szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az abszurd színház leghíresebb írója ezúttal a színpadon kívül is egy igazán abszurd helyzetet okozott.

Samuel Becketthez méltó módon abszurd fordulatot vett a Nobel-díjas ír író leghíresebb drámája, a Godot-ra várva egy hollandiai bemutatójának története: a nemi egyenjogúságra hivatkozva nem engedik bemutatni az előadást a Groningeni Egyetemen, mert kizárólag férfiak számára hirdették meg a szereplőválogatást. Ebben a hírben 2023-ban még nem is lenne semmi igazán meglepő, azonban Beckett eleve úgy írta meg a darabot, hogy abban kizárólag férfiak szerepelnek.

Az előadás rendezője a 24 éves, írországi születésű Oisín Moyne lett volna, az egyetem hallgatója, ráadásul élete első rendezéséről van szó. „Az életem az elmúlt pár hétben totálisan abszurd lett” – mondta Moyne az Irish Timesnak, miután a holland egyetem lefújta az Usva kulturális központba meghirdetett előadásokat.

„Ha egy olyan darabról lenne szó, amiben öt fehér férfi játszik, de amire mindenki számára nyitott lett volna a meghallgatás, semmi baj nem lenne. De nem tilthatsz ki senkit már a kezdet kezdetén” – közölte az egyetemet képviselő Bram Douwe, aki szerint már változtak az idők a dráma 1953-as bemutatója óta. „Az a gondolat, hogy ezt a drámát csak férfiak adhatják elő, idejét múlt, sőt diszkriminatív. Mi, egyetemként egy befogadó közösség vagyunk, ahol semmilyen alapon nem zárható ki senki” – közölte.

Még abszurdabbá teszi a történetet, hogy Samuel Beckett egyébként nemcsak a dráma szereposztásában, hanem életében is mereven ragaszkodott a férfi szereplőkhöz: ő maga perelte be azt a holland társulatot, amely 1988-ban nőkkel játszotta el a darabot, majd később máskor is így járt el, és ezt a jogot Beckett örökösei is fenntartják egészen 2059-ig. Az előadás rendezője azt mondja, ők megpróbálták elmagyarázni az egyetemnek, hogy ők egy kis társulat, akiknek nincs pénze ilyesfajta perköltségekre, még ha amúgy eszükbe is jutott nemtől függetlenné tenni egyes szerepeket, de hiába.

Az előadás producere, Medeea Anton még azt is elmondta, ráadásul kifejezetten fontos volt számukra az inkluzivitás: bár az öt színész valóban férfi volt, a háttérstáb legnagyobb része szándékosan nőkből állt, ráadásul sokan LMBTQ emberek közülük.

Közölték: a társulatban most úgy érzik, nemcsak a színpadon adták volna elő a lét értelmetlenségéről szóló darabot, de most az életben is „mind Godot-ra várnak”.

(Borítókép: a Godot-ra várva 2015-ös, marseille-i előadása. Fotó: AFP / Bertrand Langlois)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!