szerző:
hvg.hu

Egy botrányairól már korábban elhíresült játékszoftvergyártó cég angliai reklámkampánya során öt szerencsés fiatal felvette a cég játékának nevét: azóta Turoknak hívják őket. Az erre buzdító felhívásra több ezren jelentkeztek. A reklámszakmának sikerült az ember privátszféráját tovább gyarmatosítania.

Az Acclaim Entertainment, a nagysikerű Turok számítógépes játékok fejlesztője szeptemberben Angliában is piacra dobta a játék új verzióját (Evolution), és valami igazán feltűnővel szerették volna megtámogatni az eladásokat. A történelem során elsőként alkalmazták tehát dr. Simeon Cantrell, a Marketing Science Institute meglehetősen ellentmondásos szakértőjének 1999-es ötletét, az identitásmarketinget. Ha egy vállalat vásárolhat televíziós reklámidőt, hirdetési felületet újságokban, közterületi plakátokon, miért ne vehetné meg az emberek nevét?

Órákkal az angliai kampány indítását követően már közel 3000 játékrajongó jelentkezett a névváltoztatási felhívásra. A szerencsés kiválasztottakat egy naptári éven keresztül hivatalosan Turoknak hívják (azaz erre a névre kapják a postai küldeményeket, és minden hivatalos iratban ezen a néven tüntetik fel őket). Az akció szeptember végi lezárásánál a 10 ezer jelentkező közül öt embert választott ki a cég, akik a névváltoztatásért cserébe nem túl értékes nyereményekben részesültek: a szerencsések 500 font (200 ezer forint) készpénzt, egy, a Microsoft által gyártott XBox játékkonzolt (80 ezer forint), és a Turok játék valaha volt összes verzióját (néhány tízezer forint) kapták. Az akcióból az újszülöttek sem maradtak ki: az anyacég nemzetközi felhívása szerint az első gyermek, aki szeptember 1-én látta meg a napvilágot, és akinek szülei a Turok nevet adományozzák, egy 10 ezer dolláros államkötvényt kap a cégtől ajándékba.   

Dr. Simeon Cantrell az igazgatója az Extrém Marketing Kezdeményezések (Extreme Marketing Initiative) hálózatnak is, amely egy több millió dolláros kutatás keretében igyekszik a marketingszakmát a feje tetejére állítani. A programban olyan óriásvállalatok vesznek részt, mint a Procter & Gamble, a Coca-Cola, a General Motors, a Unilever, az AC Nielsen vagy éppen az Acclaim, azzal a reménnyel, hogy a reklámpiaci innovációk következtében hirdetéseik hatékonyabban jutnak el a vásárlókhoz - a hagyományos módszerekre ugyanis egyre érzéketlenebb a közönség. "Több tízezer olyan ember lehet, aki szívesen venné fel mondjuk a Pepsi, a Toyota vagy éppen a Yahoo! nevet, büszkén folytatva tovább hagyományos életmenetét" - nyilatkozta Cantrell. Az identitásmarketing arra épít, hogy a reklámüzenetet hordozóját a lehető legnagyobb mértékben személyessé kell tenni, így ugyanis hitelesebbé válik az üzenet. A cél érdekében akár a legvégsőkig is el lehet menni: formáljuk át magát az emberi identitást, annak alapvető azonosítóját, a születésnél kapott nevet.
A kezdeményezést azonban nem mindenki támogatja, az általunk megkérdezett magyarországi reklámszakemberek szerint - akik nem is igen hallottak még a reklámozás eme új fajtájáról -, az ilyen jellegű akciók tovább rontják a hirdetési ipar amúgy is gyenge társadalmi megítélését. Az Acclaim ugyanakkor több hasonlóan extrém ötlettel állt elő más számítógépes játékainak reklámozásakor. A vállat a minap volt kénytelen visszakozni ajánlatától, amelyben azt ígérte a briteknek, hogy azon a napon, amikor új autóversenyzős programját elkezdik árusítani, minden gyorshajtási büntetőcsekk befizetését átvállalják. A Shadow Man: 2econd Coming című program piacra dobásakor pedig a cég nyilvánosan olyan családok jelentkezését várta, akik megfelelő ellenszolgáltatásért cserében, nemrég elhunyt rokonaik sírkövére vésetnék a számítógépes játék fenti címét.

Hó, eső, áradások: rendkívüli állapot az USA déli részén

Hó, eső, áradások: rendkívüli állapot az USA déli részén

A rendőrök feladták a védvonalat, a tüntetők bejutottak a Kossuth térre

A rendőrök feladták a védvonalat, a tüntetők bejutottak a Kossuth térre

A párizsi tüntetők tíz százalékát vették őrizetbe a rendőrök

A párizsi tüntetők tíz százalékát vették őrizetbe a rendőrök

Eldőlt, kik jutottak az X-Faktor döntőjébe

Eldőlt, kik jutottak az X-Faktor döntőjébe

Női kézilabda-siker: "Ma szerencsések és jók is voltunk"

Női kézilabda-siker: "Ma szerencsések és jók is voltunk"

Van, ahol a karácsonyi túlóra miatt borulnak ki

Van, ahol a karácsonyi túlóra miatt borulnak ki