Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f5d39342-14c0-48cd-8517-2514d967eb41","c_author":"Bábel Vilmos","category":"itthon","description":"Tuitio Fidei et Obsequium Pauperum.","shortLead":"Tuitio Fidei et Obsequium Pauperum.","id":"20241129_orban-viktor-karmelita-aranygyapjas-maltai-lovagrend","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5d39342-14c0-48cd-8517-2514d967eb41.jpg","index":0,"item":"62795226-0ec3-4c90-9d03-cee20d1f5701","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_orban-viktor-karmelita-aranygyapjas-maltai-lovagrend","timestamp":"2024. november. 29. 15:42","title":"Nagymesterek a Karmelitában: Orbán Viktor az Aranygyapjas rend és a Máltai Lovagrend képviselőivel találkozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"591c414d-1674-45a8-bc3e-77fdb6e2175c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az Oktatási Hivatal szerint idén összesen 543 középiskola írta elő, hogy a hozzájuk jelentkező tanulók vegyenek részt ilyen vizsgán.","shortLead":"Az Oktatási Hivatal szerint idén összesen 543 középiskola írta elő, hogy a hozzájuk jelentkező tanulók vegyenek részt...","id":"20241128_Altalanos-iskola-kozepiskola-felveteli-hatarido-december-2-Oktatasi-Hivatal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/591c414d-1674-45a8-bc3e-77fdb6e2175c.jpg","index":0,"item":"84ccea10-b929-48b4-8f2d-46f274203488","keywords":null,"link":"/elet/20241128_Altalanos-iskola-kozepiskola-felveteli-hatarido-december-2-Oktatasi-Hivatal","timestamp":"2024. november. 28. 10:13","title":"Hétfőig jelentkezhetnek az általános iskolások a középfokú írásbeli felvételikre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fe56b71-03d7-46cd-b2e6-d8704847999e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Louise Haigh egy évtizeddel korábban bejelentette, hogy ellopták a munkahelyi telefonját, majd megtalálta és újra használatba vette a készüléket, de erről már nem szólt senkinek.","shortLead":"Louise Haigh egy évtizeddel korábban bejelentette, hogy ellopták a munkahelyi telefonját, majd megtalálta és újra...","id":"20241129_brit-miniszter-lemondas-telefon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fe56b71-03d7-46cd-b2e6-d8704847999e.jpg","index":0,"item":"43dd14ad-4019-44ca-b3a3-682a14278d22","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_brit-miniszter-lemondas-telefon","timestamp":"2024. november. 29. 15:16","title":"Telefonlopási ügy miatt mond le a brit miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a0837eab-025c-4980-93d9-581ba9b769c5","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A turistalátványosságként is ismert falfestmény egy bristoli szexuális egészségügyi klinika falán látható.","shortLead":"A turistalátványosságként is ismert falfestmény egy bristoli szexuális egészségügyi klinika falán látható.","id":"20241129_banksy-mu-elado-epulettel-egyutt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a0837eab-025c-4980-93d9-581ba9b769c5.jpg","index":0,"item":"34f5568d-8471-481a-be22-8ba6aac2beb7","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_banksy-mu-elado-epulettel-egyutt","timestamp":"2024. november. 29. 11:46","title":"Eladó egy Banksy-mű, de egy egész épületet is meg kell venni hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf0f9fa5-7b0e-46c4-8846-fd94b44f8372","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rengeteg fiatal találkozik erőszakkal az online platformokon, és úgy tűnik, ez hatással is van rájuk.","shortLead":"Rengeteg fiatal találkozik erőszakkal az online platformokon, és úgy tűnik, ez hatással is van rájuk.","id":"20241129_kozossegi-media-eroszak-felmeres-hatasok-felelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf0f9fa5-7b0e-46c4-8846-fd94b44f8372.jpg","index":0,"item":"f9ae2481-2981-4b75-b016-e2a0914fef58","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_kozossegi-media-eroszak-felmeres-hatasok-felelem","timestamp":"2024. november. 29. 08:03","title":"Megvan a felmérés eredménye: ezért fél sok 13-17 éves kimenni az utcára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24a3e707-7305-4acf-b038-5756cff6414a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Tesla a tervek szerint 2026-ban dobná piacra az Optimus nevű humanoid robotját, aminek a saját gyáraiban is nagy hasznát venné.","shortLead":"A Tesla a tervek szerint 2026-ban dobná piacra az Optimus nevű humanoid robotját, aminek a saját gyáraiban is nagy...","id":"20241129_tesla-optimus-humanoid-robot-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24a3e707-7305-4acf-b038-5756cff6414a.jpg","index":0,"item":"6bc1a250-faa8-43cc-9f6f-3dc669c399cf","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_tesla-optimus-humanoid-robot-gep","timestamp":"2024. november. 29. 15:03","title":"Új kezet kapott a Tesla humanoid robotja, könnyűszerrel kapja el a neki dobott labdát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83f1e4b5-0a8f-4ab6-bf5f-ba22b3f19c84","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Vadonatúj dalt jelentetett meg a decemberi arénakoncertje előtt a zenekar.","shortLead":"Vadonatúj dalt jelentetett meg a decemberi arénakoncertje előtt a zenekar.","id":"20241129_kispal-es-a-borz-hazibuli","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83f1e4b5-0a8f-4ab6-bf5f-ba22b3f19c84.jpg","index":0,"item":"e6ea49ab-b914-4e9a-b1a8-7b16e84dabdd","keywords":null,"link":"/kultura/20241129_kispal-es-a-borz-hazibuli","timestamp":"2024. november. 29. 10:07","title":"Emlékeznek a Házibuli zenéjére? A Kispál és a Borz is felidézi az új dalában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42ba7945-67c9-45f4-812e-92cb4d738124","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy kínai asztrofotósnak még október végén sikerült megörökítenie azt, ahogyan egy hegyről lezúduló lavinát kék fényjelenség kísér. A látottakra van magyarázat.","shortLead":"Egy kínai asztrofotósnak még október végén sikerült megörökítenie azt, ahogyan egy hegyről lezúduló lavinát kék...","id":"20241128_lavina-kek-feny-elektromos-toltes-fenyjelenseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ba7945-67c9-45f4-812e-92cb4d738124.jpg","index":0,"item":"c2981b1c-c6d3-4839-b579-aa8e28d541cb","keywords":null,"link":"/tudomany/20241128_lavina-kek-feny-elektromos-toltes-fenyjelenseg","timestamp":"2024. november. 28. 19:03","title":"Megindult a lavina a hegy tetejéről, de ami utána jött, olyat nagyon ritkán látni – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A közönség nélkül nem megy: ez is lehetne a szlogenje a múzeumok kultúrpolitikájának. Hogyan használja ki a webes - közösségi oldalak és fórumok nyújtotta - lehetőségeket egy hazai és egy külföldi múzeum?
Közösségi kommunikáció, véleménycserére és vitára alkalmas, nyílt platform és digitalizáció nélkül a kultúra, a művészet piacképtelen termékké válhat – ebben egyetértettek a British Council épületében megrendezett Arts and Business konferencia meghívott előadói, akik a művészeti menedzsment új irányairól osztották meg tapasztalataikat.
Más-más szempontok érvényesülnek az egyes művészeti területeken: a szabadtéri fesztiválok esetében például egyre hangsúlyosabb szerepet kap a tudatos fogyasztói magatartásra nevelés - a klímaváltozással járó problémák és a környezetvédelem előtérbe helyezése -, míg a kulturális intézmények, többek között a múzeumok, galériák szempontjából nélkülözhetetlenné vált a közösségi kommunikáció - többek között a fogyasztói igények felmérésére.
Digitalizáció: az elérhetetlen csak karnyújtásnyira van
Február elején adott hírt a világsajtó a Google Art Project indulásáról. A keresőóriás a világ 17 nagy múzeumával összefogva hozzáférhetővé tette a felhasználók számára a legnagyobb művészeti gyűjteményeket. Az online kezdeményezéshez elsőként a New York-i Metropolitan Múzeum, a Modern Művészetek Múzeuma és a londoni Tate Galéria csatlakozott. Ahogy Agata Waclawik-Wejman, a Google képviselője elmondta: a street view-technika segítségével oldották meg a múzeumokba való virtuális belépést is: 360 fokos felvételek készültek a termekről - hétmilliárd pixeles fényképek a kiállított festményekről, szobrokról -, amelyek immár mindenki számára elérhetőek. Összesen 385 terembe leshet be bárki, megcsodálva többek között Renoir, Monet, Vermeer, Rembrand alkotásait, ráközelítve akár a legapróbb részletekre is. Éppen ez riasztotta meg több mint száz múzeum igazgatóját, akik nem kívántak csatlakozni a projekthez.
Google Art Project: az élmény a részletekbenrejlik
„Attól félnek, hogy az intézmények látogatót veszítenek, nem pedig nyernek, ha csatlakoznak a Google Arts-mozgalomhoz. Nem értek egyet ezzel, mert a személyes élménnyel semmi nem ér fel” - vélekedik Marc Sands, aki 2010-től a londoni Tate Galéria online megjelenésért felelős igazgatója. (Sands tíz évig a Guardian című brit napilap értékesítési igazgatója volt.) Mint mondja, a digitalizáció, a gyűjtemények online felületen „mutogatása”, és a múzeumlátogatás működhet együtt, a virtuális séta inkább kedvcsináló, ami - jó esetben - bevonzza a látogatókat az intézménybe. Hasonlóan vélekedik Bencsik Barnabás is, a Ludwig Múzeum (LuMú) főigazgatója - 2008. március elseje óta tölti be ezt a posztot -, aki szerint az alkotások atmoszférája megérinti a látogatókat. Ezzel nem ér fel az online nézelődés, éppen ezért nincs mitől tartania a nagy múzeumoknak - teszi hozzá.
A múzeum a XXI. században már nem raktár, hanem versenyképes programot kínáló intézmény, amely csak úgy lehet sikeres, ha kiteszi magára a „láthatósági mellényt” - áll a Sonntag Media múzeumokról készített elemzésében. A kulturális szféra termékeinek értékesítése ugyanakkor meglehetősen nehéz, hiszen olyan szolgáltatásokról van szó, amelyek eladhatósága több tényezőtől függ. Ezekre jellemző a változékonyság (heterogenety), a megfoghatatlanság (intangability), tárolhatatlanság (perishability) és elválaszthatatlanság (inseparability). Nem mindegy, hogy a termék - múzeumok esetében egy kiállítás - az ár kialakítása után milyen csatornákon és hogyan jut el a fogyasztókhoz.
Közösségi kommunikáció, vonzó webes megjelenés
„Noha a Tate Nagy-Britannia egyik vezető galériája, hirdetésre mégsem jut elég pénz” – meséli Marc Sands, hozzátéve, hogy éppen ezért minden létező reklámlehetőséget és felületet megragadnak. Hatásosak a londoni buszokon, metróalagutakban kihelyezett plakátok és szóróanyagok. A technika fejlődésével viszont a reklámfogások is változnak. „A jegyek 72 százalékát online értékesítjük, ez is mutatja, hogy a webes jelenlét ma már nélkülözhetetlen” - mondja Sands, hozzátéve, hogy elsősorban ennek köszönhető a Tate sikere: a múzeumnak tavaly több mint 420 ezer látogatója volt.
„A legtöbb ember fél, mert úgy gondolja, hogy a múzeum túl steril, csöndes, nincs kedve sorba állni, ezer ok felmerül, miért maradjon inkább otthon. Online viszont láthatja, mi vár rá, ha kimozdul” - véli Sands, rávilágítva, hogy már régen nem arról van szó, hány látogatót veszítenek, hanem arról, hogyan nyerhetnek még többet. Kulcsfontosságú a keresőoptimalizálás is - hogy az intézmény olyan kulcsszavakat adjon meg, amelyekkel garantáltan az első helyre kerülhet a keresőkben.
A New York-i Metropolitan Múzeum facebook-oldala. Rajongói vannak
facebook.com
Sands szerint az online megjelenésnek három alapvető funkciója van: tájékoztatja a látogatókat a programokról (brossúraként funkcionál), tartalmat szolgáltat (tudnivalókat, háttérinformációkat, ismereteket), emellett véleménycserére, személyes kommunikációra alkalmas interaktív platform. Nem mellékes persze a dizájn sem, valamint a navigáció lehetősége, hogy a látogató könnyen és gyorsan tájékozódhasson, akár idegen nyelven is.
Sands szerint az ötletes apróságokon is sok múlik: a Tate látogatóinak körében például népszerű a honlapon elérhető térkép, amely azt mutatja, hogy a kiállított művek melyik országból érkeztek. A közösségi média használata, a Facebookon, a Twitteren való jelenlét, a videómegosztókon közölt tartalom és a blogolás a jövő. „A blog olyan, mint egy tekercs WC-papír, az ember csak húzza, húzza és még mindig nincs vége” – szemlélteti a szakember egy vicces példával, miért fontos a folyamatosan frissülő tartalom. A Tate-nek 2007 óta él a Facebook-profilja, ez idő alatt több mint 154 ezer követőre tett szert. (A New York-i Metropolitan Múzeumnak közel 408 ezer rajongója van, a madridi Pradónak (Museo Nacional del Prado) több mint 94 ezer.)
A LuMÚ-nak 2009 szeptembere óta van Facebook-profilja, jelenleg 7775 követője van. 2008-ban indult a webszájt, azóta havi 26 ezer látogató keresi fel, 200 ezer egyedi letöltést rögzítettek. „Blogunk még nincs, de az eseményekről készült fotóink fent vannak a Flickr-en, a videók a You Tube-on, emellett ott a Twitter és újabban a Foursquare.
A magyar múzeumlátogatót még így is nehéz megcélozni, és ha sikerül, akkor is átlagosan egy órát szán egy kiállításra. A LuMÚ mellett itthon a Szépművészeti Múzeum (5200 követője van a Facebookon) és a Magyar Nemzeti Galéria (2000 követővel) aknázza ki legjobban a közösségi kommunikáció nyújtotta lehetőségeket. Ahhoz viszont, hogy ez működjön, rátermett szakemberekre szükség, akik csak az intézményi kommunikációval foglalkoznak és tartják a kapcsolatot a közönséggel - ezzel mindkét megkérdezett szakember egyetért, hangsúlyozva, hogy a lehetőségeknek csak az intézményi büdzsé szabhat határt.