Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4cd0688d-1713-4eb2-8e0c-0e3b1d4a3cb9","c_author":"Németh András","category":"360","description":"Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szerint kínaiak harcolnak Oroszország oldalán az ukrajnai háborúban, Peking tagadja, hogy részesévé vált volna a konfliktusnak. Az ukrán és az orosz haderőben is szolgálnak külföldiek, de az utóbbiakat Moszkva veti be tömegesen.","shortLead":"Volodimir Zelenszkij ukrán elnök szerint kínaiak harcolnak Oroszország oldalán az ukrajnai háborúban, Peking tagadja...","id":"20250422_kulfoldiek-azukrajnai-haboruban-csecsen-visszavago-potlas-nemzetkozi-brigadok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cd0688d-1713-4eb2-8e0c-0e3b1d4a3cb9.jpg","index":0,"item":"0deb5137-3c38-40a5-87d9-577ead74fb23","keywords":null,"link":"/360/20250422_kulfoldiek-azukrajnai-haboruban-csecsen-visszavago-potlas-nemzetkozi-brigadok","timestamp":"2025. április. 22. 10:30","title":"Az ukrajnai front mindkét oldalán vannak idegenlégiósok, és csecsenek harcolnak csecsenekkel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"177d021a-ede6-45b7-8dcc-a7012bd73a8d","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Korántsem szállták még meg a német piacot. ","shortLead":"Korántsem szállták még meg a német piacot. ","id":"20250422_Csak-minden-700-auto-kinai-marka-Nemetorszagban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/177d021a-ede6-45b7-8dcc-a7012bd73a8d.jpg","index":0,"item":"13e871fd-e628-4d68-add8-bdcc08214af2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250422_Csak-minden-700-auto-kinai-marka-Nemetorszagban","timestamp":"2025. április. 22. 07:16","title":"Csak minden 700. autó ténylegesen kínai márka Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7587f4b-6daf-45ba-bdb6-643b109a38f8","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Tavaly év végén GDP-arányosan 73,5 százalék volt az államadósság mértéke, magasabb, mint egy évvel korábban. Még úgy is, hogy az államadósság-kezelő a számok szépítése érdekében adósságot vásárolt vissza év végén. És még úgy is, hogy a kormány – bár a kitűzött célt jócskán elvétette – alaposan lefaragta a hiányt tavaly 2023-hoz képest.","shortLead":"Tavaly év végén GDP-arányosan 73,5 százalék volt az államadósság mértéke, magasabb, mint egy évvel korábban. Még...","id":"20250423_Hiaba-a-nagy-megszoritas-a-trukkozes-nott-az-allamadossag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7587f4b-6daf-45ba-bdb6-643b109a38f8.jpg","index":0,"item":"416ba98a-b127-4248-9c4b-a8f7a50b386f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250423_Hiaba-a-nagy-megszoritas-a-trukkozes-nott-az-allamadossag","timestamp":"2025. április. 23. 10:37","title":"Hiába a nagy megszorítás, a trükközés, így is nőtt az államadósság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy agresszív gyalogossal gyűlt meg a baja egy autósnak. ","shortLead":"Egy agresszív gyalogossal gyűlt meg a baja egy autósnak. ","id":"20250423_kulonos-jelenet-zajlott-egy-miskolci-zebranal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"718a27ec-5de0-494d-b55f-5484c528edeb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250423_kulonos-jelenet-zajlott-egy-miskolci-zebranal","timestamp":"2025. április. 23. 10:28","title":"Italdobálás, paprikaspray, rugdosódás – különös jelenet zajlott egy miskolci zebránál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a13758f-b0b8-4680-a1d5-678dfd032dd6","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk egy feladatot, és arra biztatjuk – nem csak a matematikus – olvasóinkat, hogy próbálják megoldani. Tizedik kihívás.","shortLead":"A Gondolkodás Öröme Alapítvánnyal közösen matekos hónapot tartunk a hvg.hu-n: május 8-ig minden hétköznap közzéteszünk...","id":"20250422_Gondolkozz-velunk-szef-Szexi-a-matek-10","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a13758f-b0b8-4680-a1d5-678dfd032dd6.jpg","index":0,"item":"267e379b-c20c-46ee-98ea-e1c597feb88a","keywords":null,"link":"/elet/20250422_Gondolkozz-velunk-szef-Szexi-a-matek-10","timestamp":"2025. április. 22. 10:00","title":"Gondolkozz velünk: Nyomógombos széf – Szexi a matek 10.","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"deb17b94-1561-4113-acc1-ffaa01f3240e","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A szervezet szerint Hollandia azért különösen vonzó célpont, mert számos nemzetközi szervezet székhelye található az országban, erőteljes támogatást nyújt Ukrajnának, otthont ad Rotterdam kikötőjének, valamint fejlett csúcstechnológiai szektorral rendelkezik.","shortLead":"A szervezet szerint Hollandia azért különösen vonzó célpont, mert számos nemzetközi szervezet székhelye található...","id":"20250422_holland-hirszerzes-orosz-hibrid-hadviseles-kibertamadasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/deb17b94-1561-4113-acc1-ffaa01f3240e.jpg","index":0,"item":"346563b1-fabe-4807-b265-edc3f6533af9","keywords":null,"link":"/vilag/20250422_holland-hirszerzes-orosz-hibrid-hadviseles-kibertamadasok","timestamp":"2025. április. 22. 12:55","title":"Holland katonai hírszerzés: Oroszország fokozza a hibrid támadásokat Hollandia ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"148ae798-0116-4789-9d11-16a511e7c09d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A kormányzati spórolás közepette több ezer dollárba kerülhetett az átalakítás.","shortLead":"A kormányzati spórolás közepette több ezer dollárba kerülhetett az átalakítás.","id":"20250423_pete-hegseth-pentagon-sminkszoba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/148ae798-0116-4789-9d11-16a511e7c09d.jpg","index":0,"item":"0e89e9bb-57cd-458d-ac65-d41ec19ea684","keywords":null,"link":"/elet/20250423_pete-hegseth-pentagon-sminkszoba","timestamp":"2025. április. 23. 20:34","title":"Az amerikai védelmi miniszter sminkszobát csináltatott a Pentagonban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ba30851-7da3-42b4-8938-f6f6a6cb2cd5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A független képviselő átsétálna a hídon, a Gyurcsány-film rendezője pedig minden áthaladót bevonna a „szabad közlekedésért” való kiállásba.","shortLead":"A független képviselő átsétálna a hídon, a Gyurcsány-film rendezője pedig minden áthaladót bevonna a „szabad...","id":"20250422_erzsebet-hid-hadhazy-akos-dezsy-zoltan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ba30851-7da3-42b4-8938-f6f6a6cb2cd5.jpg","index":0,"item":"20501f8b-3965-4471-bc65-5a1d0f5926de","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_erzsebet-hid-hadhazy-akos-dezsy-zoltan","timestamp":"2025. április. 22. 09:49","title":"Ez lesz kedden az Erzsébet hídon: Hadházy Ákos és Vészabó Noémi exférje is provokátorokat emleget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A májusi krakkói fotóhónap vagy egy jövő heti budapesti - milliós leütéseket remélő - fényképaukció is jelzi: mára önálló képzőművészeti ággá nőtte ki magát a sokáig lesajnált fotográfia.
Egy megkímélt, négyéves, középkategóriájú autó árának megfelelő összeggel Tóth György 1995-ben exponált, Emese című szemérmeskedő aktfotója tartja a magyar fényképárrekordot. A kisszámú hazai fotográfiai galéria pár tízezres tételeihez képest az 1,8 millió forint kiugró eredmény, ám semmiség Andreas Gursky közel 3,5 millió dolláros leütési értékkel világcsúcstartó - egy amerikai "százforintos bolt" árukínálatát csendéletbe fogalmazó - művéhez képest. (A világ tíz legdrágább művészfotójáról lásd táblázatunkat.) A beinduló hazai és az évek óta egyre pezsgőbb nemzetközi fotóművészeti közeg vitalitását jelzi, hogy még egy olyan, a Párizs-London-New York fősodortól távolabbi esemény is (várhatóan) félmillió látogatót vonz, mint a Krakkóban május végéig tartó, 15 ország 120 alkotójának munkáit felvonultató 6. fotóhónap.
"A nemzetközi művészeti piacon az elmúlt évtizedben nyert egyre nagyobb teret a fénykép, párhuzamosan azzal, hogy az 1990-es évek közepe óta a 20. századi modern, illetve kortárs képzőművészeti alkotások lettek a legkapósabbak" - kezd bele az új trend felvázolásába Kieselbach Tamás galériatulajdonos, akinek tavalyi aukcióján az említett magyar árverési rekord is megszületett. Nem mellesleg ugyanakkor kelt el 9 millióért az egyre magasabban jegyzett, 25 éves orosz fotós, Oleg Dou apácaportréja is.
"Az elmúlt tíz évben azért is került be a fénykép a műtárgy kategóriába, mert technikailag lehetővé vált a szinte korlátlan méretű nagyítás, a plexilapra, fémlemezre kasírozás vagy a festővászonra nyomtatás" - említ egy további, nem elhanyagolható aspektust Petrányi Zsolt, a Műcsarnok igazgatója. Ehhez az is kellett, hogy - a műtárgypiaci trendeket diktáló galeristák és aukciósház-tulajdonosok nyomására - az alkotók is átvegyék azt a sokszorosítható litográfiák és kisgrafikák területén bevált metódust, miszerint egy negatívból, illetve digitális felvételből meghatározott, lehetőleg csekély számú, regisztrált és sorszámozott kópiát állítanak elő, így garantálva a mű egyediségét.
Kieselbach Tamás: egyre nagyobb teret nyer a fénykép
"Bár a fotóművészet kifejezés egyidős a technika 19. század közepi megjelenésével, tagadhatatlan, hogy a képzőművészet és a fotó csak az 1970-es években, az Andy Warhol nevével fémjelzett pop-art hatása nyomán fonódott elválaszthatatlanul egybe" - állítja Mélyi József művészettörténész. Hiába nyilvánította ugyanis az 1900-as évek legelején - a magas művészetek egyik válfajaként - a táblaképfestészettel egyenrangúnak a fényképezést Edward Steichen luxemburgi születésű amerikai festő és fotográfus, felvetéséből nem lett teória. A fotót még hosszú évtizedekig "alkalmazott műfajként" tartották számon, a művészeti kánon csupán jól komponált és mutatós dokumentumokként határozta meg például a ma a fotóművészet legnagyobbjaiként istenített André Kertész, a Halász Gyulaként született Brassai vagy a Friedmann Endreként anyakönyvezett Robert Capa manapság aranyáron gazdát cserélő képkockáit is.
Ezen változtatott a tömegcikkekből és tömegkulturális ikonokból - a leveskonzervtől Elvis Presley-ig - műalkotásokat kreáló pop-art, amelynek alkotói az instant fotózás szimbólumával, a polaroid kamerával dolgoztak. Miközben a szóban forgó masinával készített (majd szitanyomattá, nagyméretű vásznakká nemesített) képeikkel kiforgatták, de legalábbis idézőjelbe tették a konzumvilágot, csendben az esztétikai diskurzusba emelték a műfajt.
Akcionizmus, ipar, emberábrázolás (Oldaltörés)
Velük párhuzamosan, de egész más irányból jutottak objektívközelbe az akcionista művészek, akik indulásukkor még csupán polgárpukkasztó performanszaikat szerették volna dokumentálni. Így maradt fenn a műfajalapító Yves Klein amerikai festőművész iskolát teremtő 1960-as "élőképe" is, amelynek során három mez- és fesztelen női modell kente be egymást kék festékkel, majd - testüket használva ecsetként - a művész instrukciói nyomán megfestették magát a képet. A német Joseph Beuys 1965-ös, Hogyan magyaráz az ember egy döglött nyúlnak képeket? című akciójával is csak fotók révén szembesülhet az utókor: mézzel bekent fejét a művész aranyszínű falevelekkel borította, karjaiban pedig a címszereplő néhai nyúllal járkált a képei előtt. Az 1970-es évek úgynevezett konceptualistái, mint például a magyar Erdély Miklós vagy Jovánovics György aztán már a fényképek - sokszor a művészeti akció részeként történő - manipulálásával hoztak létre a korábbiaktól jelentősen eltérő (fotó)minőséget. Talált vagy véletlenül exponált képekből összeállított montázsok vagy a fényérzékeny fotópapírral történő kísérletek jellemezték ezt az irányzatot.
Az 1980-as évek végére lazultak fel annyira "a képzőművészeti fotográfiai stílusok, hogy az absztrakt vagy különféle kémiai eljárásokkal, fizikai módszerekkel festményszerűvé tett képek mellett megerősödhetett a dokumentarista jelleg" - így Petrányi. Az átalakulás egyik úttörője a cseh emigránsként Nyugat-Európában befutó Josef Koudelka volt, aki riporterként az 1968-as prágai inváziót dokumentáló képeivel kezdte pályáját, ám a galériák és aukciók sztárjává az 1970-es években készített etnográfiai sorozataival, majd ember nélküli (ipari) tájképeivel vált.
Ez a vonulat annyira népszerűvé lett, hogy máig "a civilizáció és a természet kontrasztján alapuló, az urbanizáció színét és fonákját felvillantó tájképek jelentik az egyik fő csapásvonalat a kortárs művészeti fotográfiában" - mondja László Gergely művészettörténész. Rögtön hozzátéve, hogy a riporteri hagyományokkal sem szakítottak a műfaj művelői, bár az új dokumentarizmusnak nevezett irányzat inkább a kulturális antropológia "résztvevő megfigyelő" attitűdjét vallja a magáénak. Vagyis emblematikus élethelyzeteket, emberi szituációkat villant fel egy egységes koncepció segítségével. A 2003-as velencei képzőművészeti biennálén nagy sikert arató, világsztárnak számító amerikai Richard Prince például jenki marhapásztorok életét dolgozta fel a cigarettareklámok modorában, hatalmas, háromszor két méteresre nagyított színes táblaképek formájában.
A múzeumi művészetként kezelt fotográfia tematikai repertoárjából a dagerrotípiákkal egyidős emberábrázolás sem veszett ki, köszönhetően például az önportréiról ismert amerikai Cindy Shermannek. De a Moholy-Nagy László örökségét tovább éltető, az épített környezetet újrafogalmazó képek is reneszánszukat élik: a város- és épületfotói okán világsztárként emlegetett japán Hiroshi Sugimoto például színházi tereket örökített meg Színházak című fekete-fehér sorozatában a nézőtér leghátsó sorából. "A magas művészet azt is újra felfedezte, amit Escher Károly az 1930-as években szociofotósként művelt" - teszi hozzá Mélyi. A nyomortanyákat, a koldusokat, a nehéz sorsú munkásokat és éhező kisgyerekeket megörökítő magyar kései követői ma a kihalás szélére sodródott egzotikus népcsoportokat, háborús vagy természeti katasztrófa sújtotta övezetek túlélőinek hétköznapjait vagy csak egyszerű embereket kapnak lencsevégre. Azokat a pillanatokat rögzítik - mondja Petrányi -, amelyek a média figyelmét már nem keltik fel. A csendélet vagy a hagyományos családfotókra rímelő, színházszerűen beállított élőképeket imitáló úgynevezett staged fotók szintén részei a repertoárnak.
Kérdés persze, hogy viszonyulnak mindehhez a befogadók. "A közönség azért is érezheti közel magához a kortárs fotót, mert érti (vagy legalábbis érteni véli) az általa is használt technikát és a képek szimbólumrendszerét, hiszen benne él a reklámok és filmek gerjesztette képözönben" - magyarázza a megnövekedett érdeklődést Kieselbach. Szerinte ugyanis sokat számít, hogy e tömegkulturális alapokra építkező művészeti ág nem kívánja meg a kortárs nagyérdeműtől például a rejtett szimbólumokat értelmező ikonográfiai háttértudást, ellentétben a régi mesterek festményeivel.