szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Hetvenhat éves korában meghalt Oscar Klein osztrák születésű jazzmuzsikus, aki mintegy fél évszázadon átívelő pályafutása során a műfaj számos nagy amerikai és európai egyéniségével játszott együtt - jelentették szerdán a bécsi tájékoztatási eszközök.

Az utóbbi időben a németországi Baden-Württembergben, Plüderhausenben élő Klein nem volt beteg, kedden bekövetkezett halála váratlan volt. 1930. január 5-én született Grazban zsidó családban. Ausztriának a második világháborút megelőző német bekebelezése után családjával együtt Svájcba menekült, és ott
telepedett le.

A "régi" jazzre, dixielandre, szvingre, bluesra "szakosodott" - kottát olvasni egyébként nem tudó - Oscar Klein elsősorban trombitásként vált ismertté, de játszott gitáron, klarinéton és szájharmonikán is. Az ötvenes évek elején belevetette magát az ausztriai jazzéletbe, játszott Joe Zawinullal, tagja volt Fatty George zenekarának, majd a Tremble Kidsnek és a Dutch Swing College Bandnek is. Hosszú karrierje során a jazz olyan jelentős alakjainak lehetett muzsikustársa, mint Lionel Hampton, Wild Bill Davison, Bill Coleman, Dexter Gordon, Albert Nicholas, Cootie Willams és Joe Turner.

A néhai Thomas Klestil osztrák államelnök 1996-ban az egyik legmagasabb osztrák kitüntetést adományozta Oscar Kleinnek. A művész felesége - most már özvegye -, Miriam Klein jónevű jazz- és bluesénekesnő, két fiuk, David és Peter szintén muzsikus.

Klein zeneileg mindvégig aktív volt, és arra készült, hogy nem egész egy hónap múlva, januárban 77. születésnapja alkalmából Innsbruckban ad koncertet.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gramofon

Magyar jazz, balkáni ízekkel

Igazán itt volna az ideje felvenni a hungarikumok közé Dresch Mihály szaxofonjának hangját is. A Gramofon Zenekritikai Műhely munkatársa a Borbély–Dresch kvartett koncertjén járt a Fonóban, ahol két különleges tehetségű szaxofonos játszott együtt.

Gramofon

Vonópárbaj jazzritmusban

A hazai kultúrtámogatási viszonyokat ismerve csoda, hogy hét év után még működőképes ez a tiszteletre méltó kezdeményezés, és – noha 2003 után két év kényszerű szünet következett – továbbra sem lankad a szervezők lelkesedése, hogy a magyar jazzutánpótlás reménységeit helyzetbe hozzák.

Gramofon

Helsinkibe beszökött a jazzvilág

A nyolcvanas-kilencvenes években sokan láttuk a „királyi” televízió felvételeit a Pori Jazzfesztiválról, s a világsztárok mellett egy-egy alkalommal még remek finn előadók játékát is élvezhettük. Tudtuk, hogy létezik Martti „Edward” Vesala, Jukka Perko és Juhani Aaltonen, sőt azt is, milyen kitűnő muzsikusok. De mintha az utóbbi időben kissé lemaradtunk volna a messzi északon élő nyelvrokonaink jazzéletének történéseiről. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense Helsinkiben járt.

MTI Kult

Kiadták a Magyar Klasszikus Zenei és Jazz Díjakat

A Magyar Klasszikus Zenei Díjat Seres Dóra fuvolaművész, a Magyar Jazz Díjat Dresch Mihály kapta 2005-ben. Az elismeréseket a szolnoki Szigligeti Színházban adták át. Az év legkiemelkedőbb zenei teljesítményeiért járó szakmai elismerést a Gramofon - Klasszikus és Jazz című folyóirat szerkesztősége és kiadója alapította 2001-ben.

Gramofon

Jazz a sziklák alatt

McBride-ot először a Philip Morris Generations Band tagjaként, Ray Brown pártfogoltjaként láttam Pesten: akkor már Benny Green triójában is feltűnt. Tizenöt év elteltével már nem ígéret, hanem abszolút világsztár lett, nagyobb annál, mint amit akkor sejteni lehetett, hiszen nagybőgősként nem áll annyira az ember reflektorfényben, mint pl. fúvós vagy énekes szólistaként.