szerző:
TL
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Kevin Systrom négy éve kitalálta az Instagram fotóapplikációt, és ezzel milliók látásmódját befolyásolja, ő maga pedig milliomos lett. A közösségi fotós site kifejlesztéséhez a barátnője adott fontos tippeket.

Még alig harmincéves az Instagram cég társalapítója és főnöke, de már kőgazdag. Nagyjából tisztában lehetünk a vagyonával, hiszen 2012-ben Mark Zuckerberg, a Facebook feje egymilliárd dollárt ígért a százötven millió felhasználóval büszkélkedő Instagramért. Igaz, végül csak hétszázezret fizetett ki, a maradékot Facebook-részvényekben adta át. (Ezek értéke azóta némileg csökkent.)

AFP / Eric Piermont

Az Instagram előtt

A majdnem két méter magas, fekete hajú Kevin Systrom Boston közelében nőtt fel. Húszéves volt, amikor Olaszországba utazott. Firenzében tanult művészettörténetet, restaurátornak készült. Bérlete volt az Uffizi Képtárba, hogy bármikor megcsodálhassa kedvenc festményeit, órákat töltött például Boticelli Primaverája előtt. Közben beiratkozott az egyetem fotótanfolyamára is, ahol mindenekelőtt fekete-fehér filmekkel dolgozott. Ha más színeket is látni akart, akkor sötétkamrába kellett vonulnia és vegyületekkel bűvészkednie. Már ekkor megszületett az első gondolat, mi lenne, ha mindezt digitálisan is meg lehetne oldani?

Amikor visszatért az USA-ba, befejezte a Stanford Egyetemet, majd az Odeo cégnél dolgozott, ahol később a Twitter létrejött. Két évet töltött a Google-nél. Dolgozott a Gmail, a Google Reader, majd a Fejlesztés csapatában. Már akkoriban azok a programok érdekelték, amelyek lehetővé tették, hogy az emberek minél egyszerűbben kommunikálhassanak egymással. A gazdasági válság idején nem volt sok feladata, és azt gondolta, “nem akarom az életemet húsz- és harmincéves korom között azzal tölteni, hogy semmit nem csinálok.” Szerinte új ötleteket nem lehet egy már működő cég szabályai között megvalósítani. “Meg vagyok róla győződve, hogy ma nem létezne az Instagram, ha nem hagytam volna el a Google-t” – állítja Systrom.

A kezdetek

Három évvel ezelőtt Kevin Systrom egy egyetemista társával, Mike Kriegerrel végül megvalósította a régi ötletet. Mindketten már gyerekkoruk óta szívesen fényképeztek, szerették az instant kamerákkal készült polaroid képeket, amivel azonnal látták, mit is fotóztak. A cég nevét is ide vezetik vissza. Az instant kamerával készült képet a távirat gyorsaságával lehet egymásnak elküldeni. (Instant+Telegram=Instagram.) Még az Instagram logója is egy régi Polaroid gépre utal.

Az analóg fényképezés iránti nosztalgikus érzést és az egyre növekvő fotózási lázt kombinálták, ez adta a siker nagy részét.

Egy év elteltével már tizenhat alkalmazottjukkal együtt dolgoztak San Francisco egyik ablaktalan egyterű irodájában, ahol nyáron elviselhetetlen volt a forróság. ”Ketrecnek hívtuk” emlékszik vissza Systrom. Éppen az a cég dolgozott egy sötét ketrecben, amelyik a világot képekkel szépíti meg.

Systrom azt mondja, erősen befolyásolta őt a fejlesztés időszakában egy barátnője. A következő tippet adta: “Ha azt akarod, hogy az emberek képeket készítsenek, lehetővé kell tenned, hogy jól nézzenek ki rajtuk.” Ez a beautifying, ahogy Amerikában mondják.

iOS 7 App Redesigns

A filter hatalma

A programot okostelefonra fejlesztették, ezért is lett olyan gyorsan sikeres. Systrom szerint az Instagram igazi értékét a körülötte létrejött százötven milliós közösség adja. Ezért nem tervezik, hogy a felhasználók képeit valaha is eladják.

Sokan kérdezik, miért éppen Mark Zuckerberg vehette meg az Instagramot. “Egy rakás pénzt kínált” hangzik az egyszerű válasz. Még a Stanford Egyetemen találkoztak először, amikor a Facebook ugyan online működött, de még nem volt ilyen sikeres. “Régóta ismerem Markot, ezért is érzem többnek a kapcsolatunkat, mint egy szimpla partnerség. A Facebook menedzsmentje nélkül ma nem lennénk ilyen nagyok” véli Systrom.

A Stanford Egyetem egyik professzora Clifford Nass szerint az Instagram “nem a technológia diadala, hanem a dizájn és a pszichológia diadala.”

“Minden kép átmegy valamiféle utómunkálaton” mondja Systrom “Mi a digitális filterekkel csak egy lépéssel megyünk tovább. Nem arról van szó, hogy minden színt akkurátusan ábrázoljunk. Az Instagram felkarolja a tökéletlenséget is.”

Az okostelefonok utáni technológiát Kevin Systrom kontaktlencsékkel képzeli el. “Ki tudja, akkor talán az egész világot úgy nézhetnénk, mint egy Instagram-képen. Én már ma is kontaktlencsét hordok” nevet a filterek ura.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!