Öko-Test: a tudatos vásárló mintája
Mára Németországban és egész Európában nagyon megbízható, mérvadó véleményt képvisel.
Mára Németországban és egész Európában nagyon megbízható, mérvadó véleményt képvisel. A magazin az olvasóik számára lehetővé teszi azon információkat, melyek a megfelelő, egészséges élethez szükségesek. Kozmetikumok, bébiételek, mosószerek, falfestékek, fájdalomcsillapító gyógyszerek, laptopok mind-mind vizsgálatuk tárgyát képezik egészen a pénzügyi szolgáltatásokig, biztosításokig. Mottójuk: Igazán jól élni.
Az Öko-Test magazin 25 éves fennállása óta több mint 100.000 terméket vizsgált át. A tesztelendő termékeket próbavásárlások során szerzik be, és a tesztek kritériumait mindig a legújabb tudományos eredmények alapján határozzák meg. Az összetevők, hatóanyagok, káros anyagok vizsgálatakor az Öko-Test általában szigorúbban ítél, mint ahogy azt a törvényi norma előírja. Az eredményeket nyilvánosságra hozzák, és ha a termék minősítése negativ, vagy esetleg a reklám túlzónak, megtévesztőnek bizonyul, a fogyasztóvédelmi kiadvány menthetetlenül pellengérre állítja az adott céget, leosztályozva termékét. Arra is van persze példa, hogy a lepontozott termék később jobb osztályzatot kap a tesztelőktől, ez akkor fordul elő, ha javít terméke minőségén, és orvosolja a fogyasztóvédők nyilvánosan dokumentált kifogásait. Negatív esetben a gyártónak javítania kell a minőségen, különben a vásárlók elpártolnak a terméktől, a márkától.
Mit tehet Magyarországon a fogyasztó?
Sokat hallunk manapság a tudatos vásárlás előnyeiről. Erre ösztönöz az Öko-Test magazinja is, miszerint ne vásároljunk össze-vissza mindenféle kozmetikumot, ne dőljünk be a reklámok jól csengő ígéreteinek, és ne hagyjuk magunkat elcsábítani a tetszetős csomagolással. Aki igyekszik tudatosan választani a termékek között, az csak azt veszi meg, amire valóban szüksége van. A fogyasztónak tudnia kell, hogy aki vigyáz a bőrére, annak egészen kevés kozmetikum szükséges ahhoz, hogy az sokáig szép és egészséges maradjon. A szépségápolószerek végül is vegyi anyagokból állnak, s egyáltalán nem mindegy, hogy milyen mennyiségben találkozik velük a bőr. Aki többféle készítményt használ egyidejűleg, annak azzal is számolnia kellene, hogy az összetevők hatása összeadódhat. Vásárlás előtt mindenféleképpen tájékozódnunk kell.
Az Öko-Test pontrendszer magyarra átszámítva: |
sehr gut (1) = nagyon jó (5*) gut (2) = jó (5) befrigidend (3)= közepes (4) ausreichend (4)= elégséges (3) mangelhaft (5)= hiányos (2) ungenügend (6) = elégtelen (1) |
Íme néhány termékteszt, hogyan is működik a vizsgálat az Öko-Test-nél:
Arckrémek tesztje:
Egy átlagos teszt alkalmával 25 különböző márkájú arckrémet elemeznek. Ehhez mindegyik termékből 5-5 tubust vásárolnak. Ezekből négyet a különböző laborokba küldenek, az 5. tubus pedig az intézetben marad. Így tehát egy teszt alkalmával a 25 különböző márkájú arckrémből összesen 125 tubust vásárolnak.
Toalettpapírok tesztje:
Mennyire szakad könnyen egy toalettpapír száraz, illetve nedves állapotban? Az Öko-Test tesztelői ez is megvizsgálták. Egy bizonyos márkájú toalettpapírt különböző berendezések segítségével tízféleképpen teszteltek. Például addig húzták a toalettpapírt, míg az el nem szakadt. Megvizsgálták a papírok ellenállását, és azt, hogy az első lap milyen könnyen válik le a tekercsről. Az eredményeket mindig 5 vizsgáló értékelte ki.
Fogkefék tesztje:
Az Öko-Test azt is tudni akarta, hogy a kézi fogkefék jól tisztítják-e a fogakat. A vizsgálathoz 16 kereskedelemben lévő fogkefét vásároltak, megvizsgálták alkalmasságukat, és hogy milyen káros anyagok találhatók bennük. Megnézték, hogy a sörték végei le vannak-e kerekítve, ferdék vagy rendezetlenek-e. A fogkefék felületét vékony arany réteggel vonták be. Így megállapították, hogy két fogkefének 50 %-kal kevesebb lekerekített sörtéje van, ez pedig rontotta az Öko-Test által adott minősítést. Az összesített eredmény szerint mindegyik fogkefe megfelel az igényeknek. Összesen a 16 termékből 14 kapott „sehr gut” (nagyon jó) és „gut” (jó), két termék pedig csak elégséges minősítést.