Balla István
Balla István
Tetszett a cikk?

Azok után, hogy a magyar pop történetében egyedülálló módon háromszor töltötte meg a Puskás Arénát a 22 éves Azahriah, a koncertek kulisszatitkaiba a zenész menedzserei avatták be lapunkat.

„Mint egy szektavezér, bármit mond, azt elfogadjuk, és kész” – ez zajlik az Azahriah-nagykoncertek színfalai mögött – címmel jött ki hétfőn az interjúnk a zenész menedzsereivel, Tóth Gergővel és Tóth Kristóffal, ebben ők egy sor érdekes kulisszatitkot elmeséltek.  

„Mint egy szektavezér, bármit mond, azt elfogadjuk, és kész” – ez zajlik az Azahriah-nagykoncertek színfalai mögött

Nettó 1,4 milliárd kiadás mellett 2 milliárdos bevétellel zárta a tripla-Puskást Azahriah. A poptörténelmi show-t művészi szempontból a fiatal zenész álmodta meg, de több mint másfél ezres stáb dolgozott azért, hogy minden flottul menjen. Angol pirotechnika, belga reflektorok, a Hungáriával és a Halott Pénzzel közös színpadszerkezet – interjú Azahriah – amúgy „civilben” metal- és skazenész – menedzsereivel, Tóth Gergővel és Tóth Kristóffal.

Ezek közül most kiemelünk egy tucatnyit azoknak, akiknek az interjúra eddig még nem volt idejük.

1.

A három koncertre egészen pontosan 138 890 jegy kelt el. Az utoljára meghirdetett, de elsőként lement (pénteki) koncerten körülbelül 45 ezer néző volt a Puskásban, a másik két nap (szombaton és vasárnap) mintegy 47-47 ezer.

2.

Egy Puskás-koncert, ha nincs kiugró technikai körítés, és nem nyitják meg az aréna felső karéját, akkor mintegy 35 ezer fizető néző esetén nullszaldós. Egy olyan nagy technikai arzenált felvonultató és a nézők előtt a felső karéjt is megnyitó show még 45 ezer embernél is veszteséges lehetett volna, ha csak egynapos. Mivel itt három koncertről volt szó, ezért átfordult nyereségbe.

3.

Jelen állás szerint (még nem érkezett be minden adat) a tripla buli költsége nettó 1,4 milliárd forint volt, a bevétel pedig nettó 2 milliárd. Eredetileg 800-900 millióra célozták be a kiadásokat, ez tehát jelentősen megnőtt, részben az előre nem látható költségek miatt, de az infláció sem segített. Azaz a produkció nyeresége nagyjából 600 millió forint.

4.
Az úgynevezett „no show”-arány (azok aránya, akik megvették ugyan a jegyet, de valami miatt nem mennek el) az Azahriah-bulik esetében 4 százalékos volt. (Ez a szokásos 5-7 százalékhoz képest alacsonynak számít.)

Azahriah Puskás
Fazekas István

5.

A három koncerten több mint 1500 ember dolgozott. Csak a biztonságiak több mint kilencszázan voltak a koncertnapokon.

6.

A koncertek eszközigénye akkora volt, hogy több dolgot is külföldről kellett behozni, mert itthon egyszerűen nem voltak hozzáférhetők. Angliából hoztak például pirotechnikát, lánggépeket és szikragépeket, Belgiumból, Németországból és Lengyelországból pedig egyes fénytechnikai elemeket.

7.
A menedzserek arról számoltak be, hogy egy Puskás-kaliberű koncert kifejezetten veszélyes üzemnek számít. Csak a színpad feletti hatalmas, 700 kilós zombikezekről például egy 88 oldalas biztonsági-technikai tanulmányt kellett elfogadtatni, de a tűzoltók mérték ki azt is, milyen távolság lehet a lánggép és a közönség között. Mivel nem tipikus színpadot építettek, egy annak megfelelő, új menekülési tervet is kellett szimulálniuk.

8.

A műsornak nem csak a zenei része, hanem az egész show lebonyolítása Azahriah fejéből pattant ki. Egy kiszenekarral elpróbálták a dalokat, felvették az egész koncertműsort. Azahriah ezután csinált egy másfél órás videót, amelyen valós időben kommentálta a próbát, hogy hol mit szeretne. Milyen fényeket, milyen látványelemeket, kik jöjjenek be a színpadra, melyik dal legyen a színpadon, melyik a kifutón. Egy teljes forgatókönyvet „Ő volt a show rendezője. Volt egy víziója, mi pedig megvalósítottuk. Ami lehetséges volt, azt végigvittük” – mondták a menedzserek.

Azahriah Puskás
Fazekas István

9.

A vizuálok gyártása, Azahriah elképzelései alapján, 2023 végén kezdődött, és négy hónapig tartott. Emil Goodman – Szabó András animátor – volt a felelős a látványvilágért.

10.

A zenei próbák márciustól májusig tartottak, egy nagy raktárépületben hetente kétszer-háromszor, mindenféle zenekari felállásban, vonósokkal, fúvósokkal. Majd beszálltak az élőképesek, a táncosok is. Az utolsó héten költöztek be a Puskásba, ahol az egyik rendezvénytérben próbáltak. Aztán amikor elkészült a színpad, volt még egy főpróba a koncert valós idősávjában.

11.

A legdurvább mélypont a koncertszervezők számára az első koncert előtti nap – a főpróba napja – volt. Kiderült, hogy a kifutó túl magas lett, át kell építeni, úgy, hogy már minden rajta volt. Ez újabb sokmilliós mínuszt jelentett a produkció büdzséjében.

12.

Azahriah rajongói hamarosan két mozgófilmben is viszontláthatják a kedvencüket. Pár hét múlva – ingyenesen – megjelenik a YouTube-on a Puskás Arénában felvett teljes koncert. Ezen kívül most forgatják – Mazzag Izabella rendezésében és Lévai Balázs producerségével – az ősszel a mozikba kerülő Mi vagyunk Azahriah című zenés, félig doku-, félig fikciós mozifilm is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!