Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7a0b3bc6-2fe5-45b4-a3d3-7daad3bd48ec","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Másfél évre esik ki a forgalomból a szikszói szakasz. ","shortLead":"Másfél évre esik ki a forgalomból a szikszói szakasz. ","id":"20250509_Oktober-M30-autopalya-lezart-szakasza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a0b3bc6-2fe5-45b4-a3d3-7daad3bd48ec.jpg","index":0,"item":"79244be6-69ba-4b8b-9a78-5221cac2c764","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_Oktober-M30-autopalya-lezart-szakasza","timestamp":"2025. május. 09. 15:30","title":"Október végére készül csak el az M30-as autópálya lezárt szakasza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e554a2a9-b562-47e3-be0d-d079ac446f55","c_author":"Lendvai Ildikó","category":"360","description":"Egy elkötelezetten ellenzéki politikus számára nem lehet nagyobb dráma, mint hogy felsejlik a lehetőség: az „Orbán vagy Gyurcsány”-választást felválthatja az „Orbán és Gyurcsány”-csapdája – írja Lendvai Ildikó, aki az MSZP frakcióvezetője volt Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksége idején. ","shortLead":"Egy elkötelezetten ellenzéki politikus számára nem lehet nagyobb dráma, mint hogy felsejlik a lehetőség: az „Orbán vagy...","id":"20250509_Gyurcsany-Ferenc-felszabaditotta-a-valasztoit-Lendvai-Ildiko-DK-Fidesz-Tisza-valasztas-ellenzek-baloldal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e554a2a9-b562-47e3-be0d-d079ac446f55.jpg","index":0,"item":"60a64f58-7129-4c3d-8486-85dd670da20c","keywords":null,"link":"/360/20250509_Gyurcsany-Ferenc-felszabaditotta-a-valasztoit-Lendvai-Ildiko-DK-Fidesz-Tisza-valasztas-ellenzek-baloldal","timestamp":"2025. május. 09. 13:43","title":"Lendvai Ildikó: Gyurcsány Ferenc felszabadította a választóit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a308dbda-4e2a-46a5-9d0c-363446edea58","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A szervezők szerint nagyon jól fogynak a jegyek az idei fesztiválra, utoljára a járvány előtt, 2019-ben adtak el ennyi napijegyet elővételben.","shortLead":"A szervezők szerint nagyon jól fogynak a jegyek az idei fesztiválra, utoljára a járvány előtt, 2019-ben adtak el ennyi...","id":"20250508_A-Sziget-nem-egy-draga-fesztival-nem-emelik-sem-a-jegy-sem-a-sorarakat-az-idei-Szigeten","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a308dbda-4e2a-46a5-9d0c-363446edea58.jpg","index":0,"item":"c1db800b-8ca4-41c9-bd54-1218587ea0ca","keywords":null,"link":"/kultura/20250508_A-Sziget-nem-egy-draga-fesztival-nem-emelik-sem-a-jegy-sem-a-sorarakat-az-idei-Szigeten","timestamp":"2025. május. 08. 21:41","title":"„A Sziget nem egy drága fesztivál” – nem emelik sem a jegy-, sem a sörárakat az idei Szigeten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fd7ff39-3728-4d0b-bf7c-443c404a7fe2","c_author":"Földes András","category":"360","description":"Az amerikai film nagyon átalakult az utóbbi évtizedekben. Észrevette, hogy egyre kevesebb a pozitív hős? Megmutatjuk, miért volt kellemes a mozi a világháború után, és hogyan tűnt el a határ a hazugság és a valóság közül. Földes András az amerikai film meglepő evolúciójáról.","shortLead":"Az amerikai film nagyon átalakult az utóbbi évtizedekben. Észrevette, hogy egyre kevesebb a pozitív hős? Megmutatjuk...","id":"20250510_Hogyan-josolhatta-meg-Hollywood-Trump-eljovetelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fd7ff39-3728-4d0b-bf7c-443c404a7fe2.jpg","index":0,"item":"1c98bbff-292a-419d-a878-3ac6df2c69b4","keywords":null,"link":"/360/20250510_Hogyan-josolhatta-meg-Hollywood-Trump-eljovetelet","timestamp":"2025. május. 10. 18:00","title":"Hogyan jósolhatta meg Hollywood Trump eljövetelét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c15da10-b368-411f-a5de-4ee7286a4884","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Sajtóhírek szerint a spanyol edző a Real Madridhoz tart.","shortLead":"Sajtóhírek szerint a spanyol edző a Real Madridhoz tart.","id":"20250509_labdarugas-bundesliga-bayer-leverkusen-xabi-alonso-tavozas-real-madrid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c15da10-b368-411f-a5de-4ee7286a4884.jpg","index":0,"item":"12a8d967-7ac5-4e31-ab09-5d85babf8f20","keywords":null,"link":"/sport/20250509_labdarugas-bundesliga-bayer-leverkusen-xabi-alonso-tavozas-real-madrid","timestamp":"2025. május. 09. 15:46","title":"Xabi Alonso bejelentette, hogy távozik a Bayer Leverkusentől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2af6543e-8900-422f-95f2-392ba9520489","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA Kepler nevű űrtávcsövének köszönhetően fedezték fel a tudósok a Kepler-10 bolygórendszert, amelynek az is lehet, hogy nem kettő, hanem három tagja van.","shortLead":"A NASA Kepler nevű űrtávcsövének köszönhetően fedezték fel a tudósok a Kepler-10 bolygórendszert, amelynek az is lehet...","id":"20250509_kepler-18b-oceanbolygo-vizi-vilag-exobolygo-urkutatas-nasa-kepler-urtavcso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2af6543e-8900-422f-95f2-392ba9520489.jpg","index":0,"item":"c2245d5d-3a55-4d63-88e1-006bdb87a2f3","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_kepler-18b-oceanbolygo-vizi-vilag-exobolygo-urkutatas-nasa-kepler-urtavcso","timestamp":"2025. május. 09. 19:03","title":"Semmi máshoz nem hasonlító, eddig sosem látott bolygó jöhetett létre a Földtől nem is olyan messze","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"678cdabd-0bbf-4719-b307-ce06637f67a6","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Mutatjuk az elmúlt egy hónap legnagyobb árváltozásait, és azt is megnéztük, hogyan alakultak az árak, mióta a kormány nekiállt erőszakkal letörni az inflációt.","shortLead":"Mutatjuk az elmúlt egy hónap legnagyobb árváltozásait, és azt is megnéztük, hogyan alakultak az árak, mióta a kormány...","id":"20250509_Elelmiszerek-telefondijak-gaz-dragulas-inflacio-arak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/678cdabd-0bbf-4719-b307-ce06637f67a6.jpg","index":0,"item":"1f4c9967-a50d-4315-a896-a6a034bb70f6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_Elelmiszerek-telefondijak-gaz-dragulas-inflacio-arak","timestamp":"2025. május. 09. 10:54","title":"Élelmiszerek, a telefondíjak és a gáz is ott van a legjobban dráguló áruk listáján, mióta a kormány fenyegeti az áremelő cégeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51eea3fe-a3a7-4158-bdd7-a952f8c95f91","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Vásárlóként, ügyfélként számos munkahelyen tapasztalni, hogy zene szól a háttérben. Esetenként még irigyli is az ember az ott dolgozókat a kellemes hangulatért. Egy amerikai kutatás viszont arra az eredményre jutott, hogy a rosszul választott háttérzene kellemetlen következményekkel járhat az alkalmazottakra, így a vállalat egészére nézve is.","shortLead":"Vásárlóként, ügyfélként számos munkahelyen tapasztalni, hogy zene szól a háttérben. Esetenként még irigyli is az ember...","id":"20250509_hatterzene-hatasa-munkavallalokra-ceg-teljesitmenyere-feszultseg-stressz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51eea3fe-a3a7-4158-bdd7-a952f8c95f91.jpg","index":0,"item":"e718a907-0507-41be-9cda-4e77819094e9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250509_hatterzene-hatasa-munkavallalokra-ceg-teljesitmenyere-feszultseg-stressz","timestamp":"2025. május. 09. 12:03","title":"Háttérzene szól ott, ahol dolgozik? Na, az baj lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A közönség nélkül nem megy: ez is lehetne a szlogenje a múzeumok kultúrpolitikájának. Hogyan használja ki a webes - közösségi oldalak és fórumok nyújtotta - lehetőségeket egy hazai és egy külföldi múzeum?
Közösségi kommunikáció, véleménycserére és vitára alkalmas, nyílt platform és digitalizáció nélkül a kultúra, a művészet piacképtelen termékké válhat – ebben egyetértettek a British Council épületében megrendezett Arts and Business konferencia meghívott előadói, akik a művészeti menedzsment új irányairól osztották meg tapasztalataikat.
Más-más szempontok érvényesülnek az egyes művészeti területeken: a szabadtéri fesztiválok esetében például egyre hangsúlyosabb szerepet kap a tudatos fogyasztói magatartásra nevelés - a klímaváltozással járó problémák és a környezetvédelem előtérbe helyezése -, míg a kulturális intézmények, többek között a múzeumok, galériák szempontjából nélkülözhetetlenné vált a közösségi kommunikáció - többek között a fogyasztói igények felmérésére.
Digitalizáció: az elérhetetlen csak karnyújtásnyira van
Február elején adott hírt a világsajtó a Google Art Project indulásáról. A keresőóriás a világ 17 nagy múzeumával összefogva hozzáférhetővé tette a felhasználók számára a legnagyobb művészeti gyűjteményeket. Az online kezdeményezéshez elsőként a New York-i Metropolitan Múzeum, a Modern Művészetek Múzeuma és a londoni Tate Galéria csatlakozott. Ahogy Agata Waclawik-Wejman, a Google képviselője elmondta: a street view-technika segítségével oldották meg a múzeumokba való virtuális belépést is: 360 fokos felvételek készültek a termekről - hétmilliárd pixeles fényképek a kiállított festményekről, szobrokról -, amelyek immár mindenki számára elérhetőek. Összesen 385 terembe leshet be bárki, megcsodálva többek között Renoir, Monet, Vermeer, Rembrand alkotásait, ráközelítve akár a legapróbb részletekre is. Éppen ez riasztotta meg több mint száz múzeum igazgatóját, akik nem kívántak csatlakozni a projekthez.
Google Art Project: az élmény a részletekbenrejlik
„Attól félnek, hogy az intézmények látogatót veszítenek, nem pedig nyernek, ha csatlakoznak a Google Arts-mozgalomhoz. Nem értek egyet ezzel, mert a személyes élménnyel semmi nem ér fel” - vélekedik Marc Sands, aki 2010-től a londoni Tate Galéria online megjelenésért felelős igazgatója. (Sands tíz évig a Guardian című brit napilap értékesítési igazgatója volt.) Mint mondja, a digitalizáció, a gyűjtemények online felületen „mutogatása”, és a múzeumlátogatás működhet együtt, a virtuális séta inkább kedvcsináló, ami - jó esetben - bevonzza a látogatókat az intézménybe. Hasonlóan vélekedik Bencsik Barnabás is, a Ludwig Múzeum (LuMú) főigazgatója - 2008. március elseje óta tölti be ezt a posztot -, aki szerint az alkotások atmoszférája megérinti a látogatókat. Ezzel nem ér fel az online nézelődés, éppen ezért nincs mitől tartania a nagy múzeumoknak - teszi hozzá.
A múzeum a XXI. században már nem raktár, hanem versenyképes programot kínáló intézmény, amely csak úgy lehet sikeres, ha kiteszi magára a „láthatósági mellényt” - áll a Sonntag Media múzeumokról készített elemzésében. A kulturális szféra termékeinek értékesítése ugyanakkor meglehetősen nehéz, hiszen olyan szolgáltatásokról van szó, amelyek eladhatósága több tényezőtől függ. Ezekre jellemző a változékonyság (heterogenety), a megfoghatatlanság (intangability), tárolhatatlanság (perishability) és elválaszthatatlanság (inseparability). Nem mindegy, hogy a termék - múzeumok esetében egy kiállítás - az ár kialakítása után milyen csatornákon és hogyan jut el a fogyasztókhoz.
Közösségi kommunikáció, vonzó webes megjelenés
„Noha a Tate Nagy-Britannia egyik vezető galériája, hirdetésre mégsem jut elég pénz” – meséli Marc Sands, hozzátéve, hogy éppen ezért minden létező reklámlehetőséget és felületet megragadnak. Hatásosak a londoni buszokon, metróalagutakban kihelyezett plakátok és szóróanyagok. A technika fejlődésével viszont a reklámfogások is változnak. „A jegyek 72 százalékát online értékesítjük, ez is mutatja, hogy a webes jelenlét ma már nélkülözhetetlen” - mondja Sands, hozzátéve, hogy elsősorban ennek köszönhető a Tate sikere: a múzeumnak tavaly több mint 420 ezer látogatója volt.
„A legtöbb ember fél, mert úgy gondolja, hogy a múzeum túl steril, csöndes, nincs kedve sorba állni, ezer ok felmerül, miért maradjon inkább otthon. Online viszont láthatja, mi vár rá, ha kimozdul” - véli Sands, rávilágítva, hogy már régen nem arról van szó, hány látogatót veszítenek, hanem arról, hogyan nyerhetnek még többet. Kulcsfontosságú a keresőoptimalizálás is - hogy az intézmény olyan kulcsszavakat adjon meg, amelyekkel garantáltan az első helyre kerülhet a keresőkben.
A New York-i Metropolitan Múzeum facebook-oldala. Rajongói vannak
facebook.com
Sands szerint az online megjelenésnek három alapvető funkciója van: tájékoztatja a látogatókat a programokról (brossúraként funkcionál), tartalmat szolgáltat (tudnivalókat, háttérinformációkat, ismereteket), emellett véleménycserére, személyes kommunikációra alkalmas interaktív platform. Nem mellékes persze a dizájn sem, valamint a navigáció lehetősége, hogy a látogató könnyen és gyorsan tájékozódhasson, akár idegen nyelven is.
Sands szerint az ötletes apróságokon is sok múlik: a Tate látogatóinak körében például népszerű a honlapon elérhető térkép, amely azt mutatja, hogy a kiállított művek melyik országból érkeztek. A közösségi média használata, a Facebookon, a Twitteren való jelenlét, a videómegosztókon közölt tartalom és a blogolás a jövő. „A blog olyan, mint egy tekercs WC-papír, az ember csak húzza, húzza és még mindig nincs vége” – szemlélteti a szakember egy vicces példával, miért fontos a folyamatosan frissülő tartalom. A Tate-nek 2007 óta él a Facebook-profilja, ez idő alatt több mint 154 ezer követőre tett szert. (A New York-i Metropolitan Múzeumnak közel 408 ezer rajongója van, a madridi Pradónak (Museo Nacional del Prado) több mint 94 ezer.)
A LuMÚ-nak 2009 szeptembere óta van Facebook-profilja, jelenleg 7775 követője van. 2008-ban indult a webszájt, azóta havi 26 ezer látogató keresi fel, 200 ezer egyedi letöltést rögzítettek. „Blogunk még nincs, de az eseményekről készült fotóink fent vannak a Flickr-en, a videók a You Tube-on, emellett ott a Twitter és újabban a Foursquare.
A magyar múzeumlátogatót még így is nehéz megcélozni, és ha sikerül, akkor is átlagosan egy órát szán egy kiállításra. A LuMÚ mellett itthon a Szépművészeti Múzeum (5200 követője van a Facebookon) és a Magyar Nemzeti Galéria (2000 követővel) aknázza ki legjobban a közösségi kommunikáció nyújtotta lehetőségeket. Ahhoz viszont, hogy ez működjön, rátermett szakemberekre szükség, akik csak az intézményi kommunikációval foglalkoznak és tartják a kapcsolatot a közönséggel - ezzel mindkét megkérdezett szakember egyetért, hangsúlyozva, hogy a lehetőségeknek csak az intézményi büdzsé szabhat határt.