szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A zöldségekre felhúzott óvszerek ma már nemigen lennének hatásosak – évről évre egyre sokkolóbb kampányok kellenek arra, hogy felhívják a figyelmet a HIV-fertőzésre. Persze, nem mindig sikerül megfelelő arcot találni a rettegett vírusnak.

Miközben világszerte kevesebb az új HIV-fertőzés, Kelet-Európában ellenkező tendencia figyelhető meg, legalábbis ez olvasható ki az AIDS-világnap apropóján Genfben közzétett friss statisztikai adatokból. Tavaly ugyanis 1,5 millió vírushordozót tartottak nyilván Kelet-Európában és Közép-Ázsiában, ez több, mint háromszorosa a 2001-ben kimutatott számoknak. Eközben a világ többi régiójában 15 százalékkal 2,7 millióra csökkent a frissen fertőzöttek száma ugyanezen az időszakon belül.

Az AIDS ellen 2011-ben
thesocietypages.org

Európán kívül változatlanul Afrika képezi az AIDS-járvány súlypontját. A világszerte regisztrált 34 millió HIV-pozitív személy közül 22,9 millió él a fekete földrészen. Tíz friss fertőzött közül hét szintén Afrikában található. A legtöbb AIDS-beteget a Dél-afrikai Köztársaságban tartják nyilván: 5,6 milliót.

Felelőtlen szexuális együttlétek

Az egyik legnagyobb óvszegyártó által most végzett nemzetközi felmérésből az derült ki, hogy a magyar fiataloknál is gyakori visszatérő probléma, hogy egyáltalán nem védekeznek az együttlétek során. A válaszadók többsége ezt azzal indokolja, hogy meg volt győződve arról, hogy partnerének nincs nemi úton terjedő betegsége. Ugyanakkor a kapcsolatban élő válaszadók egyharmada bizonytalan afelől, párjának volt-e valaha valamilyen fertőzése. Azok közül, akik védekezés nélkül létesítettek szexuális kapcsolatot, mindössze 18 százalékuk látta be, hogy hiba volt.

Nem tűnnek hát hiábavalónak az olykor sokkoló, vicces, netán igen direkt AIDS-ellenes kampányok, ahogy az iskolai felvilágosítás is elengedhetetlen.

Előélet. Kockázatok nélkül is lehet
adsoftheworld.com

Kisfilmek, plakátok: a vírus mint tömeggyilkos

A HIV-pozitív betegek több mint háromnegyede 20-30 év közötti, vagyis a fiatal korosztályhoz tartozik. Így leginkább őket igyekeznek megszólítani a felelős óvszerhasználatra felszólító kampányok. Ezekből szemezgettünk most.

Talán emlékszünk még arra a a nemzetközi botrányt kavart német kampányra – a Regenbogen (Szivárvány) reklámügynökség ötlete volt –, amelynek kisfilmjében szenvedélyesen szeretkező pár látható, és csak az utolsó néhány pillanatban derül ki, hogy a hódító férfi kísértetiesen emlékeztet Adolf Hitlerre. Az ehhez készült plakátokon szintén párok szexelnek, és a férfi szerető szerepében a német diktátoron kívül Sztálin és Szaddám Huszein hasonmásai pózolnak, a rádióreklámban pedig Joseph Goebbels náci propagandaminiszter hangját használták fel.

A kampány heves tiltakozást szült, az ellenzők szerint ugyanis megbélyegzi a HIV-pozitív személyeket, akikre tömeggyilkosként utalnak, miközben nem közöl információkat a védekezéssel kapcsolatban. De azt is kritizálták, hogy a nőket úgy állítják be, mint a fertőzés áldozatait, miközben a „gonosz” férfiak a betegség hordozóiként jelennek meg. A reklámügynökség erre úgy reagált, hogy csak a vírusnak akartak arcot adni, és nem a betegeknek.

Szintén ismert vezetőt használt fel a Colors magazin, amely leginkább merész illusztrációival vívta ki az egész világ figyelmét a rettegett betegségre. Egyik ilyen emlékezetes tettük volt, amikor Ronald Reagant, az Egyesült Államok negyvenedik elnökét lesoványodott AIDS-betegként ábrázolta.

A halál gondolatával játszik el a Topsy alapítványnál – az Ogilvy és az EGG Films munkájaként – forgatott reklámfilm is, amely látszólag egy afrikai beteg utolsó napjait tárja elénk, hogy aztán kiderüljön, a beteg felépülését követhetjük nyomon. Az alapítvány azért is küzd, hogy Afrikában is minél több beteg hozzájuthasson azokhoz a gyógyszerekhez, kezelésekhez, amelyek sokat javíthatnak állapotukon.

Amikor a lámpák szeretik egymást

Vannak olyan kampányok is, amelyek jópofán akarják ráirányítani a figyelmet a problémára. Hogy mi köze az íróasztali lámpának az AIDS-hez? Nyilván semmi, de a fiatal korosztánynál talán bejön, lévén, hogy az MTV sugározta 2010-ben a szóban forgó posztot. A szöveg is minimális. A lámpák nem lehetnek AIDS-esek, de az emberek igen. Ezért használjunk gumit. Durvább szpotot is láthattak már a zenetévé nézői, ami szintén a halállal operál, amely igen sok kampányban visszaköszön.

A francia AIDES nevű non-profit AIDS-ellenes szervezet is időről időre előáll valamilyen őrült vagy szexuálisan túlfűtött reklámmal. A célt pedig mindig elérik, az óriási nézettséget, és ezzel remélhetőleg a problémára is ráirányítják a figyelmet. A kisfilm ötlete igencsak szokatlan, ám kétségkívül azt sugallja, az okos férfiasság óvszer nélkül nem menne bele szexuális kalandokba.

Régi magyar reklám

Noha ma már inkább megmosolyogtató, mintsem figyelemfelkeltő, volt idő, pontosabban a nyolcvanas évek eleje, amikor még ez a kisfilm is hatásos volt. A Magyar AIDS Alapítvány szpotjában látható szerelmespár mögött fekete árnyként rajzolódik ki az AIDS felirat, amely rögtön eltűnik, amint füttyszótól kísérve előkerül a biztonságos együttlétet garantáló gumióvszer.

A végére hagytunk egy igen ötletes plakátot, amely a világnap alkalmából készült. A fotót az Addict blog is közzétette.

adsoftheworld.com
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!