Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1895ffb1-61da-42cf-b705-85089e828609","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Szenzorok, villanymotorok alapvető összetevői hiányoznak a beszállítóknál. ","shortLead":"Szenzorok, villanymotorok alapvető összetevői hiányoznak a beszállítóknál. ","id":"20250604_Elkezdte-Kina-zsarolni-globalis-autoipart-visszatartjak-a-ritkafoldfemeket","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1895ffb1-61da-42cf-b705-85089e828609.jpg","index":0,"item":"7d510434-e094-49a0-815a-c710bdbccc8b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_Elkezdte-Kina-zsarolni-globalis-autoipart-visszatartjak-a-ritkafoldfemeket","timestamp":"2025. június. 04. 13:49","title":"Elkezdte Kína zsarolni a globális autóipart: visszatartanak kulcsfontosságú ritkaföldfémeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint az emberek kíváncsiak arra, a Mészáros nevén lévő 1400 milliárd forintból mennyi ténylegesen az övé.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint az emberek kíváncsiak arra, a Mészáros nevén lévő 1400 milliárd forintból mennyi...","id":"20250605_magyar-peter-meszaros-lorinc-teves-beszelgetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"e10b8e9d-a1a3-48ae-b115-5e671d19db0b","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_magyar-peter-meszaros-lorinc-teves-beszelgetes-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 21:33","title":"Magyar Péter ismét írt Mészáros Lőrincnek és tévés beszélgetésre hívta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6aeeadf-eb19-4998-a4f3-3552aa3588c0","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Szeptemberben kerül a mozikba a magyar fesztiválkultúráról szóló dokumentumfilm.","shortLead":"Szeptemberben kerül a mozikba a magyar fesztiválkultúráról szóló dokumentumfilm.","id":"20250605_Hogy-lett-Magyarorszagbol-fesztivalorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6aeeadf-eb19-4998-a4f3-3552aa3588c0.jpg","index":0,"item":"37729757-5efb-43f7-acec-cb0132e8ea52","keywords":null,"link":"/kultura/20250605_Hogy-lett-Magyarorszagbol-fesztivalorszag","timestamp":"2025. június. 05. 12:02","title":"Hogyan lett Magyarországból fesztiválország?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fb9d1841-3a4f-4d2d-95c3-1dcb1f6e46e0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy sor új funkciót mutatott be az OpenAI a ChatGPT-hez. Ezek elsősorban üzleti alkalmazásban lehetnek hasznosak, így a munkát könnyíthetik meg – a kutatástól az értekezletek rögzítéséig és leiratozásáig.","shortLead":"Egy sor új funkciót mutatott be az OpenAI a ChatGPT-hez. Ezek elsősorban üzleti alkalmazásban lehetnek hasznosak...","id":"20250605_openai-chatgpt-mesterseges-intelligencia-uj-funkciok-uzleti-felhasznalok-felhoszolgaltatasok-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fb9d1841-3a4f-4d2d-95c3-1dcb1f6e46e0.jpg","index":0,"item":"29fdeeb1-0221-4f04-a0cc-087408f250fc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_openai-chatgpt-mesterseges-intelligencia-uj-funkciok-uzleti-felhasznalok-felhoszolgaltatasok-kutatas","timestamp":"2025. június. 05. 10:03","title":"A munkáját még nem veszik el, de sokkal könnyebbé teszik a ChatGPT újdonságai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"591adba3-960c-4963-9fb8-d49dc72f2511","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Fehér Ház korábban Jared Isaacmant szerette volna a NASA igazgatói székében látni, Donald Trump azonban bejelentette, nem támogatják tovább a megválasztását. A döntés hátterében Elon Musk állhat.","shortLead":"A Fehér Ház korábban Jared Isaacmant szerette volna a NASA igazgatói székében látni, Donald Trump azonban bejelentette...","id":"20250604_nasa-igazgato-jared-isaacman-tamogatas-feher-haz-donald-trump-elon-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/591adba3-960c-4963-9fb8-d49dc72f2511.jpg","index":0,"item":"1081da33-afc3-4747-8f47-9857f85a90a2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_nasa-igazgato-jared-isaacman-tamogatas-feher-haz-donald-trump-elon-musk","timestamp":"2025. június. 04. 16:33","title":"Nem támogatja tovább Donald Trump az új NASA-igazgató kinevezését, akit mindenki Elon Musk emberének tart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15065d13-d6d1-434a-90fb-5772c53ab470","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összesen hét iPhone és iPad vesz végső búcsút a YouTube alkalmazásától. Mutatjuk, melyek ezek, és mit tehet, ha legalább a platform alapfunkcióit tovább használná.","shortLead":"Összesen hét iPhone és iPad vesz végső búcsút a YouTube alkalmazásától. Mutatjuk, melyek ezek, és mit tehet, ha...","id":"20250604_google-youtube-alkalmazas-megszunes-apple-iphone-ipad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15065d13-d6d1-434a-90fb-5772c53ab470.jpg","index":0,"item":"a2c6157f-739a-4c30-a4d7-99f439b1cca2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_google-youtube-alkalmazas-megszunes-apple-iphone-ipad","timestamp":"2025. június. 04. 09:03","title":"Ezeken az eszközökön nem működik többé a YouTube","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"075dca16-218d-40a5-adb8-c8b6efe71caf","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Legfeljebb 50 hektár kukoricaföldre jár vissza nem térítendő támogatás.","shortLead":"Legfeljebb 50 hektár kukoricaföldre jár vissza nem térítendő támogatás.","id":"20250605_aszaly-kar-kukoricafold-tamogatas-nagy-istvan-magyar-allamkincstar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/075dca16-218d-40a5-adb8-c8b6efe71caf.jpg","index":0,"item":"1c2da9f7-e841-49b4-809a-067825dd9c1b","keywords":null,"link":"/itthon/20250605_aszaly-kar-kukoricafold-tamogatas-nagy-istvan-magyar-allamkincstar","timestamp":"2025. június. 05. 06:02","title":"Most kapnak támogatást a tavalyi aszálykárosultak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7df6763-860e-4c9c-b51c-384d5370f3de","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Rövidesen jöhet a „here we go”.","shortLead":"Rövidesen jöhet a „here we go”.","id":"20250604_kerkez-milos-bournemouth-liverpool-atigazolas-fabrizio-romano","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7df6763-860e-4c9c-b51c-384d5370f3de.jpg","index":0,"item":"17563d5e-6579-4ebf-b646-069f10448a8d","keywords":null,"link":"/sport/20250604_kerkez-milos-bournemouth-liverpool-atigazolas-fabrizio-romano","timestamp":"2025. június. 04. 09:21","title":"Az utolsó simításokat végzik Kerkez Milos liverpooli szerződésén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A májusi krakkói fotóhónap vagy egy jövő heti budapesti - milliós leütéseket remélő - fényképaukció is jelzi: mára önálló képzőművészeti ággá nőtte ki magát a sokáig lesajnált fotográfia.
Egy megkímélt, négyéves, középkategóriájú autó árának megfelelő összeggel Tóth György 1995-ben exponált, Emese című szemérmeskedő aktfotója tartja a magyar fényképárrekordot. A kisszámú hazai fotográfiai galéria pár tízezres tételeihez képest az 1,8 millió forint kiugró eredmény, ám semmiség Andreas Gursky közel 3,5 millió dolláros leütési értékkel világcsúcstartó - egy amerikai "százforintos bolt" árukínálatát csendéletbe fogalmazó - művéhez képest. (A világ tíz legdrágább művészfotójáról lásd táblázatunkat.) A beinduló hazai és az évek óta egyre pezsgőbb nemzetközi fotóművészeti közeg vitalitását jelzi, hogy még egy olyan, a Párizs-London-New York fősodortól távolabbi esemény is (várhatóan) félmillió látogatót vonz, mint a Krakkóban május végéig tartó, 15 ország 120 alkotójának munkáit felvonultató 6. fotóhónap.
"A nemzetközi művészeti piacon az elmúlt évtizedben nyert egyre nagyobb teret a fénykép, párhuzamosan azzal, hogy az 1990-es évek közepe óta a 20. századi modern, illetve kortárs képzőművészeti alkotások lettek a legkapósabbak" - kezd bele az új trend felvázolásába Kieselbach Tamás galériatulajdonos, akinek tavalyi aukcióján az említett magyar árverési rekord is megszületett. Nem mellesleg ugyanakkor kelt el 9 millióért az egyre magasabban jegyzett, 25 éves orosz fotós, Oleg Dou apácaportréja is.
"Az elmúlt tíz évben azért is került be a fénykép a műtárgy kategóriába, mert technikailag lehetővé vált a szinte korlátlan méretű nagyítás, a plexilapra, fémlemezre kasírozás vagy a festővászonra nyomtatás" - említ egy további, nem elhanyagolható aspektust Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója. Ehhez az is kellett, hogy - a műtárgypiaci trendeket diktáló galeristák és aukciósház-tulajdonosok nyomására - az alkotók is átvegyék azt a sokszorosítható litográfiák és kisgrafikák területén bevált metódust, miszerint egy negatívból, illetve digitális felvételből meghatározott, lehetőleg csekély számú, regisztrált és sorszámozott kópiát állítanak elő, így garantálva a mű egyediségét.
Kieselbach Tamás: egyre nagyobb teret nyer a fénykép
"Bár a fotóművészet kifejezés egyidős a technika 19. század közepi megjelenésével, tagadhatatlan, hogy a képzőművészet és a fotó csak az 1970-es években, az Andy Warhol nevével fémjelzett pop-art hatása nyomán fonódott elválaszthatatlanul egybe" - állítja Mélyi József művészettörténész. Hiába nyilvánította ugyanis az 1900-as évek legelején - a magas művészetek egyik válfajaként - a táblaképfestészettel egyenrangúnak a fényképezést Edward Steichen luxemburgi születésű amerikai festő és fotográfus, felvetéséből nem lett teória. A fotót még hosszú évtizedekig "alkalmazott műfajként" tartották számon, a művészeti kánon csupán jól komponált és mutatós dokumentumokként határozta meg például a ma a fotóművészet legnagyobbjaiként istenített André Kertész, a Halász Gyulaként született Brassai vagy a Friedmann Endreként anyakönyvezett Robert Capa manapság aranyáron gazdát cserélő képkockáit is.
Ezen változtatott a tömegcikkekből és tömegkulturális ikonokból - a leveskonzervtől Elvis Presley-ig - műalkotásokat kreáló pop-art, amelynek alkotói az instant fotózás szimbólumával, a polaroid kamerával dolgoztak. Miközben a szóban forgó masinával készített (majd szitanyomattá, nagyméretű vásznakká nemesített) képeikkel kiforgatták, de legalábbis idézőjelbe tették a konzumvilágot, csendben az esztétikai diskurzusba emelték a műfajt.
Akcionizmus, ipar, emberábrázolás (Oldaltörés)
Velük párhuzamosan, de egész más irányból jutottak objektívközelbe az akcionista művészek, akik indulásukkor még csupán polgárpukkasztó performanszaikat szerették volna dokumentálni. Így maradt fenn a műfajalapító Yves Klein amerikai festőművész iskolát teremtő 1960-as "élőképe" is, amelynek során három mez- és fesztelen női modell kente be egymást kék festékkel, majd - testüket használva ecsetként - a művész instrukciói nyomán megfestették magát a képet. A német Joseph Beuys 1965-ös, Hogyan magyaráz az ember egy döglött nyúlnak képeket? című akciójával is csak fotók révén szembesülhet az utókor: mézzel bekent fejét a művész aranyszínű falevelekkel borította, karjaiban pedig a címszereplő néhai nyúllal járkált a képei előtt. Az 1970-es évek úgynevezett konceptualistái, mint például a magyar Erdély Miklós vagy Jovánovics György aztán már a fényképek - sokszor a művészeti akció részeként történő - manipulálásával hoztak létre a korábbiaktól jelentősen eltérő (fotó)minőséget. Talált vagy véletlenül exponált képekből összeállított montázsok vagy a fényérzékeny fotópapírral történő kísérletek jellemezték ezt az irányzatot.
Az 1980-as évek végére lazultak fel annyira "a képzőművészeti fotográfiai stílusok, hogy az absztrakt vagy különféle kémiai eljárásokkal, fizikai módszerekkel festményszerűvé tett képek mellett megerősödhetett a dokumentarista jelleg" - így Petrányi. Az átalakulás egyik úttörője a cseh emigránsként Nyugat-Európában befutó Josef Koudelka volt, aki riporterként az 1968-as prágai inváziót dokumentáló képeivel kezdte pályáját, ám a galériák és aukciók sztárjává az 1970-es években készített etnográfiai sorozataival, majd ember nélküli (ipari) tájképeivel vált.
Ez a vonulat annyira népszerűvé lett, hogy máig "a civilizáció és a természet kontrasztján alapuló, az urbanizáció színét és fonákját felvillantó tájképek jelentik az egyik fő csapásvonalat a kortárs művészeti fotográfiában" - mondja László Gergely művészettörténész. Rögtön hozzátéve, hogy a riporteri hagyományokkal sem szakítottak a műfaj művelői, bár az új dokumentarizmusnak nevezett irányzat inkább a kulturális antropológia "résztvevő megfigyelő" attitűdjét vallja a magáénak. Vagyis emblematikus élethelyzeteket, emberi szituációkat villant fel egy egységes koncepció segítségével. A 2003-as velencei képzőművészeti biennálén nagy sikert arató, világsztárnak számító amerikai Richard Prince például jenki marhapásztorok életét dolgozta fel a cigarettareklámok modorában, hatalmas, háromszor két méteresre nagyított színes táblaképek formájában.
A múzeumi művészetként kezelt fotográfia tematikai repertoárjából a dagerrotípiákkal egyidős emberábrázolás sem veszett ki, köszönhetően például az önportréiról ismert amerikai Cindy Shermannek. De a Moholy-Nagy László örökségét tovább éltető, az épített környezetet újrafogalmazó képek is reneszánszukat élik: a város- és épületfotói okán világsztárként emlegetett japán Hiroshi Sugimoto például színházi tereket örökített meg Színházak című fekete-fehér sorozatában a nézőtér leghátsó sorából. "A magas művészet azt is újra felfedezte, amit Escher Károly az 1930-as években szociofotósként művelt" - teszi hozzá Mélyi. A nyomortanyákat, a koldusokat, a nehéz sorsú munkásokat és éhező kisgyerekeket megörökítő magyar kései követői ma a kihalás szélére sodródott egzotikus népcsoportokat, háborús vagy természeti katasztrófa sújtotta övezetek túlélőinek hétköznapjait vagy csak egyszerű embereket kapnak lencsevégre. Azokat a pillanatokat rögzítik - mondja Petrányi -, amelyek a média figyelmét már nem keltik fel. A csendélet vagy a hagyományos családfotókra rímelő, színházszerűen beállított élőképeket imitáló úgynevezett staged fotók szintén részei a repertoárnak.
Kérdés persze, hogy viszonyulnak mindehhez a befogadók. "A közönség azért is érezheti közel magához a kortárs fotót, mert érti (vagy legalábbis érteni véli) az általa is használt technikát és a képek szimbólumrendszerét, hiszen benne él a reklámok és filmek gerjesztette képözönben" - magyarázza a megnövekedett érdeklődést Kieselbach. Szerinte ugyanis sokat számít, hogy e tömegkulturális alapokra építkező művészeti ág nem kívánja meg a kortárs nagyérdeműtől például a rejtett szimbólumokat értelmező ikonográfiai háttértudást, ellentétben a régi mesterek festményeivel.