Már megint csinálják a cirkuszt - videóval

Párizs és Róma után Budapestre érkezik a nyár egyik legizgalmasabb kulturális produkciója, amelyben a cirkusz és az alternatív színház megmutatja, mire képesek közösen.

  • kadarm kadarm
Már megint csinálják a cirkuszt - videóval

A bennfentesek és a szakemberek számára a nouveau cirque, az új cirkusz nagyon is réginek számít, hiszen a mozgalom a hetvenes években indult útjára. Bár az első új cirkuszos előadás közel tíz évvel ezelőtt érkezett el Budapestre, a stílus még mindig csak szűkebb körben ismert, igaz, ott komoly rajongótábora van.

Francia városi nyulak magyar irányítással
A műfaj nálunk is legnépszerűbb képviselője kétségkívül a kanadai Cirque de Soleil, amely távolról sem nevezhető tipikusnak, különösen az itthon is bemutatott előadások fényében. A valóban eredeti produkciókat a Trafóban, a Merlinben és a Millenárison megrendezett fesztiválon láthattuk. Jellemző módon Budapest egyetlen e célra szolgáló épületében, a Fővárosi Nagycirkuszban nem lépett még fel a kortárs társulat. Most azonban a Francia Cirkuszakadémia és a Krétakör színház rendezője, Schilling Árpád közös produkciója megtörni látszik a jeget és egy alternatív darab is bebocsátást nyert hét előadás erejéig a tömegszórakoztatás eme templomába. Hagyományos bohóc és állatkínzó számok nélkül, de az esti időpont ellenére gyerekbarát programmal. A június 19-től látható Urbanrabbits (Városi nyulak) című előadásról Schilling Árpádot kérdeztük.

hvg.hu: Hogyan került kapcsolatba a Francia Cirkuszakadémiával?

Schilling Árpád: Pár évvel ezelőtt Jean-Francois Marguerin, az iskola igazgatója felkért, hogy rendezzem meg a 21. osztály harmadéves vizsgaelőadását. A döntését azzal indokolta, hogy szeretnék, ha színházrendezőkkel együtt dolgozva fedezhetnék fel a diákok a cirkusz és a színház kapcsolatát. Értelmezésében a francia új cirkusz megújulásra szorul, és ebből a stagnáló helyzetből nem a táncosok, koreográfusok, hanem a színházrendezők tudnák kimozdítani a műfajt. Magam is úgy láttam, hogy a tánc világából ismert látványos koreográfiák mellett helye volna a cirkuszban a hagyományos történetmesélésnek is. Előttem George Lavaudant, az Odeon Színház egykori igazgatója dolgozott az iskolában, így nagyon megtisztelő volt ez a felkérés.

hvg.hu: Hogyan tudtak együtt dolgozni, mennyire volt más a munka, mint a színészekkel?

S. Á.: Teljesen szűzen érkeztem a cirkuszba, mindent az együtt töltött három hónap során tanultam. Előzetesen megnéztem néhány videót róluk és leültem mindegyikükkel beszélgetni. Úgy tekintettem a diákokra, mint a majdani előadásban szereplő karakterekre. A személyes történeteiket építettem bele a készülő alkotásba. Ebben az értelemben semmi különbség nem volt a hagyományos színházhoz képest. A különbség abban állt, hogy ezeknek a diákoknak saját eszközeik, állandó «játszótársaik» vannak, amelyeket be kellett építeni minden jelenetbe. Ezek szervezték a teret, a beépítésük, bontásuk kihatott az előadás ritmusára, a képzeletemet a munkaeszközeik szolgálatába kellett állítanom. Az akrobatáknak több fizikai sérülésük van, de a lelki megterhelés közel azonos, mint a színészeknél. Éppen ezért az akrobatákkal türelmesebb voltam, bár a színészekkel sem szoktam ostorral bánni. A két megközelítés az alkotótársi viszonyban találkozik. Általában igyekszem partnernek tekinteni az embereket.

hvg.hu: Mi az előadás koncepciója és honnan jön az urbanrabbits cím?

S. Á.: Az egyik srác elmesélt egy esetet egy nyúllal, amivel akkor találkozott, amikor az iskolának is otthont adó kisvárosból karikázott hazafelé a tanyára, ahol pár osztálytársával élt. Meglehetősen részeg volt azon az éjszakán. A nyulat csak akkor látta meg, amikor a bicikliúton a kerékpár lámpájának fénykörébe ért. Az állat, ahogy megérezte a fényt, futni kezdett a srác előtt. Így haladtak együtt vagy egy kilométert, majd a nyúl eltűnt a mezőn. Ez a nyúl az első városi nyúl, mondtam én, ez az állat megtanulta használni az embert. Ebben az újfajta szellemes és ravasz mutációban magára ismert az egész társaság.

hvg.hu: Milyenek a visszajelzések az előadásról az eddigiek alapján?

S. Á.: Még januárban a párizsi közönség nagyon lelkesen fogadta az előadást, mintegy 20 alkalommal megtöltötték az 500 fős sátrat. Persze ott már komoly hagyománya van a műfajnak, s a Cirkuszakadémia évi rendes megjelenése a La Villette-ben igazi esemény. A sajtó is intenzíven érdeklődött, alapos cikkek jelentek meg, melyekben levették a színházrendezői szándékot. Olaszországban három városban járt már az Urbanrabbits és – bár ott más tradíciókra épül a cirkusz – szintén érdeklődve fogadták. Most éppen Romániában jár a csapat, kíváncsian várom, milyen állapotban érkeznek hozzánk. Nagyon kemény munka ez, s immár két hónapja úton vannak. De roppant izgatottan készülnek a Nagycirkuszbeli fellépésre, mert ritkán nyílik alkalmuk ilyen helyen játszani.

Meghalt Ozzy Osbourne

Az egykor zűrös életű rocklegenda alig két hete adta le minden idők második legtöbb bevételt termelő jótékonysági koncertjét. Számos egészségügyi problémája volt, Parkinson-kórban is szenvedett.

utazás

Európa 5 legszebb vasútvonala

Lélegzetelállító alpesi tájaktól a Harry Potterből ismerős viaduktig az öreg kontinens tele van szebbnél szebb vasútvonalakkal, melyeknek nagy részén ráadásul külön felár nélkül vonatozhatunk.