szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Banksy, a híres-hírhedt brit utcaművész bebocsáttatást nyert egy művészeti intézmény falai közé? Bizonnyal így is interpretálható a dolog: egy street art művész kiállítása a "rendes" múzeumban. Bristol most keblére öleli fenegyerekét.

Puszta provokációnál messze többről van szó. A Bristol City Museum and Art Gallery nemrég nyílt kiállítása nem botránytárlat. Koncepcióját kifejezetten arra a művészi gondolkodásra találták ki, ami Banksy-t jellemzi. A könnyebség kedvéért: kicsit ilyen volna, ha a Kétfarkú Kutya Valóságteremtő Központ mondjuk a Magyar Nemzeti Galériában állítana ki. Madonna i-Poddal a fülén, cigiszünetet tartó marokszedő asszony, roncsautó egy XIX. századi pásztoridillben, rohamrendőr hintalovon, túlkoros Csőrike rabságban, kiégett fagylaltoskocsi a múzeum terében. Banksy egész egyszerűen helyettesíti a múzeumi műveket más, "modifikált", közben nagyon is valóságosnak tűnő, és éppenséggel teljes értékű művekkel. A három napja nyílt kiállítás előkészületek éppen ezért titkosak voltak.


Esztétikailag, politikailag felkavaró és persze sokszor nevettető utcaműveivel lett híres, s erre most már a város is büszke. Eddig a város falain fordultak elő az általa készített graffitik, stencilek és egyéb "gerillamunkák", mostantól menthetetlenül városi celebritás lett.  Az önkormányzati fenntartású bristoli intézményben gyakran ugyanis a helytörténettel kapcsolatos kiállításokat rendeznek a köz pénzéből, de most már Banksy a helytörténet része. Ugyanis Bristolban született.

"Vállaltunk némi kockázatot" - nyilatkozta a BBC-nek a múzeum igazgatónője a Banksy Versus Bristol Museum című kiállítás megnyitója után  - "de azt gondoljuk, amit teszünk, jó a városnak. Nem csak itt kedvelik Banksyt, hanem világszerte másutt is. És ha a kortárs művészethez keresünk kapcsolódásokat, kapóra jön, hogy van egy helyi hősünk".

További képekért klikkeljen!
© Bristol City Museum and Art Gallery

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Nagy Gergely (hvg.hu) Kult

Dugóban levesporról álmodni

A politikai kommunikáció abszurditására hívta fel a figyelmet a 2006-os választások idején a Kétfarkú Kutya Párt plakátjaival. Közben pedig szerethető vizuális jelekkel rakta tele Szegedet. Plakátokat, reklámokat ír és rajzol át, táblákat és utcai emblémákat fogalmaz újra, néha egyedül, néha társakkal. Eszközei a festék, a fénymásoló, a komputer, a sablon, fegyvere a humor. Szociálisan érzékeny street-art? Nem illeti semmilyen különös névvel. Bevándorló a Tisza-parti városban, és kívülálló a művészeti színtéren. A Műértő Kovács Gergellyel beszélgetett.

Kult

Kor-kérdés, avagy mi a kortárs művészet?

Az angol közalkalmazottak bérezését felülvizsgáló testület 1987-ben úgy döntött, hogy a Tate Galéria igazgatójának fizetését a nagyobb presztízzsel és gyűjteménnyel rendelkező Victoria & Albert Múzeum, valamint a Nemzeti Galéria vezetőinek javadalmazási szintjére hozza. Ezt azzal indokolták, hogy „a Tate igazgatójának a modern művészet rendkívül bonyolult problémájával kell szembenéznie”. Mintha legalábbis valamiféle veszélyességi pótlék illetné meg ezért.

Kult

Street art vagy urban art?

A londoni Bonhams aukciósház megtartotta a világ első „urban art” aukcióját, ahol a művek 99 százaléka elkelt. Egy eddig mostohagyerekként kezelt művészeti ág végképp a "magas művészetbe" emeltetett?

Kult

Power 100: a kortárs művészeti élet legerősebb szereplői

Műgyűjtők, kereskedők, múzeumigazgatók és kurátorok, aukciósház-tulajdonosok, műkritikusok s maguk a művészek. Mindazok akik meghatározzák a kortárs művészeti piac trendjeit és árait, akik „megcsinálják” és alkalomadtán ejtik a sztárokat. A The Wall Street Journal és az Art Review szemléje alapján.

Nagy Gergely (hvg.hu) Kult

Párhuzamos Budapestek

A hétvégi Critical Mass (Kritikus Tömeg) kerékpáros demonstráció tízezres létszáma megmutatta, egyre többen gondolkodnak eltérően a városról, mint az utcákat jelenleg uraló autósok. Számukra mást jelent a köztér, az útvonal, a városhasználat. Budapest ezekben az években arra kényszerül, hogy újrafogalmazza önmagát. Ehhez a művészet felől érkezhet izgalmas vizsgálati módszer.