
Micimackótól Robin Williamsig – a 15 legjobb Disney-betétdal
Csodaországban nemszületésnapot ünnepelnek, fújják a jazzt a macskarisztokraták, Balu maci hedonista himnuszt énekel, Timon és Pumbaa pedig vidám mottóval neveli a leendő oroszlánkirályt. A Disney-rajzfilmek 80 éves története hemzseg a slágerré vált daloktól, amelyeket a klasszikus musicalszerzők mellett néha Elton John- és Phil Collins-kaliberű popsztárokkal írattak. A film és zene kapcsolatát boncolgató Sound & Vision sorozatunk új részében Robin Williams mellett még Koós János és Csákányi László is dalra fakad.
Az ezredforuló utáni legjobb filmes betétdalokat már korábban kiveséztük, de a Disney-rajzfilmek 80 éves története annyi klasszikust kitermelt, hogy úgy döntöttünk, külön cikkben elevenítjük fel a legjobbakat.
A legjobbak persze nem mindig egyenlőek a legsikeresebbekkel. Sikerekből egyébként nincs hiány: az 1937-es Hófehérke és a hét törpétől az 1989-es A kis hableánnyal kezdődő reneszánszig összesen 1 Oscar-díjat és további 7 jelölést gyűjtöttek be a stúdió meséi a legjobb betétdal kategóriájában, de csak ezután indult be a nagyüzem. Az emúlt 28 évben 7 Oscart és még 11 jelölést összeszedett a Disney, ami egészen elképesztő sorozat, főleg, hogy a Pixar személyében már házon belül is akadt konkurenciája.

A Walt Disney-korszak elejét még a harmincas-negyvenes-ötvenes éveket jellemző nagyzenekari, romantikus score-ok határozták meg, aztán a köztes alkotásokkal (Alice Csodaországban, A dzsungel könyve) elkezdett kialakulni a kilencvenes évek reneszánszának képlete: a nagy ívű, Broadway-kompatibilis slágerek mellé kell egy-két dilisebb, jelentősen eltérő műfajú nóta is.
Mi az a Sound & Vision? |
Azon kívül, hogy a cikksorozatunkhoz több szálon is kapcsolódó David Bowie egyik dalának címe, a Sound & Vision címke alatt vesézzük ki a film és a zene kapcsolatát. Bővebben itt írtuk le, mit is akarunk kihozni ebből. |
Ekkoriban terjedt el az a szokás is, hogy az animációs filmekben elhangzó szerzeményeket ugyan a szinkronszínészekkel énekeltetik fel, de a slágerlisták kedvéért popsztárokkal is rögzítik azokat. Így lett például a Mrs. Potts hangját adó Angela Lansbury helyett Céline Dion előadásában ismert A szépség és a szörnyeteg főcímdala, de a Jégvarázsban még a Tony-díjas Idina Menzel által énekelt Let It Go című dalt is Demi Lovatóval küldték a rádiókba.
Időről időre pedig a klasszikus musicalszerzőket is világszerte ismert előadókra cserélték: a listában is tárgyalt Elton John mellett Phil Collins-t érdemes még kiemelni, aki a Tarzanhoz írt több olyan dalt is, ami később a rádiók lejátszási listáján találta magát. Itt még azt is meglépte a Disney, hogy az egész soundtracket újra felvetette Ákossal, így nálunk is óriási sikert arattak az 1999-es film zenéi.
Rendkívül nehéz dolgunk volt 15-öt kiválasztani a Disney több mint ötven animációs filmjének betétdalai közül, így először meg kell említenünk azokat, amelyek nem fértek be. Mivel mai füllel már kicsit elavultnak, és a korabeli trendek követése miatt egymástól nehezen megkülönböztethetőnek számítanak az első rajzfilmek (Hófehérke és a hét törpe, Dumbo, Bambi) és a legnagyobb hercegnőmozik (Hamupipőke, Csipkerózsika) egyébként kétségtelenül fülbemászó filmzenéi, ezek kimaradtak.
De a későbbi sikerek közül sem kerülhetett fel minden a listára. A Herkulesben a gospel-múzsák tettek ki magukért, a Mulan egy Mariah Careyt megszégyenítően szívszorító popszámmal tűnt ki, A hercegnő és a békát pedig a jazzes dalai miatt sajnáltuk kihagyni. És az is nagy dilemmát jelentett, hogy a betétdalok eredeti vagy magyar verzióit mutassuk be, erről egyenként, a szerzemények kultstátuszát is figyelmbe véve döntöttünk (de a másik változatot is legalább egy linkkel jelezzük).
15. When You Wish Upon A Star / Csillagfény – Pinokkió (Pinocchio, 1940)
A fafiú meséjének nyitódalát a címszereplő lelkiismeretét képviselő Tücsök Tihamér énekli, akit az eredeti verzióban az a Cliff Edwards szólaltatott meg, aki a húszas-harmincas évek populáris jazzének közkedvelt alakja volt, és aki elsőként vezette Singin' in the Raint a slágerlisták élére. A When You Wish Upon A Star nemcsak az első Disney-betétdal volt, ami Oscar-díjat kapott, de máig a Disney-intró zenéjeként is szolgál.
- magyar változat (A 2000-ben készült új szinkronban Jegercsik Csaba énekel, Csákányi László '62-es eredetijéről nincs elérhető videó)
14. How Far I'll Go / Ahogy csillan a távoli fény – Vaiana (Moana, 2016)
Újabb példája a popsztárosításnak: a tavalyi filmben még a főszereplő hangját adó hawaii Auli'i Cravalho énekelte a lány kalandvágyó himnuszát, a rádióverzióban azonban már a 20 éves kanadai Alessia Cara dalolta a Broadway-gigasiker Hamiltont is megalkotó Lin-Manuel Miranda szerzeményét. A Vaiana egyébként több zseniális zenés jelenetet tartogatott: Dwayne "The Rock" Johnsont pofátlanul slágeres You're Welcome-ja mellett a David Bowie stílusát gyönyörűen másoló Shiny volt a soundtrack csúcspontja.
- magyar változat (énekli: Faluvégi Fanni)
13. Gaston – A szépség és a szörnyeteg (Beauty and the Beast, 1991)
A mozikban épp most futó élőszereplős A szépség és a szörnyetegben is elhangzó dal a most már hivatalosan is meleg karakterként kezelt LeFou ódája a hőn imádott macsójához, a kifejezetten a Disney-változathoz kitalált Gastonhoz. Alan Menken, a film komponistája szerint egy "mulatságos kocsmadal egy csapat neandervölgyi-szintű előadásában, egy idiótát magasztalva".
- magyar változat (LeFou hangja Stohl András, Gastoné pedig Vincze Gábor Péter volt)
12. The Unbirthday Song / Boldog nemszületésnap – Alice Csodaországban (Alice in Wonderland, 1951)
Lewis Carroll groteszk gyerekkönyve nem az a tipikus Disney-alapanyag, mégis sikerült belőle gyerekkorokat meghatározó vizuális csodát alkotni, olyan ikonikus betétdalokkal, mint a nyelvtörő Matróz élet a kedvencem, a merengő Így álmodom vagy a zseniális minisztori Rozmár úr és Ácsmester. A legemlékezetesebb azért mégiscsak a Bolond Kalapos és a Kerge nyúl teadélutánhoz illő nótája, a szimpatikus ünnepet bevezető Boldog nemszületésnap.
11. Colors of the Wind / Ezer színnel száll a szél – Pocahontas (1995)
Alan Menkennel nem nagyon tudott mellényúlni a Disney, a Pocahontas volt a negyedik olyan animációs film, amiért két Oscart is kapott: a legjobb filmzene mellett a betétdalt is behúzta a Colors of the Wind. A meglehetősen szentimentális ballada az amerikai őslakosok természetközpontúságáról és az előítéletekről is szól, és annak ellenére állja meg a helyét a mai napig, hogy maga a film visszatekintve igencsak problémás.
- magyar változat (ének: Udvarias Anna)
10. Can You Feel the Love Tonight / Érzed már a szív szavát – Az oroszlánkirály (The Lion King, 1994)
A Disney legnagyobb szenzációjához (és a filmtörténet legváratlanabb Hamlet-adaptációjához) nem semmi zenei stábot sikerült összeszedni: míg az aláfestésről Hans Zimmer gondoskodott, addig Elton John dalaira a musicalkirály Tim Rice írt dalszövegeket. A Grammy- és Oscar-díjas Elton-verzió sem rossz, de azért mi jobban kedveljük a rajzfilmben elhangzó változatot, Szimbától, Nalától, Timontól és Pumbától.
- magyar változat (a filmben Szimba, Timon és Pumbaa esetében a szinkronhangok, tehát Stohl András, Vincze Gábor Péter és Melis Gábor énekeltek, Nala viszont külön énekhangot kapott, Udvarias Anna személyében)
9. Ev'rybody Wants to Be a Cat / Minden ember macska nem lehet – Macskarisztokraták (The Aristocats, 1970)
Az állati sztereotípiákat kimaxoló, a huszadik század eleji Párizsban játszódó cicamozinál nem sokat kellett gondolkodni, milyen zene is illene hozzá leginkább. Az egész soundtracket végigkísérő jazz a központi dalban szárnyal csak igazán: a hanyag fúvosok által dominált, majd harmonikával megtámogatott első szegmens után végül őrült trombitaparádéba fordul át a Minden ember macska nem lehet. Nálunk Koós János és Szerémi Zoltán adta a két énekesmacska hangját.
8. Bells of Notre Dame / Zeng a Notre Dame – A Notre Dame-i toronyőr (The Hunchback of Notre Dame, 1996)
Vicces, hogy ez a dal (ismét Alan Menken szerzeménye) egyedül azért született meg, mert a Victor Hugo-regény Disney-adaptációjában esperesből igazságügy-minisztert csináltak Frollóból, ezért pár percben meg kellett magyarázni, miért is vette szárnyai alá Quasimodót. Az amúgy is sötét sztoriban nem aprózták el az indokot: a púpos toronyőrt még csecsemőkorában vette magához, miután megölte édesanyját. Menken maga is karrierje legjobb nyitódalának tartja, és valóban erőteljes az egész nyitány: a felhőkből ereszkedünk le a 15. század végének Párizsába, hogy végül a templomtoronyban kössünk ki, egy angyali kórus kíséretében.
7. Beauty and the Beast (Tale as Old as Time) / Hol volt, hol nem volt – A szépség és a szörnyeteg
A listát uraló Alan Menken talán legnépszerűbb dalát szerencsére nem sikerült Céline Dion-slágerré silányítani, és erről a Mrs. Potts nevű teáskancsó szerepében feltűnő brit színészistennők gondoskodtak: '91-ben Angela Lansbury, 2017-ben pedig Emma Thompson tolmácsolta a két címszereplő kapcsolatát bemutató igazi Broadway-balladát. Grammy, Golden Globe, Oscar – minden, ami kell.
- magyar változat (maga a nagy Galambos Erzsi hangján)
6. Winnie the Pooh / Micimackó – Micimackó kalandjai (The Many Adventures of Winnie the Pooh, 1977)
Ha van olyan rajzfilm, amelynek nem csak legfeljebb 3-4 dalát, hanem az egész soundtrackjét könnyű felidézni, akkor az a Micimackó kalandjai. A talán legnagyobb Disney-brandet megalapozó Milne-adaptáció persze a csacsi öreg medve nevét kántáló nyitódalról marad örökké emlékezetes, de az Apacuka-dal, a mézvadászatot kísérő Trallala és Fekete felhő és persze az embert próbáló szöveggel megáldott Tigris-induló is nagy örökzöld. (A Mann Lajos által zseniálisan fordított magyar verziót Csurja Tamás és Kováts Kriszta énekelte fel.)
5. Prince Ali / Ali herceg – Aladdin (1992)
Az Ezeregyéjszaka meséin alapuló mesénél szintén volt miből válogatni: Alan Menke itt az A Whole New World (Egy új élmény) című balladáért vitte az Oscart, de a dzsinn big bandes bemutatkozása (Friend Like Me / Jóbarát) és a gyönyörű nyitány (Arabian Nights / Vár ezeregy éj) is elfért volna a listán. Végül az döntött az Agrabah-ba hercegként érkező főhőst dokumentáló Prince Ali mellett, hogy ez ötvözi a filmzenét meghatározó keleties melódiákat és az ezerarcú Dzsini komédiázását. Le a kalappal Mikó István előtt is, de Robin Williams élete egyik legnagyobb alakítását tette le pusztán a hangjával.
4. The Bare Necessities / Amíg van egy-két jó falat – A dzsungel könyve (The Jungle Book, 1967)
A jazz-zenész és komikus Phil Harris nyilván tökéletes választásnak bizonyult a bohókás Balu szerepére, és a medve nagy zenés jelenetéhez mindkét hivatását elő is vehette: a hátát egy pálmafával vakaró, nagyétkű Balu egy laza slágerben mutatja be Mauglinak az élet örömeit. És ez továbbra is a legendák zeneszáma: a 2016-os filmet már csak azért is vártuk nagyon, hogy meglássuk, Bill Murray mit kezd ezzel a dallal, a klasszikus magyar szinkronban pedig Csákányi László brillírozott a mohó medve szerepében.
3. Under the Sea / Ringat a víz – A kis hableány (The Little Mermaid, 1989)
Az 1989-es A kis hableánnyal kezdődött a Disney legnagyobb rajzfilmes aranykorszaka, és ez természetesen a listán többször előszedett Alan Menke érdeme is: az első dupla-Oscarjáért felelős Andersen-feldolgozásban is megvolt a nagyszabású, ábrándos dal (Part of Your World / Vár rám a Föld), a komikus ballada (Kiss the Girl / Csókra vár) és a főgonosz – ez esetben Ursula – is kapott lehetőséget egy kis éneklésre (Poor Unfortunate Souls / Szegény mélabús lélek). A díjakat viszont teljesen megérdemelten Sebastian, a rák karibi hangulatú tengeri ódája söpörte be, amelynek igazából csak a lényege veszett el a szinkronban az eredetiben találóan alkalmazott közép-amerikai akcentus miatt.
- magyar változat (Vass Gábor hangján)
2. Szörnyella De Frász / Cruella De Vil – 101 kiskutya (One Hundred and One Dalmatians, 1961)
A Disney-mesék túlnyomó részével szemben a 101 kiskutya távolról sem musical, mindössze három dalt írtak a kicsinyeiket féltő dalmatapár, Pongó és Perdita történetéhez. A háromból az egyik persze hamar ikonikussá is vált: Szörnyella De Frász az egyik legjobban eltalált Disney-ellenség, a zeneimádó Roger pedig szépen összefoglalja, mit is kell róla tudnunk.Nagyon reméljük, hogy az Emma Stone-nal készülő új filmből sem marad ki ez a darab. (Az alábbi részletben is hallható eredeti magyar szinkronban Kaló Flórián, az 1995-ös verzióban pedig Kautzky Armand énekli a dalt.)
1. Hakuna Matata – Az oroszlánkirály
Milyen gyönyörű szó. Az érzelgős, klasszikus Disney-slágerek helyett a könnyedebb, vidámabb dalok szerezték meg a jobb helyeket a listán, de ezért legfeljebb addig lehet ránk haragudni, amíg meg nem nyomják a play gombot. Timon és Pumbaa nem véletlenül nőtte ki a filmet, saját sorozatot is kapva: a szurikáta és a varacskosdisznó a szuahéli nyelven "minden rendben" jelentésű mottó szerint éli a legjobb barátok életét, és egy ilyen reggae-elemekkel tarkított, igazi hangszerkavalkádot felvonultató dalban fejezik ki életigenlésüket. Elton John és Tim Rice szerzeményét magyarul Vincze Gábor Péter, Bálint István, Simonyi Balázs és Stohl András adta elő.
Az oroszlánkirályból persze minden egyes dal esélyes volt, hogy bekerüljön a 15-be, de így is két helyet kapott a 23 éve moziba került mese. A zulu felütés után igazi poprock-balladába csapó Circle of Life (Az élet az úr), a kisoroszlánok és a Rowan Atkinson hangján megszólaló Zazu madár játékos dala, az I Just Can't Wait to Be King (A trón úgy csábít, nagyon hív) vagy az eredetiben Jeremy Irons, Whoopi Goldberg és Cheech Marin valószínűtlen triója által énekelt, baljós Be Prepared (Készülj hát) is simán a listán találhatta volna magát.
Akik táncparkettet varázsoltak a moziteremből
Steve Carell az orgazmus után azonnal hippivé változik, Ralph Fiennes feltesz egy Stones-lemezt, és a medencéig meg sem áll az extázistól, a Magic Mike táncosa pedig egy kisboltból is sztriptízbárt csinál. A zene és film kapcsolatával foglalkozó sorozatunk, a Sound & Vison új részében nem a legjobban kivitelezett, hanem a legemlékezetesebb táncmozdulatokat díjaztuk.
Kultúra – frissen, első kézből. Kövesse a HVG Kult Facebook-oldalát!