szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A legnagyobb bevételű amerikai filmek női rendezőinek aránya 2020-ban rekordot ért el, de ez még így is csak 16 százalék.

A San Diegó-i Állami Egyetemnek a nők televíziós és filmes munkáit és helyzetét elemző központja készített kutatást, amely szerint tavalyelőtt 12, 2018-ban 4 százalék volt az amerikai filmek női rendezőinek az aránya, a 2020-as 16 százalék így rekordnak számít, és azt jelzi, hogy a stúdiókra gyakorolt, a női filmesek támogatását követelő nyomás talán kézzel fogható eredményeket hoz.

Természetesen 2020 a koronavírus-világjárvány miatt egyetlen korábbihoz sem hasonlítható: a filmipart hónapokra állította le. A legnagyobb költségvetésű produkciók közül voltak nők rendezte filmek is – mások mellett Chloe Zhao Örökkévalók és Cate Shortland Fekete Özvegy című alkotása –, melyek csak jövőre kerülhetnek a mozikba.

Az otthon nézett filmek (Watched at Home Top 20 Chart) rendezői, forgatókönyvírói, producerei, vágói és operatőrei 19 százaléka volt nő, ami valamivel kevesebb, mint a legnagyobb bevételű filmekben mért 21 százalék. Az otthon nézett filmeknek kevesebb mint 10 százalékát rendezte nő, a legnagyobb bevételű filmekét 16.

A száz legnagyobb bevételű film producereinek 28, executive producereinek 21 százaléka volt nő, ez tavaly óta két százalékpontos növekedést jelent mindkét kategóriában. A vágók 18, a forgatókönyvírók 12, az operatőrök 3 százaléka volt nő, az utóbbiaké egy százalékponttal emelkedett, a forgatókönyvíróké azonban nyolc, a vágóké öt százalékponttal csökkent.

A kutatók azt is megállapították, hogy azok a filmek, melyeknek legalább egy női rendezője volt, sokkal nagyobb valószínűséggel választottak női vágót, operatőrt és a színfalak mögött más kulcspozíciókban dolgozó női munkatársat. A nő rendezte filmek forgatókönyvíróinak 53 százaléka volt nő, míg a csak férfiak rendezte filmeknél ez az arány csak 8 százalék volt.

A nők rendezte filmek 39, a férfiak rendezte filmek 18 százalékban választottak női vágókat, a zeneszerzőknél 13 és 4 százalék volt az arány.

Noha az előrelépés jelentős volt, a legfontosabb filmek 67 százalékában a színfalak mögötti legfontosabb pozíciókban 0–4 nőt, míg ugyanezen filmek több mint 70 százalékában tíz, vagy ennél is több férfit alkalmaztak rendezőként, forgatókönyvíróként és más fontos munkakörben.

A kutatók úgy vélik, továbbra is "döbbenetes a kiegyensúlyozatlanság" a filmiparban.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Mutatós a Lenovo új telefonja, csak ne törne ketté olyan könnyen

Mutatós a Lenovo új telefonja, csak ne törne ketté olyan könnyen

Leállt a Facebook, a Messenger és az Instagram is [frissítve]

Leállt a Facebook, a Messenger és az Instagram is [frissítve]

Az Európai Gyógyszerügynökség a Johnson & Johnson vakcináját is vizsgálja vérrögképződés miatt

Az Európai Gyógyszerügynökség a Johnson & Johnson vakcináját is vizsgálja vérrögképződés miatt