Orbán elszólása is segíthetett kiskaput találni a Pride-rendezéshez, de Karácsonyék nagy jogcsatákra készülhetnek
Egy jogi kiskaput kihasználva bízhat a főváros abban, hogy rendőrségi engedély nélkül is megrendezhetik szabályosan a Pride-ot.
A hullaház szimbolikus terében jeleníti meg a világirodalom egyik leghíresebb krimijét a Vígszínházban már a harmadik darabot színpadra állító cseh rendező, Michal Docekal. Interjú.
hvg.hu: Miért készített új színpadi változatot a Bűn és bűnhődésből?
Michal Docekal: Meg sem fordult a fejemben, hogy új változatot készítsek, hiszen annyi remek rendező adaptálta már a művet Ljubimovtól Wajdáig. Azt gondoltam, hogy a Vígszínháztól kész szövegkönyvet kapok, és megkímélhetem magam ettől. Hiba volt. Időközben rádöbbentem, hogy a vaskos regényben ott lapul a rendezői koncepció. Ezért döntöttünk úgy, hogy a bűntény és a főhős, Raszkolnyikov rekonstruálása lesz az előadás alapja.
hvg.hu: Ljubimov vígszínházi rendezése a bűnelkövetés kollektív gépezetére helyezte a hangsúlyt, a díszlet szinte csak reflektorokból és gyertyákból állt. Az ön verziójában miért az élveboncolásé a főszerep a proszektúrát idéző térben?
Michal Docekal: Raszkolnyikov a maga módján a regényen végigvezető bibliai Lázár-történetnek az alteregója. Egy lélekben halott ember, mint Lázár, mi pedig látjuk a feltámadását. Az előadás a Stohl András által alakított Porfirij laboratóriumából indul ki. Azt a formát jelenítjük meg, ahogy manapság a rendőrség egy bűnügyet kivizsgál. A világirodalom egyik első detektívje, Porfirij erős személyiség; az első pillanattól fogva tudja, de legalábbis sejti, hogy Raszkolnyikov követte el a bűntényt. Bizonyíték híján a lélektan fegyverét veti be. Azt mondja: tudom, mit követtél el, neked is szembe kell nézned vele. Raszkolnyikov drámája, hogy nehezen jut el arra a pontra, hogy ezt megtegye.
hvg.hu: Kortársunk a nemes eszmék mögé bújva önmagát felmentő, majd a vallomástétel és a hallgatás között tipródó Raszkolnyikov, akit Orosz Ákos bőrdzsekis „Rambóként” jelenít meg?
Michal Docekal: Dosztojevszkij zseniális jövőbelátó volt. A XX. század tragikusan megvalósította azt a koncepciót, amikor egy entellektüel úgy dönt, hogy a gazemberek eszköztárát felhasználva megpróbálja megváltoztatni a világot, és eljut arra a felismerésre, hogy erőszak nélkül ez nem lehetséges. „Ha valami lényegeset akarok létrehozni, nem lehetek gyáva, nem tarthat vissza az, hogy a végén vér tapad a kezemhez.” A világ számos pontján azt éljük ma is, amit Dosztojevszkij megírt.
hvg.hu: Két korábbi vígszínházi rendezése, a Jóembert keresünk és A Mester és Margarita vonalába illeszkedik a Bűn és bűnhődés. Tudatos választás volt, hogy Brecht, Bulgakov, Dosztojevszkij nyelvén erőteljes vizualitással beszéljen az elnyomásról, a hatalomról, a manipulációról, az ördögi ösztönök kiéléséről?
Michal Docekal: A próbák során tudatosult bennem, hogy a három előadás trilógiát alkot. Mindegyik a kereszténység európai alapjait és mai lehetőségeit vizsgálja. A Jóembert keresünk azt a kérdést veti fel, hogy tudunk-e a Tízparancsolat alapján élni. A „Szeresd felebarátodat mint magadat” jézusi gondolatnak fontos szerepe van a darabban. A Mester és Margarita Jézus egyenes vonalú története, a keresztény hagyományok, a hit és korunk kapcsolata áll a középpontjában. A Bűn és bűnhődés sok felvetett kérdése közül a legfontosabb a „Ne ölj!” parancsolat, különösen ma, amikor számos ideológiai alapon elkövetett gyilkosságnak lehetünk tanúi.
Prágai nézőpont |
Már középiskolásként színészkedett és rendezett a prágai Rubin A Stúdió pinceszínházban. A Prágai Színművészeti Akadémián szerzett rendezői diplomát, közben fél évet vendéghallgatóként Londonban töltött. Az 1990-es évek elején a Kaspar Színházi Társaság rendezője, majd a Komédia Színház igazgatója volt. Rendhagyó rendezései közé tartozik Christophe Marlowe Doctor Faustusa, amit a prágai metró egyik állomásán vitt színre. 2002-től 13 évig volt a prágai Nemzeti Színház művészeti igazgatója, ahol ma is rendez. Ez idő alatt főként klasszikus darabokat vitt színre, kortárs megközelítésben. Személyes toplistáján A fösvény, Ibsen Nórájának Elfriede Jelinek-féle feldolgozása, A sirály és a Mikve rendezése szerepel. Prága és Pozsony után Budapesten, a Pesti Színházban is színpadra állította Hadal Galron intim kamaradarabját, a Mikvét a férfiak és a vallási megkötések uralta világban a jogaikért küzdő izraeli nők helyzetéről. A Vígszínház utóbbi éveinek pedig a legsikeresebb előadásait jegyezte az 51 éves rendező a Jó embert keresünkkel és A Mester és Margaritával. A kolozsvári Állami Magyar Színháznak is visszatérő vendégrendezője, az Őfelsége pincére voltam után Franz Kafka Amerikáját vitte színre. |
hvg.hu: Eszenyi Enikő, a Vígszínház igazgatója egyéni gondolkodású, politikai alkatú rendezőnek tartja önt. Mennyire van tere a színházban a politizálásnak?
Michal Docekal: A társadalmi felelősségtudat kifejezést használnám inkább a politizálás helyett. Szerencsés vagyok, hogy olyan előadásokat hozhatok létre, olyan szövegekkel dolgozhatok, amelyeken keresztül időszerű társadalmi problémákat lehet közvetíteni. De elfogadom, hogy a színháznak szórakoztatnia is kell, és ebbe beletartozik a tánc, az ének is, a zsonglőrködés sokféle szcenikai eszköz igénybevételével.
hvg.hu: Tizenhárom évig volt a Prágai Nemzeti Színház prózai társulatának művészeti vezetője, majd igazgatója. Három éve, a főigazgató leváltása elleni tiltakozásul, felmondott. Mennyire telepszik rá Csehországban a művészeti életre a kultúrpolitika?
Michal Docekal: Annyira, mint Magyarországon, nem nyúl bele a politika a kultúrába, főleg nem a színházi életbe. Nálunk nem folynak hatalmi harcok a színházakért. A cseh politika számára a kultúra nem is létezik, nem törődik vele. Kevés állami pénzt kap a cseh színház, katasztrofálisan alulfinanszírozott, mert egyszerűen fütyülnek rá. Hozzáteszem, elég viharos időkben voltam a prózai társulat művészeti igazgatója. Kulturális miniszterek jöttek-mentek, sok csatát kellett megvívnom velük. Amikor kirúgták a főigazgatót, felmondtam, de miután a társulat jó része mellém állt, másnap már visszahívtak, és még egy évig maradtam. Jelenleg a Rendi Színházat irányítom, mellette sokat rendezek külföldön.
hvg.hu: Tavaly az Európai Színházak Uniójának elnökévé választották. A szervezet az 1980-as, 1990-es években élte fénykorát olyan neves rendezőkkel az élén, mint Giorgio Strehler, Roger Planchon vagy Zsámbéki Gábor. Mennyiben szorul újragondolásra az intézmény, amelynek a Vígszínház is tagja, napjaink radikálisan megváltozott Európájában?
Michal Docekal: Óriási kihívás egy olyan időszakban betölteni ezt a pozíciót, amikor Európa az identitását, az önazonosságát keresi. Ebben a folyamatban ugyanazt szeretném elérni: hogy a szervezet megtalálja identitását. A szövetségnek a tagszínházak együttműködése esetén van létjogosultsága. Fesztiválok, közös produkciók, a képzőművészet és az irodalom mintájára egy európai színházművészeti díj létrehozását szorgalmazom.
Egy jogi kiskaput kihasználva bízhat a főváros abban, hogy rendőrségi engedély nélkül is megrendezhetik szabályosan a Pride-ot.
Az elmúlt napokban látványosan megszaporodtak a kibeszélések.
Szerinte a magyar gazdaság fejlődésében ellenérdekeltek mozgatják a szálakat.
Dengyel Iván pedig visszavonul a színpadtól.
15 hónap alatt sajátította el a szakmát.
A hatóságok vizsgálják, hol kaphatta el a súlyos betegséget.