65 éves lenne a nyolcvanas évek kultfilmjeinek atyja

John Hughes életműve örök érvényű, erről minden karácsonykor megbizonyosodhatunk. A Reszkessetek betörők mellett azonban rengeteg kultikus vígjátékot köszönhetünk az író-rendezőnek, többek közt John Candy, Steve Martin és Chevy Chase is a legjobb formáját mutatta a 2009-ben elhunyt filmes alkotásaiban.

  • hvg.hu hvg.hu
65 éves lenne a nyolcvanas évek kultfilmjeinek atyja

Ami az irodalomnak J.D. Salinger, az a filmtörténetnek John Hughes: a coming-of-age, vagyis - jobb szó híján - a felnövéstörténet atyjai. Az 59 évet élt, 2009-ben szívrohamban elhunyt Hughes sosem volt a szakma kedvence, egyetlen komolyabb díjat sem kapott élete során, mégis olyan örökzöld filmeket hagyott maga után, amelyeket nemcsak az aktuális célközönséget jelentő generáció, de a mindenkori ifjúság csodálattal néz.

Filmjei egyben kordokumentumok. Ha valaki arra kíváncsi, milyen volt tinédzsernek lenni a nyolcvanas évek Amerikájában, akkor elég bekapcsolnia a Tizenhat szál gyertyát vagy a Nulladik órát – ha lehetőség van rá, VHS-en. A mindössze nyolc rendezést megért, de annál több forgatókönyvet jegyző filmes ráadásul kemény 4 év alatt betonozta be magát a nagyvászon történelmébe: az említett két film után megrendezte még a Különös kísérlet, a Meglógtam a Ferrarival és a Repülök, vonatok, autók című filmeket, és ehhez elég volt neki az 1984 és 1987 között eltelt rövid idő.

John Hughes
AFP / Universal

Hughes sosem fejezte be az egyetemet, de talán ez csak a javára vált filmes munkásságának, ugyanis az Illinois állambeli Northbrook középiskolája volt az a hely, ahonnan a legtöbb inspirációt gyűjtötte alkotásaihoz. Az iskolarendszert maga mögött hagyva az írásból próbált pénzt csinálni, ami elég jól is ment neki: hol reklámkampányok szövegezésére fogadták fel, hol olyan komikusoknak írt poénokat, mint Rodney Dangerfield vagy Joan Rivers. 32 évesen küldte be a National Lampoon nevű kultikus viccmagazinba azt a novelláját, ami később alapjául szolgált a modern amerikai vígjátékok egyik alapkövének számító Vakáció-trilógiának (főszerepben: Chevy Chase), és egyben megágyazott Hughes hollywoodi karrierjének.

A nyolcvanas években - a kor minden klasszikusa ellenére - nem éppen volt a csúcson Hollywood, már ami a kreativitást és a művészi értékeket illeti. Az évtizedet uraló Schwarzenegger és Stallone mellett azért szerencsére befért a mozikba egy-két kedvesebb alkotás is, részben John Hughes-nak is köszönhetően. Az egyaránt '83-as Családi vakáció és a Michael Keaton második komolyabb filmszerepét jelentő A kispapa után 1984 májusában már az első rendezése is a mozikba kerülhetett (milyen május volt már ez: Indiana Jones 2, Volt egyszer egy Amerika), a Tizenhat szál gyertya pedig aratott a tizenévesek körében.

Pedig a recept nem volt valami friss: a jeles, 16. születésnapjára, a sweet sixteenre készülő Samantháról (a később Hughes múzsájává váló Molly Ringwald) megfeledkeznek a szülei, ráadásul amíg ő a középiskola legmenőbb fiújába szerelmes, addig őt a suli kockája szemelte ki magának. Forgatókönyveit nem is a komplex sztorik emelték ki a kor ifjúsági vígjátékai közül, hanem az, hogy senki nem ragadta meg nála jobban a felső középosztálybeli tinédzserek beszéd- és életstílusát, amik élővé varázsolták filmjeit. Mindezt egy olyan korban, amikor a filmek 90 százaléka úgy ábrázolta a középsulisokat, mint akiknek egyetlen életcéljük a szüzességük elvesztése.

Tizenhat szál gyertya (Sixteen Candles)
AFP / Universal

A következő három évben megállás nélkül ontotta magából a felnövésfilmeket, amik amellett, hogy hasonló sikerrel futottak és instant klasszikussá váltak, olyan színészeket fedezett fel, akik hosszú időre beírták magukat a filmtörténetbe: a Nulladik óra Emilio Estevezt, a Különös kísérlet Bill Paxtont és Robert Downey Jr.-t, a Meglógtam a Ferrarival pedig Matthew Brodericket mutatta be a közönségnek. De két rendezés közt sem volt túl sok ideje pihenni, az Európai vakáció mellett két forgatókönyvet írt Howard Deutsch-nak: a sajátjainál nem kevésbé népszerű Álmodj rózsaszínt! és a Valami kis szerelem című darabokat.

1987-ben, attól tartva, hogy véglegesen beskatulyázzák tinimozi-mágusnak, szakított addigi témáival, és megcsinálta utolsó klasszikus és sikeres rendezését, a Steve Martin és John Candy örömjátékával készült Repülők, vonatok, autókat. 1991-ig bezárólag még három filmet rendezett (Segítség, apa lettem, Belevaló papapótló, Huncutka), de hiába szerzett meg olyan neveket hozzájuk, mint Kevin Bacon, Elizabeth McGovern vagy James Belushi, egyik sem ért fel a korábbi alkotások sikereihez.

Az új évtized már főleg íróként hozott elismerést Hughes-nak, ennek érdekében pedig lemondott arról, hogy még egyszer a rendezői székbe üljön. A '90-es években sorra írta azokat a filmeket, amiket később szénné játszottak a magyar tévéadók is. 1990-ben hozta össze a sors a családi filmek pápájával, Chris Columbusszal, akinek megírta a Reszkessetek, betörők című filmet, karrierjének messze legsikeresebb filmjét – a 18 millió dolláros költségvetés több mint 26-szorosát hozta vissza, összesen 468 milliót gyűjtött a pénztáraknál, egyben megindította a rosszcsont gyerek-film zsánerének burjánzását. Amiből később maga is kivette még a részét, a betörős film második és már Macaulay Culkinék nélküli harmadik epizódja mellett a Dennis, a komiszt is neki köszönhetjük.

John Hughes (középen)
AFP / Universal

Ha pedig nem gyerekekkel, akkor kutyákkal foglalkozott: a végtelen filmsorozatba torkolló Beethoven-sagát is Hughes indította el, az első bernáthegyi-mozi megírásával, majd őt kérték fel a 101 kiskutya filmadaptációjára. Kései, nem franchise-filmjei közül is beépült néhány a kereskedelmi tévék állandó műsortervébe, többek közt a Robin Williams-életmű alján elhelyezkedő Flubber - A szórakozott professzor, valamint a Jöttünk, láttunk, visszamennénk című francia vígjáték amerikai környezetbe helyezett verziója, a Reszkess, Amerika!

John Hughes 1994-ben, barátja, John Candy hirtelen jött halálának évében vonult vissza a nyilvános szereplésektől, majd 2001 után intett búcsút a filmvilágnak. 2009. augusztus 6-án Manhattan utcáin sétált, amikor szívrohamot kapott és összeesett, majd kórházba szállítása után elhunyt. Műveit a mai napig a legnagyobb hollywoodi klasszikusok közt tartják számon, és ugyan életében sosem tüntette ki az amerikai filmipar, a halálát követő évben külön In memoriam-szegmenssel emlékeztek munkásságára az Oscar-gálán.

Sokat mond filmjeinek hatásáról, hogy Matthew Brodericket még több mint 25 évvel a Meglógtam a Ferrarival után is a főhős Ferris Buellerrel azonosítják a járókelők; napjaink vígjáték-királya, Judd Apatow (A 40 éves szűz, Felkoppintva, Ananász expressz, Superbad) pedig a következőt mondta Hughes-ról: "Az én filmjeim tulajdonképpen John Hughes-filmek, több káromkodással".

Ilyen egyszerűen lopták el egy nő több száz millió forintot érő budai telkét

Ilyen egyszerűen lopták el egy nő több száz millió forintot érő budai telkét

Nyolc nap leforgása alatt elajándékoztak, majd eladtak egy jelenleg 300-400 millió forintot érő telket Budapest XII. kerületében – mindezt úgy, hogy a tulajdonos erről semmit sem tudott. Azóta egy konténer is megjelent a területen, a csalás áldozata pedig nem tehetne semmit egy esetleges építkezés ellen sem, mert jogilag már nem az övé a telek. A HVG információi szerint egyre több a hasonló ügy.