szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Egy nekünk bevált székesfehérvári utazási irodával vágtunk neki a hazai forrásokban Felvidék, vagy Felföldként emlegetett történelmi tájegységnek. Mellesleg, az általunk választott utazásszervező éves programjaiban mind az előbb említett három utat szerepelteti. Óriási vonzereje van, a romániai erdélyi utaknak, ide több busszal indulnak, s az első tapasztalok nagyon pozitívak az ukrajnai Kárpátalja vonatkozásában is. Mérsékeltebb az érdeklődés a területileg ma Szlovákiában található magyar végek iránt (még egy 20 fős Mercedes mikrobuszban is maradt még hely).

A családiasra sikerült túrát egyikünk se bánta meg, annak ellenére, hogy a végén azért akadt egy hangulatrontó momentum. Na, de erről később, „lássuk előbb a medvét”, a hatnapos sűrített programot, ami a lelkes kis csapatnak felejthetetlen élmény marad. Ennyi idő alatt a teljes tájegység természetesen bejárhatatlan, időnkből a keleti felére futotta.

Árva vára
©

Zólyomban kezdtük a körutat, a város 1243-ban kapott szabad királyi város rangot IV. Bélától. Vára olyan történelmi nevekhez kötődik, mint Nagy Lajos és Mátyás király, s a Thurzó család. Falai között született és nevelkedett Balassi Bálint, a költő. A ma jó állapotban levő, karbantartott várban 1620-ban, egy évig a Szent Koronát is őrizték. Korzózni Besztercebánya történelmi levegőjű főutcáján sem akármilyen érzés. A rézbányászat hajdani központja cukrászválasztékával és éttermeivel csalogat, amit nem szabad kihagyni. De ne feledkezzünk meg a Mátyás-házról (a király többször is megszállt itt) és a Mária templom csodálatos Szent Borbála oltáráról, melyet Lőcsei Pál készített 1509-ben. Egyszerűségével, ugyanakkor természetes szépségével mindenkit elvarázsol a garamszegi fatemplom, e vidék egyik védett nevezetessége. Csodának számít, hogy az idén 284 éves fatemplom egyetlen szög nélkül épült fel, pedig méretei szerint 1100 fő befogadására alkalmas.

A Magas Tátra felé közeledve sziklaszirteken ülő várak dobogtatják meg az utazó szívét. Főként, ha az olvasmányemlékeiből ismert Árva-várát látja. A hét évszázada épült vár királyok egész sorát látta a falai közt, mivel az ő tulajdonukban volt, amíg a XVI. században a Thúrzó család szerezte meg. Az ötszintes vár valódi sasfészeknek tűnik az Árva folyó felett, ahol a vízi sportok szerelmesei szervezett tutajtúrán vehetnek részt.

Az AquaCity fényei
©

A várban barangolva olyan érzésünk támadt, mintha időutazáson vettünk volna részt. Hasonló impressziónk támadt Krasznahorka és Késmárk váraiban, az előbbi II. Rákóczi Ferenc fejedelem, míg az utóbbi Thököly Imre emlékét őrzi. A várak többsége egyébként jó állapotú, gondozott, többnyelvű feliratokkal ellátott, s szívesen fogadtak bennünket. Történelmi túránkon Eperjest, Bártfát és Lőcsét sem hagyhattuk ki. Már-már a romantikus Jókai regénybe - A lőcsei fehér asszony – csöppenve éreztük magunkat Ghéczy Julianna emlékét felidézve. A klasszicista betléri Andrássy kastélyban pedig úgy tűnt, csupán a ház egykori urai hiányoznak körünkből, mivel a kastély berendezése, afrikai vadászútjaikon lőtt vadtrófeáik és fegyvergyűjteményük mind az utókorra maradt.

A Kárpátok természeti szépségei, hegycsúcsai kísérték utunk egy részét. Eljutottunk Ótátrafüredre és környékére, ahol még sokáig emlékeztet minden egy elpusztított táj képére, mint emlékezetes, 2004. november 20-án egy 170 km-es sebességű orkán tette tönkre a Tátrai Nemzeti Park egy jelentős részét. A kikapcsolódás lazító „műfajában” is találtunk csodálnivalót, ez a poprádi AquaCity volt. Igazi 21. századi high-tech létesítmény, világszínvonalon, lenyűgöző volt a fedett óriásmedencéből végignézett 3D zenés lézershowja.

Pozitív élményekkel bőven megrakodva érkeztünk utunk utolsó állomására, Kassára. Szépséges gótikus dómjának, a Rodostó-ház és a Márai emlékhelyek megtekintése után jól esett a vacsora, s azt követő esti séta után a pihenés szállodai szobánkban. Másnap reggel már bepakoláshoz készültünk, amikor kiderült, éjszaka felnyitották a mikrobusz ajtaját. Leszerelték az LCD-tévét, s a buszból egyik útitársunk víztaszító kabátját és filmfelvevőjét is elvitték. Hosszas várakozás után végeztek munkájukkal a helyi rendőrök. Nehezen értettük meg, hogyan történhetett az egész, amikor a busz a szálloda bekerített, őrzött területén parkolt, ráadásul egy világító lámpa közelében. Szerencsére, meglopott útitársunknak jól jött az itthon megkötött utasbiztosítás, s az utazási iroda által bérelt busz is rendelkezett külföldi biztosítással. A Felvidéken látottak emléke persze erősebb maradt, mint a kassai tolvaj bosszantó, éjszakai „akciója”, így erre az utazásra azóta is örömmel emlékezünk vissza.

Tóth Sándor

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
travelline.hu Plázs

Raftingoljuk végig Budapestet

A rafting sportról általában a vadul zúgó patakok, a gumicsónakok, sodrások, sziklák jutnak eszünkbe ezért hangzott...

Donald Tusk odamondott az illiberális válságkezelésnek

Itt a biztonságos mobilozás jövője: a SIM-kártya beleolvadt a telefonunkba

Az Európai Bíróság főtanácsnoka szerint a magyar bírósági eljárás sérti az uniós jogot