Tetszett a cikk?

Az orosz pavilon idén zárva maradt a Velencei Biennále területén, miközben egy homokzsákokból készült installáció magasodik a Giardini szívében – az Ukrajnában dúló háború szele megérintette a világ legfontosabb képzőművészeti eseményét is. Ugyancsak nagyon hangsúlyos szerepet kap idén a patriarchális társadalmi berendezkedés kritikája, miközben időnként hiperrealisztikus szobrokkal nyűgöznek le az alkotók. Képgalériánk következik.

A Parasol Unit kilencfős nemzetközi művészcsoport provokatív installációkkal tölti meg a Conservatorio di Musica Benedetto Marcello (Palazzo Pisani) reneszánsz termeit, amelyek a környezetszennyezésre hívják fel a figyelmet.
Kiss-Kuntler Árpád
Az afro-amerikai Simone Leigh Téglaház című óriási bronzszobra – amely 2019-ben Manhattan 10. sugárútja fölé magasodott – a fekete nők testének tárgyiasítására reagál. Az istennő örök nyugalmát és szépségét sugárzó fejhez egy törzsi épületre emlékeztető test kapcsolódik.
Kiss-Kuntler Árpád
A brit Emma Talbot selyemszobrai és festménye az emberiség válságára reagál. A művész következetesen használja a textilt, mely szerinte a feminista tartalmak megformálásának egyetlen megfelelő alapanyaga.
Kiss-Kuntler Árpád
A kiborg előtörténetét bemutató időkapszulában, azaz a kortárs művek közé helyezett minimúzeumok egyikében, a weimari Németország két művésze, Lavinia Schulz és Walter Holdt olyan jelmezeket terveztek, amelyek újraértelmezték a táncos testét. Ezekből állítottak ki bő válogatást.
Kiss-Kuntler Árpád
Egy monumentális oltárképre emlékeztető triptichont állít ki a svájci Louise Bonnet festőművész, amely az emberek fogyasztási és kiürülési ciklusát, a különböző testnedveket mint a világ szennyezésének jelképeit mutatja be.
Kiss-Kuntler Árpád
Az Egyesült Államokban élő Geumhyung Jeong szobrász- és performanszművész barkácsasztalán egy humanoid robot építésének kezdetleges fázisa látható, amikor még nem lehet tudni, milyen képességekkel fog rendelkezni az ember alkotta gép.
Kiss-Kuntler Árpád
Az Arsenale hajóépítő csarnok hangsúlyos helyén áll Precious Okoyomon Amerikában élő brit művész teremnyi installációja. Mesterséges vízfolyások között felállított dombokon erőszakosan burjánzó növények terjeszkedésével a kolonizáció hatását jelképezi, amint azok elfoglalják a helyet a gyapotból, sárból, vérből gyúrt óriási emberalakok elől.
Kiss-Kuntler Árpád
A kimerültség szökőkútja Pavlo Makov ukrán művész installációja, amely egyetlen tölcsérből sok-sok másikon keresztül végigcsöpögő víz képével szimbolizálja, hogy miképpen lesz egy helyi ügyből globális párbeszéd, és hogy változnak, torzulnak, fogynak a narratívák.
Kiss-Kuntler Árpád
A szaúdi pavilon gigantikus installációja Muhannad Shono munkája, egy feketére festett pálmalevelekből álló, belülről légbefújással mozgatott óriási lény, a Tanítófa, amely a természet megújító és pusztító erejét jelképezi.
Kiss-Kuntler Árpád
A svájci pavilonban Latifa Echakhchra „A koncert” című műve látható, amely egy óriási, fa hasítékokból összeállított, fény- és hanghatásokkal operáló installáció Bruno Giacometti emlékére. A teremnyi műalkotást Francesco Stocchival, Alexandre Babellel és Anne Weckströmmel közösen készítette el.
Kiss-Kuntler Árpád
Egy családi dráma hiperrealisztikus világába lépünk a Kentaur-istállóvá alakított dán pavilonban. Uffe Isolotto a halott családtagok tetemét is elkészítette, de a történetet és az eseménysor felfejtését a néző képzeletére bízza.
Kiss-Kuntler Árpád
Három nappal az Ukrajna elleni megszálló háború kirobbanása után visszalépett az idei szerepléstől az orosz kurátor és a három művész. Az Orosz pavilon idén zárva marad.
Kiss-Kuntler Árpád
A születés és a kihalás ciklusát monumentális gépekkel illusztrálja a koreai pavilonban kiállító művész, Junchul Kim. A meghajtó erő a kozmikus energia átalakításából származik, amely több szerkezetet is mozgat, köztük a képen látható „óriáskígyót”, amelynek szelvényei tágulnak és összehúzódnak, mintha valóban élőlény lenne.
Kiss-Kuntler Árpád
Maria Eichhorn projektjében a német pavilon történetére reflektál, amikor az 1909-ben létesült épületet helyenként az alapokig visszabontotta, vagy a legalsó vakolatrétegeket is leszedte a falakról.
Kiss-Kuntler Árpád
Az Aranymedve-díjjal kitüntetett Simone Leigh az Egyesült Államok egész pavilonját benépesítő szobrai a fekete nőiség témáját járják körül. Alkotásaival az afrikai diaszpóra művészeti hagyományaihoz kapcsolódik.
Kiss-Kuntler Árpád
Andra Ursuta román művész szobrai a szexualitás és a hatalom közötti kapcsolatot, valamint a kiszolgáltatottságot tematizálják a központi pavilonban.
Kiss-Kuntler Árpád
Gabrielle L’Hirondelle Hill, a kanadai születésű, indián őslakó felmenőkkel rendelkező művész és író groteszk szobrait dohánnyal töltött harisnyanadrágból készíti, műveivel az észak-amerikai gyarmatosítás kritikai megközelítésére fókuszál.
Kiss-Kuntler Árpád
A magyar pavilonban Keresztes Zsófia Az álmok után: Merek dacolni a károkkal című kiállítása látható. Nagyméretű, mozaikkövekkel fedett amorf szobrai a testek metamorfózisának témáját ragadják meg.
Kiss-Kuntler Árpád
A koreai Csung Kven Jung óriás méretű szobrait régi könyvek papírjába csomagolt háromszöghasábokból készíti. A képen látható alkotás belsejéből szívdobogás hallatszik, a Földanya egyszerre jelenik meg úgy, mint élő organizmus és mint törékeny lény.
Kiss-Kuntler Árpád