új brand születésének vagyunk tanúi, ám egy brand, egy márkanév csak akkor „működik” igazán jól, ha „használatba veszi” a közönség, vagyis bekerül a közbeszédbe. Vannak, akik szerint erre semmi esély. Kétségtelen: nem vagyunk hozzászokva, hogy egy művészeti intézmény olyasfajta technikákkal dolgozzék, mint a kereskedelmi marketing. „Kicsiben”, a kortárs galériák szintjén működik már mindez, de talán a Terror Háza volt az első nagy intézmény, amely ezeket a stratégiákat alkalmazta. Egyértelmű logó, erős színek, márkanév-jelleg.
Szakmai vita eleddig nem övezte az új nevet, ám voltak, akik rögtön ellenérzéseiket hangoztatták. Szüts Miklós festőművész művészeti fórumokon sem rejtette véka alá véleményét a Ludwig névválasztásáról. A hvg.hu-nak meg is világította, mit nem szeret benne: „Nekem önmagában a Ludwig imázsváltásával semmi bajom nincs. De undorodom ezektől az erőltetett rövidítésektől. Volt benne részünk elég: Röltex, Közért, tük; ez igeformában is létezett: tükösítés, vagyis Titkos Ügyiratkezelés. Gelka, Keravill, Főbuha, az újabbak közül egyik kedvencem a Mazsihisz. A LUMÚ-t ne tévesszük össze az olyan nevekkel, mint például a Pecsa, amely egy népköltészeti remekmű. Az lett, nem pedig kreálták.”
Igaz, a LUMÚ nem „lett”, hanem kitalálták, de hát a MoMÁ-t is, amelyet mindenki így emleget. Bármennyire is csikorog a szó: „közért”, még jóval az állami bolthálózat megszűnése után is sokan emlegetik így. Eln Ferenc, a Ludwig arculatváltásában grafikai feladatokkal megbízott tervezőművész szerint az új névvel könnyű volt dolgozni. „A LUMÚ-t azonnal megszerettem. Jelen voltam, mikor a múzeum munkatársa, Fehér Zsuzsa először kimondta. Nagyon jó volt dolgozni a szóval, gyorsan találtam hozzá grafikai formát. Azóta is szeretem. Annak is örülök, hogy szélsőséges elutasításokat, karcosan fogalmazott véleményeket váltott ki.”
Fehér Zsuzsa, a kommunikációs váltást koordináló múzeumi munkatárs a hvg.hu-nak elmondta, az új név és logó ügyében nem kérték reklámügynökségek tanácsát. „Az új arculat, név, logó, színek mind múzeumi találmány. Ez valahogy úgy működik, mint a divat – világszerte van egy trend, amelyhez igazodsz, szinte ösztönösen. Egy vizualitással, és ezen belül kortárs művészettel foglalkozó intézmény arculata legyen letisztult formavilágú. A külföldi példákat folyamatosan követjük, ez a szakmánk, ebben élünk. Számunkra minta a londoni Tate Modern, a New-York-i MoMA, de még számos eredeti arculatú intézmény is. Nem másoljuk őket, de az általuk közvetített értékrendet irányadónak tartjuk, tapasztalataikat felhasználjuk.”
Eln Ferenc más példákat is hoz; számára irányadó volt a Kunsthaus Graz, a bécsi MuseumsQuartier, a müncheni Neue Pinakothek, a Tate Modern, a bilbaoi Guggenheim Museum, a Palais de Tokyo kommunikációja is. Eredeti színvilágot és korszerű betűtípust keresett a LUMÚ-hoz, mint mondja, a logót metszett betűkből alakította ki, a szöveghez nasznált fontok (betűtípusok) 2003 óta vannak forgalomban.
A LUMÚ-kampányt reklám-technikai szempontból éppúgy meg kellett tervezni, mint egy "céges" arculati váltást, még akkor is, ha a múzeum egy vállalat ilyen célú költségvetésének töredékéből dolgozik. A kampány február 15-március 15-ig tartott és kétfordulós volt. Az "adagolós" technikát választották, először három információ jelent meg a rejtélyes hirdetéseken: 2005.03.15. + A modernség talánya + lumú. Vagyis a nyitás dátuma, az első kiállítás címe és az új brand. Március 1. után fedtek fel minden információt: az új helyszínt; és a nyitókiállítást, amely a párizsi Centre Pompidou gyűjteményéből érkezett. A "fegyverarzenál" a hazai művészeti kommunikációban eddig szokatlanul nagy volt: 100 darab city-light hirdetés, 300 telefonfülke, rádió-szpotok, sajtóhirdetések, 100 darab óriásplakát, és reklámfilmek az RTL Klubon. Akár egy közepes nagyságrendű cég is elégedett lehet, ha ennyi felülettel gazdálkodik.
Ha piaci áron kellett volna mindezt kifizetni, a múzeumnak esélye se lett volna levezényelni a kampányt, a költségek ugyanis nagyságrenddel nagyobbak voltak a LUMÚ szokásos, éves marketingkereténél, amely „alapjáraton” hatmillió forint volt, nomeg amennyit a szponzorok még adtak hozzá. Egy nagybank lett a LUMÚ kampány főszponzora, illetve bizonyos hirdetési felületeket ingyen megkapott a múzeum.
A hvg.hu kérésére Gács Róbert, a Young and Rubicam reklámügynökség kreatív igazgatója mondta el véleményét a kampányról. „Nekem tetszik az új elnevezés, szerintem van esély arra, hogy ez a név a közbeszédbe kerüljön, a közönség ’használatba vegye’. Én azt javasoltam volna, a logóról hagyják le az Ú betű ékezetét, hiszen nem ártott volna külföldieknek is azonnal kimondható nevet kreálni. Az ékezet amúgy a tervezők örökös problémája, egy angol szöveg valahogy mindig összeszedettebben néz ki egy plakáton; de a mi nyelvünk már csak ilyen.”
Kérdésünkre, jónak tartja-e, hogy a múzeum nem kérte reklámszakemberek tanácsait, Gács Róbert így válaszolt: ”A kampánnyal járókelőként én is találkoztam, végül is az alapvető információkat megtudtam belőle. Hatékonyabb lehetett volna, ha bevonnak egy reklámcéget. Biztos vagyok benne, hogy bármelyik ügynökség boldogan dolgozott volna a kampányban, akár ingyen is. Ez ugyanis remek referencia. És a reklámosok is örülnek, hogy végre szabadabban gondolkodhatnak. Nyugaton, de a cseheknél és a lengyeleknél is szokásos, hogy művészeti intézményeknek reklámcégek dolgoznak. És nem ritkán díjnyertes kampányokat csinálnak nekik.” Példaként a prágai Kommunizmus Múzeum (Muzeum Komunismu) és a Leo Burnett reklámügynökség cseh részlegének együttműködését említi, amelynek szerinte szerepe volt abban, hogy az első három leglátogatottabb cseh múzeum közé lépett az intézmény.
A LUMÚ új arculatának a frissítésen kívül mintha volna egy másik, mögöttes jelentése is. Ismeretesek a múzeum és a Művészetek Palotája közötti korábbi problémák. Hosszú ideig kérdéses volt, hogy a múzeum egyáltalán költözik-e, s a „húzódozásnak” az is oka volt, nem látszott világosan, önálló kommunikációt folytathat-e a múzeum, kissé leválva a Művészetek Palotája óhatatlanul is protokolláris kampányáról.
Tavaly, a Művészetek Palotája "imázskeresése" idején a múzeum munkatársai kifejezetten rosszul érezték magukat az akkor még csak tervként létező - s a McCann-Ericsson reklámcég által készített - vizuális elemek társaságában, s mintha az önálló kommunikációval azt próbálták volna elérni, nehogy egy kalap alá vegyék a Ludwigot a neki helyet adó intézménnyel. A múzeum talán a művészeti közegnek is bizonyítani akart: van létjogosultsága az új helyen. A Művészetek Palotája projekt elindításakor ugyanis úgy tűnt, eleve vesztes helyzetbe kerül az az intézmény, amely itt kap helyet, hiszen a hazai művészeti közeg szerencsétlennek tartotta, hogy az állam drágán múzeumot épít, miközben még nincs gyűjtemény, új alapítás pedig nem történik. A Ludwigot végül is betessékelték ebbe az új épületbe, ám a LUMÚ friss kampánya tényleg új kezdetet jelöl.
A tervezettnél mintegy 25 milliárd forinttal kisebb lesz az állami kötelezettségvállalás a Művészetek Palotájának fenntartására és üzemeltetésére - közölte a kormányszóvivő szerdán Budapesten, a kabinet ülését követő sajtótájékoztatón szerdán.