Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9910ab86-ecb4-416e-b009-002d20fbc9cf","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az óriásberuházás legalább 350 millió euróba kerül.","shortLead":"Az óriásberuházás legalább 350 millió euróba kerül.","id":"20250519_OTP-Csanyi-Sandor-Ljubljana-Szlovenia-uj-varoskozpont-Emonika-projekt-alapkoletetel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9910ab86-ecb4-416e-b009-002d20fbc9cf.jpg","index":0,"item":"d0e1c7e4-479b-4bf2-98b6-2888df4ef6e4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_OTP-Csanyi-Sandor-Ljubljana-Szlovenia-uj-varoskozpont-Emonika-projekt-alapkoletetel","timestamp":"2025. május. 19. 13:30","title":"Több mint 20 év csúszás után elindult a gigaprojekt, új városközpontot épít az OTP Ljubljanában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fec82f09-22fe-4234-9534-9a57cc9efec2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"tudomany","description":"A szombat este történt New York-i vízi balesetben 19-en megsérültek, két ember meghalt.","shortLead":"A szombat este történt New York-i vízi balesetben 19-en megsérültek, két ember meghalt.","id":"20250518_Mexikoi-vitorlas-Brooklyn-hid-utkozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fec82f09-22fe-4234-9534-9a57cc9efec2.jpg","index":0,"item":"daf6d441-0fc4-48ca-9fbc-ceb44778e25c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250518_Mexikoi-vitorlas-Brooklyn-hid-utkozes","timestamp":"2025. május. 18. 09:37","title":"Videón, ahogy a Brooklyn hídnak ütközik a mexikói haditengerészet hajója – két halott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99","c_author":"HVG","category":"360","description":"A szerb, magyar és grúz középpolgárság a korrupt elittől szenved, azonban a tömegmozgalmak kevésnek bizonyulnak a változáshoz, amíg az EU asszisztál a „stabilokráciához” – írja Oliver Jens Schmitt történész. Miért érdekes a Tisza Párt felbukkanása?","shortLead":"A szerb, magyar és grúz középpolgárság a korrupt elittől szenved, azonban a tömegmozgalmak kevésnek bizonyulnak...","id":"20250518_osztrak-professzor-kelet-europa-kozepreteg-duh-korrupt-elit-orban-tisza-part-europai-unio-stabilokracia-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99.jpg","index":0,"item":"9d3b87d7-cf64-49ed-a714-986148f576eb","keywords":null,"link":"/360/20250518_osztrak-professzor-kelet-europa-kozepreteg-duh-korrupt-elit-orban-tisza-part-europai-unio-stabilokracia-lapszemle","timestamp":"2025. május. 18. 08:45","title":"Osztrák professzor: Dühös a magyar középréteg a korrupt és tekintélyuralmi elitre, de lerázni aligha tudja magáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fd156b42-9c48-4f73-a077-def16e48f6a6","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Rengeteg szabálytalanságot tárt fel az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a Kásler Miklós korábbi humánerőforrás-miniszter, majd Pintér Sándor belügyminiszter felügyelete alatt álló Közép- és Kelet-európai Onkológiai Akadémia Alapítványnál, például hiányoztak elszámolások, követhetetlen a közpénz elköltése és nem működött a felügyelőbizottság. A közel 2 millárdból működő alapítványnál talált hibák ellenére a büntetőfeljelentés elmaradt – írja a Népszava.","shortLead":"Rengeteg szabálytalanságot tárt fel az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a Kásler Miklós korábbi humánerőforrás-miniszter, majd...","id":"20250519_Durva-hibakat-talalt-az-ASZ-a-kozpenzbol-budai-villat-vasarolo-onkologiai-alapitvanynal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd156b42-9c48-4f73-a077-def16e48f6a6.jpg","index":0,"item":"2bd0de9f-34fe-475c-9030-9e87559f28e4","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_Durva-hibakat-talalt-az-ASZ-a-kozpenzbol-budai-villat-vasarolo-onkologiai-alapitvanynal","timestamp":"2025. május. 19. 12:46","title":"Durva hibákat talált az ÁSZ a közpénzből budai villát vásároló onkológiai alapítványnál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4dea3fa-afa2-4afb-ae62-fe5cac11b484","c_author":"Varga Ferenc - Onozó Róbert (Cannes)","category":"kultura","description":"Egymás sarkát taposták a sztárok hétvégén a cannes-i vörös szőnyegen. Helyszíni podcast tudósításunkból kiderül, hogy Jennifer Lawrence, Kristen Stewart, Robert Pattinson, Tom Hanks, Scarlett Johansson újdonságai közül melyek lesznek ott az év filmjei között. Az igazi mozivarázst azonban német és izlandi rendezők filmjeiben találtuk meg.","shortLead":"Egymás sarkát taposták a sztárok hétvégén a cannes-i vörös szőnyegen. Helyszíni podcast tudósításunkból kiderül...","id":"20250519_cannes-filmfesztival-jennifer-lawrence-wes-anderson","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4dea3fa-afa2-4afb-ae62-fe5cac11b484.jpg","index":0,"item":"50888ae1-08f9-4341-a364-b26a9c010689","keywords":null,"link":"/kultura/20250519_cannes-filmfesztival-jennifer-lawrence-wes-anderson","timestamp":"2025. május. 19. 14:45","title":"Jennifer Lawrence felperzselte a vásznat Cannes-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43508b91-e22f-4569-8b9f-4b3960e7865d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mihajlo Podoljak szerint Putyin csak „színlelt”, hogy csökkentse a ránehezedő nyomást.","shortLead":"Mihajlo Podoljak szerint Putyin csak „színlelt”, hogy csökkentse a ránehezedő nyomást.","id":"20250519_ukrajna-oroszorszag-haboru-mihajlo-podoljak-volodimir-zelenszkij-tanacsado-isztambuli-targyalasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43508b91-e22f-4569-8b9f-4b3960e7865d.jpg","index":0,"item":"9963c6a8-365a-45b4-af3e-32be433c3400","keywords":null,"link":"/vilag/20250519_ukrajna-oroszorszag-haboru-mihajlo-podoljak-volodimir-zelenszkij-tanacsado-isztambuli-targyalasok","timestamp":"2025. május. 19. 12:56","title":"Zelenszkij tanácsadója: Isztambul bebizonyította, hogy Moszkva háborút akar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75911fd4-2f5c-4c63-b539-38c95992dd3c","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250518_Marabu-Feknyuz-Erdelyi-szavazatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75911fd4-2f5c-4c63-b539-38c95992dd3c.jpg","index":0,"item":"ce7981db-20cb-4453-bb5d-64a003f0223a","keywords":null,"link":"/itthon/20250518_Marabu-Feknyuz-Erdelyi-szavazatok","timestamp":"2025. május. 18. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Erdélyi szavazatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5613f75b-2588-455c-8908-fcc5d7cf735a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az orosz elnök szerint a megfelelő egyezségek megkötését követően lehetségessé válik a tűzszünet Oroszország és Ukrajna között.","shortLead":"Az orosz elnök szerint a megfelelő egyezségek megkötését követően lehetségessé válik a tűzszünet Oroszország és Ukrajna...","id":"20250519_trump-putyin-telefon-ukrajna-haboru-tuzszunet-targyalas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5613f75b-2588-455c-8908-fcc5d7cf735a.jpg","index":0,"item":"aa006a01-ba18-4a4d-82c1-51ba890f061e","keywords":null,"link":"/vilag/20250519_trump-putyin-telefon-ukrajna-haboru-tuzszunet-targyalas-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 19:33","title":"Újabb maratoni telefonbeszélgetést folytatott Trump és Putyin","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nemigen van középút: a LUMÚ elnevezést vagy rögtön megszereti, vagy elutasítja, aki meglátja a Ludwig Múzeum új hirdetéseit. Egy új brand (márkanév) születésének vagyunk tanúi. Kérdés, idehaza megélnek-e a kereskedelmi marketing technikái a múzeum-kommunikációban?
Akár egy cégarculatváltás: a Művészetek Palotájába költözött Ludwig Kortárs Művészeti Múzeum a nyitásra időzítette új kommunikációs offenzíváját. A New York-i MoMA (Museum of Modern Art) mintájára kreáltak egy új nevet is; és bár a LUMÚ betűszó sok vitát kavart, a múzeum változást vár tőle. Az elnevezést vagy rögtön megszereti, vagy elutasítja, aki először meglátja a Ludwig új hirdetésein. Egy új brand születésének vagyunk tanúi, ám egy brand, egy márkanév csak akkor „működik” igazán jól, ha „használatba veszi” a közönség, vagyis bekerül a közbeszédbe. Vannak, akik szerint erre semmi esély. Kétségtelen: nem vagyunk hozzászokva, hogy egy művészeti intézmény olyasfajta technikákkal dolgozzék, mint a kereskedelmi marketing. „Kicsiben”, a kortárs galériák szintjén működik már mindez, de talán a Terror Háza volt az első nagy intézmény, amely ezeket a stratégiákat alkalmazta. Egyértelmű logó, erős színek, márkanév-jelleg.
Szakmai vita eleddig nem övezte az új nevet, ám voltak, akik rögtön ellenérzéseiket hangoztatták. Szüts Miklós festőművész művészeti fórumokon sem rejtette véka alá véleményét a Ludwig névválasztásáról. A hvg.hu-nak meg is világította, mit nem szeret benne: „Nekem önmagában a Ludwig imázsváltásával semmi bajom nincs. De undorodom ezektől az erőltetett rövidítésektől. Volt benne részünk elég: Röltex, Közért, tük; ez igeformában is létezett: tükösítés, vagyis Titkos Ügyiratkezelés. Gelka, Keravill, Főbuha, az újabbak közül egyik kedvencem a Mazsihisz. A LUMÚ-t ne tévesszük össze az olyan nevekkel, mint például a Pecsa, amely egy népköltészeti remekmű. Az lett, nem pedig kreálták.”
Igaz, a LUMÚ nem „lett”, hanem kitalálták, de hát a MoMÁ-t is, amelyet mindenki így emleget. Bármennyire is csikorog a szó: „közért”, még jóval az állami bolthálózat megszűnése után is sokan emlegetik így. Eln Ferenc, a Ludwig arculatváltásában grafikai feladatokkal megbízott tervezőművész szerint az új névvel könnyű volt dolgozni. „A LUMÚ-t azonnal megszerettem. Jelen voltam, mikor a múzeum munkatársa, Fehér Zsuzsa először kimondta. Nagyon jó volt dolgozni a szóval, gyorsan találtam hozzá grafikai formát. Azóta is szeretem. Annak is örülök, hogy szélsőséges elutasításokat, karcosan fogalmazott véleményeket váltott ki.”
Fehér Zsuzsa, a kommunikációs váltást koordináló múzeumi munkatárs a hvg.hu-nak elmondta, az új név és logó ügyében nem kérték reklámügynökségek tanácsát. „Az új arculat, név, logó, színek mind múzeumi találmány. Ez valahogy úgy működik, mint a divat – világszerte van egy trend, amelyhez igazodsz, szinte ösztönösen. Egy vizualitással, és ezen belül kortárs művészettel foglalkozó intézmény arculata legyen letisztult formavilágú. A külföldi példákat folyamatosan követjük, ez a szakmánk, ebben élünk. Számunkra minta a londoni Tate Modern, a New-York-i MoMA, de még számos eredeti arculatú intézmény is. Nem másoljuk őket, de az általuk közvetített értékrendet irányadónak tartjuk, tapasztalataikat felhasználjuk.”
Eln Ferenc más példákat is hoz; számára irányadó volt a Kunsthaus Graz, a bécsi MuseumsQuartier, a müncheni Neue Pinakothek, a Tate Modern, a bilbaoi Guggenheim Museum, a Palais de Tokyo kommunikációja is. Eredeti színvilágot és korszerű betűtípust keresett a LUMÚ-hoz, mint mondja, a logót metszett betűkből alakította ki, a szöveghez nasznált fontok (betűtípusok) 2003 óta vannak forgalomban.
A LUMÚ-kampányt reklám-technikai szempontból éppúgy meg kellett tervezni, mint egy "céges" arculati váltást, még akkor is, ha a múzeum egy vállalat ilyen célú költségvetésének töredékéből dolgozik. A kampány február 15-március 15-ig tartott és kétfordulós volt. Az "adagolós" technikát választották, először három információ jelent meg a rejtélyes hirdetéseken: 2005.03.15. + A modernség talánya + lumú. Vagyis a nyitás dátuma, az első kiállítás címe és az új brand. Március 1. után fedtek fel minden információt: az új helyszínt; és a nyitókiállítást, amely a párizsi Centre Pompidou gyűjteményéből érkezett. A "fegyverarzenál" a hazai művészeti kommunikációban eddig szokatlanul nagy volt: 100 darab city-light hirdetés, 300 telefonfülke, rádió-szpotok, sajtóhirdetések, 100 darab óriásplakát, és reklámfilmek az RTL Klubon. Akár egy közepes nagyságrendű cég is elégedett lehet, ha ennyi felülettel gazdálkodik.
Ha piaci áron kellett volna mindezt kifizetni, a múzeumnak esélye se lett volna levezényelni a kampányt, a költségek ugyanis nagyságrenddel nagyobbak voltak a LUMÚ szokásos, éves marketingkereténél, amely „alapjáraton” hatmillió forint volt, nomeg amennyit a szponzorok még adtak hozzá. Egy nagybank lett a LUMÚ kampány főszponzora, illetve bizonyos hirdetési felületeket ingyen megkapott a múzeum.
A hvg.hu kérésére Gács Róbert, a Young and Rubicam reklámügynökség kreatív igazgatója mondta el véleményét a kampányról. „Nekem tetszik az új elnevezés, szerintem van esély arra, hogy ez a név a közbeszédbe kerüljön, a közönség ’használatba vegye’. Én azt javasoltam volna, a logóról hagyják le az Ú betű ékezetét, hiszen nem ártott volna külföldieknek is azonnal kimondható nevet kreálni. Az ékezet amúgy a tervezők örökös problémája, egy angol szöveg valahogy mindig összeszedettebben néz ki egy plakáton; de a mi nyelvünk már csak ilyen.”
Kérdésünkre, jónak tartja-e, hogy a múzeum nem kérte reklámszakemberek tanácsait, Gács Róbert így válaszolt: ”A kampánnyal járókelőként én is találkoztam, végül is az alapvető információkat megtudtam belőle. Hatékonyabb lehetett volna, ha bevonnak egy reklámcéget. Biztos vagyok benne, hogy bármelyik ügynökség boldogan dolgozott volna a kampányban, akár ingyen is. Ez ugyanis remek referencia. És a reklámosok is örülnek, hogy végre szabadabban gondolkodhatnak. Nyugaton, de a cseheknél és a lengyeleknél is szokásos, hogy művészeti intézményeknek reklámcégek dolgoznak. És nem ritkán díjnyertes kampányokat csinálnak nekik.” Példaként a prágai Kommunizmus Múzeum (Muzeum Komunismu) és a Leo Burnett reklámügynökség cseh részlegének együttműködését említi, amelynek szerinte szerepe volt abban, hogy az első három leglátogatottabb cseh múzeum közé lépett az intézmény.
A LUMÚ új arculatának a frissítésen kívül mintha volna egy másik, mögöttes jelentése is. Ismeretesek a múzeum és a Művészetek Palotája közötti korábbi problémák. Hosszú ideig kérdéses volt, hogy a múzeum egyáltalán költözik-e, s a „húzódozásnak” az is oka volt, nem látszott világosan, önálló kommunikációt folytathat-e a múzeum, kissé leválva a Művészetek Palotája óhatatlanul is protokolláris kampányáról.
Tavaly, a Művészetek Palotája "imázskeresése" idején a múzeum munkatársai kifejezetten rosszul érezték magukat az akkor még csak tervként létező - s a McCann-Ericsson reklámcég által készített - vizuális elemek társaságában, s mintha az önálló kommunikációval azt próbálták volna elérni, nehogy egy kalap alá vegyék a Ludwigot a neki helyet adó intézménnyel. A múzeum talán a művészeti közegnek is bizonyítani akart: van létjogosultsága az új helyen. A Művészetek Palotája projekt elindításakor ugyanis úgy tűnt, eleve vesztes helyzetbe kerül az az intézmény, amely itt kap helyet, hiszen a hazai művészeti közeg szerencsétlennek tartotta, hogy az állam drágán múzeumot épít, miközben még nincs gyűjtemény, új alapítás pedig nem történik. A Ludwigot végül is betessékelték ebbe az új épületbe, ám a LUMÚ friss kampánya tényleg új kezdetet jelöl.
A tervezettnél mintegy 25 milliárd forinttal kisebb lesz az állami kötelezettségvállalás a Művészetek Palotájának fenntartására és üzemeltetésére - közölte a kormányszóvivő szerdán Budapesten, a kabinet ülését követő sajtótájékoztatón szerdán.