szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Kamarakiállításon mutatják be.

Pierre-Auguste Renoir 1903-ban festette Fekvő női akt (Gabrielle) című képét. A festmény 12,3 millió dollárért (3,5 milliárd forint) került magyar tulajdonba, és a Szépművészeti Múzeum más korabeli impresszionista festményekkel, többek között Cézanne, Gauguin és Pissarro munkáival együtt mutatja be a közönségnek augusztus 20-ig.

Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója a csütörtöki sajtótájékoztatón elmondta, hogy 2019 elején az elmúlt száz év legmagasabb árú vásárlásaként tudták megszerezni a magyar állam támogatásával Anthonis Van Dyck egy mesterművét. Ez a rekord azonban hamar megdőlt, hiszen a kormányzat segítségével most a Szépművészeti impresszionista gyűjteménye is igazi remekművel gyarapodhatott.

Kovács Zsófia kurátor hangsúlyozta: a most megvásárolt festmény Renoir késői korszakának kiemelkedő darabja, amelyet

1907-ben már kiállítottak Budapesten, akkor azonban a Szépművészeti Múzeum még nem tudta megszerezni.

Renoir 1903-ban készítette a festményt felesége unokatestvéréről, a több száz képéhez modellt álló Gabrielle Renard-ról. Az idős mester olyan elégedett volt az akttal, hogy négy évig magánál tartotta, és két újabb verzióban is megfestette. Az első változat került most a Szépművészetibe, míg a későbbi verziókat olyan világhírű gyűjtemények őrzik, mint a párizsi Musée d'Orsay és Musée de l'Orangerie.

A péntektől látható kamarakiállítás olyan korabeli francia munkákkal helyezi kontextusba Renoir remekművét, amelyeket szintén 1907-ben állítottak ki Budapesten.

Ezek közül többet – Paul Gauguin, Camille Pissarro, Eugene Boudin és Charles-Francois Daubigny képeit – a Szépművészeti Múzeum akkor meg is vásárolt, más festményeket – Paul Cézanne, Maurice Denis és Pierre Puvis de Chavannes vásznait – pedig magyar magángyűjtők vettek meg, és később kerültek a múzeum gyűjteményébe.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Sándor Anna Kult

A mogorva zseni, akit az irigyei is buzgón másoltak

Erre még nem volt példa Magyarországon: Michelangelo-kiállítás nyílt a Szépművészeti Múzeumban. A reneszánsz mester kora legnagyobb rajzolója is volt, művészete középpontjában pedig a férfiakt állt. A tárlat bemutatja egy géniusz születését, leszámol néhány népszerű tévhittel, miközben érzékletesen kifejti azt is, hogyan hatottak egymásra a kortársaival – és miért lehet izgalmas összehasonlítani őket.