10. Fantomszál
Paul Thomas Anderson újabb műremeke, Daniel Day-Lewis (állítólag) utolsó filmszerepe. Egy zseniális női szabó és múzsájának extravagáns szerelme, avagy nem mindenki úgy gondolkodik az ihletről, mint Darren Aronofksy az Anyám!-ban. Első ránézésre nem több elegáns ujjgyakorlatnál, de ha közelebbről szemléljük, már egészen más a ruhaköltemény(ek) fekvése.

(Hazai premier: 2018. február 1.)
9. Örökség
Az év legfurább horrorszenzációját nem könnyű végignézni, elfeledni pláne. Vannak, akik szerint idegesítő blöff, mások szerint ennél félelmetesebb filmet már régen vetítettek a mozik. Én az utóbbira szavazok. Egy rosszkedvű családot a gyász kínozza, na meg a nagymama emléke, aki biztosan látta a Rosemary gyermekét párszor. Toni Collette élete alakítását nyújtja, a néző meg vakarja a fejét, hogy mi is pontosan, amit lát. Az azonban eléggé valószínű, hogy a finálét nehéz kiheverni.

(Hazai premier: 2018. június 7.)
8. Lady Bird
Greta Gerwig elmesélte nekünk, hogyan készült az érettségire, alteregója az imádnivalóan hétköznapi Saoirse Ronan. Biztosan készült már néhány olyan felnövéstörténet, amely mindent tudott, amit a Lady Bird mutatott, de az is biztos, hogy – némiképp kifordítva a film egyik emlékezetes mondatát –, amit ebben a másfél órában láthattunk, az a tipikus coming of age mozik lehető legjobb verziója. Egyszerű, s egyszerűen tökéletes. Kritikánk itt olvasható.

(Hazai premier: 2018. március 1.)
7. Három óriásplakát Ebbing határában
Egy színészközpontú bosszúfilm a bosszú lélektanáról, illetve leginkább arról, hogy néha milyen különös dolgok hoznak össze nagyon is különböző embereket. Martin McDonagh végtelenül szórakoztató és legalább ennyire elgondolkodtató filmje volt az egyik megérdemelt befutó az idei Oscaron. Aligha akad olyan néző, aki szerint Frances McDormand és Sam Rockwell nem érdemelte volna meg az aranyszobrot. Az alapötlet pedig a rengeteg internetes mémet. A filmről itt írtunk.

(Hazai premier: 2018. január 25.)
6. Rossz versek
Reisz Gábort otthagyta a csaja, ő meg csinált egy filmet arról, hogy mit kezdett ezzel a helyzettel. A VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan rendezőjének második filmje nagyjából úgy viszonyul az előzőhöz, mint a Manhattan az Annie Hall-hoz. S ennél nagyobb dicséretet momentán aligha tudnék mondani. Nagyon jól állt Reisznek a nagyobb költségvetés. Nekünk pedig megint nagyon jól esett ez az őszinte kitárulkozás.

(Hazai premier: 2018. december 27.)
5. Egy nap
Szilágyi Zsófia első játékfilmje, melyben egy budapesti családanya 24 órájával szembesített minket. A történet anélkül tud igazi lenni, hogy felesleges szociózással nyomasztaná a befogadót. Nem véletlenül imádták Cannes-ban, s nem véletlenül szereti a filmet a magyar közönség is. Hitelesség, keserű humor, szomorúság: végre egy magyar film, amely tényleg a máról szól. És igencsak karakteresen zárójelezi az úgynevezett családok évét. Interjúnk a főszereplő Szamosi Zsófiával itt olvasható.

(Hazai premier: 2018. november 8.)
4. Floridai álom
Kik élnek az orlandói Disneyland közelében lévő, olcsó motelekben? Nehéz sorsú gyerekek, sokszor csonka családokban, akik távolabb nem is élhetnének a mesevilágtól. Nos, róluk szól Sean Baker ravasz módon varázslatos és megrendítő filmje, amelyért Willem Dafoe-nak igencsak illett volna Oscart-kapnia. De végül a fentebb említett Sam Rockwell kapta meg. S ahogy említettem, ő is megérdemelten.

(Hazai premier: 2018. január 18.)
3. Ready Player One
Nem feltétlenül tűnt jó ötletnek, hogy ezt a filmet Steven Spielberg rendezze meg, de végül szerencsére úgy alakult, hogy a mesternek sikerült formába lendülnie a nyolcvanas évek popkultúrája – vagyis az ő életműve előtt is – tisztelgő sci-fi kalandfilm kedvéért, amely ugyan a kelleténél talán egy kicsit jobban lekerekíti magát, viszont azt nem lehet elvenni tőle, hogy hatalmas a szíve. És szerethető a meséje! Lelkes kritikánk a filmről itt olvasható.

(Hazai premier: 2018. március 29.)
2. Csillag születik
Bradley Cooper első rendezésében átváltozott Jeff Bridges-szé, beleszeretett Lady Gagába, és bebizonyította, hogy egy harmadik remake is lehet nagy film. Sőt. A meglehetősen klisés karriertörténet minden pillanata tökéletes Hollywood, a befejezése úgy giccses, hogy közben igen nehéz neki ellenállni – a dalok pedig zseniálisak. Egyértelműen ez volt az év egyik legnagyobb meglepetésfilmje.

(Hazai premier: 2018. október 4.)
1. Szólíts a neveden
Minden idők egyik legszebb szerelmesfilmje, amely közel sem azért ellenállhatatlan, mert főszereplője két férfi. Akinek legalább egyszer összetörte a lelkét a legrejtélyesebb emberi érzelem, azt komoly eséllyel ragadta magával Elio és Oliver napsütötte, barackillatú nyári románca. Nagyon homofóbnak kell ahhoz lenni, hogy ne vegyük észre, s legalább kicsit ne értékeljük ebben a filmben azt, ami így vagy úgy, de minden emberben közös.

(Hazai premier: 2018. február 8.)