szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

Száz évvel ezelőtt, 1911 nyarán indult meg a villamosközlekedés Nyíregyházán, majd 1969-ben megszüntették a járatokat, mert akkor 1 forint 50 fillérbe került egy liter gázolaj, így az olcsóbb üzemeltetésű autóbuszokra bízták a helyi személyszállítást.

1909-ben a város kérésére döntött a hajdani Nyíregyháza-vidéki Kisvasutak Rt. a villamosközlekedés kialakításáról. A szabolcsi megyeszékhelyen akkoriban már volt kisvasúti pálya, 1905-től a városon át közlekedtek a keskeny nyomtávú szerelvények a Nyíregyháza - Balsa - Dombrád útvonalon.

Mivel sínek voltak, kézenfekvő volt, hogy a pálya felett kialakítsák az elektromos áramot adó felső vezetéket a villamosok közlekedéséhez. A munkálatok befejezése után az első kocsi 1911. augusztus 7-én haladt végig a nyíregyházi kisvasúti pályán.

A villamosok a Huszár utcától a városhoz tartozó üdülőhelyig, Sóstógyógyfürdőig szállították az utazókat. A sárga-fekete kocsik az egykori huszárlaktanya közelében lévő MÁV-bérház mellől indultak, érintették a vasútállomást, majd elhaladtak a városháza előtti Kossuth téren, a vármegyeháza szomszédságában álló kis állomásig. Onnan a Kossuth és a Sóstói úton, illetve a Sóstói-erdő át - ahogy akkor hívták - Sóstófürdőig tartott az út.

A Bvill 893 motorkocsi. További képekért kattintson!
villamosok.hu

A villamosközlekedést folyamatosan fejlesztették a nyírségi nagyvárosban, és 1968-ban már 4 millió 300 ezer utast szállítottak a kocsik – mondta Hudivók Róbert, a Nyíregyházi Vasúttörténeti Kör tagja.

Hiába volt azonban a nagy utasforgalom, az olcsó üzemanyag miatt akkoriban erőltetett motorizáció a nyíregyházi villamosközlekedés végét jelentette. Az utolsó kocsi 1969. május 31-én gördült végig a városon.

Az azóta eltelt 42 év alatt a nyíregyháziak számtalanszor visszasírták a villamost, sokszor felvetődött újraindítása, de a pályaépítés jelentős költségei rendre meghiúsítják az álmokat.

Nyíregyházán az utókornak is megőrizték az egyik villamoskocsit, amit felújítva, eredeti alkatrészeivel együtt állítottak ki a belvárosban – derül ki a villamosok.hu-n található beszámolóból.

Budapest, Debrecen, Miskolc és Szeged mellett még négy vidéki városban, Sopronban, Nyíregyházán, Pécsett és Szombathelyen is járt valaha villamos Magyarországon. Sopronban korán, a 20-as években felszámolták az üzemet, Pécsett 1960-ban, Nyíregyházán pedig 1969-ben állították le a kocsikat. Szombathelyen 1974. augusztus 20-án búcsúzott a villamos. Nemrég a YouTube-on páratlan felvétel jelent meg a szombathelyi tuja utolsó napjáról

Debrecen is nosztalgiázik

Ötven éve kezdték el gyártani Budapesten az FVV típusú villamosokat, amelyekből több ma is közlekedik a vidéki városokban. A debreceni 492-es pályaszámú modell pénteken indult "búcsúkörére", később fővárosi nosztalgiajáratként működik majd ugyanis.

A 492-es "sárga villamost" 1964. december 23-án állították forgalomba Budapesten, ahol 1983-ig futott, majd a következő évtől a cívisváros utasait szállította. Az ötvenéves modellek 1963-tól kerültek Budapest és Debrecen mellett Szegedre és Miskolcra. A hajdúsági város vidéki főműhellyé lépett elő, miután a vidéki villamosok szervizelését és karbantartását a Debreceni Közlekedési Vállalat Salétrom utcai telephelyén végezték.

Debrecenben 1968-tól kezdve gyártották is az FVV-ket: 1978-ig 72 darab készült belőlük, ezek a három említett vidéki megyeszékhelyen futottak. Ezek többsége a ma is használatos tízajtós modell, de öt- és hatajtós járműből is készült néhány.

Ebből a modellből még hat darab van a DKV állományában, de a 2-es villamos vonalára a városba kerülő új villamosok az utolsókat is kiszorítják majd.

„Repülni fogtok, kutyák! Meg fogtok dögleni” – robbantással fenyegetőzőtt egy tatai férfi

„Repülni fogtok, kutyák! Meg fogtok dögleni” – robbantással fenyegetőzőtt egy tatai férfi

Nézze meg: elkészült négy film, mindegyiket egy iPhone-nal forgatták

Nézze meg: elkészült négy film, mindegyiket egy iPhone-nal forgatták

Lövésenként 50 forintból szedi le az ellenséges drónrajokat egy új energiafegyver

Lövésenként 50 forintból szedi le az ellenséges drónrajokat egy új energiafegyver

Az USA idilli állapotban volt, aztán jött Donald Trump

Az USA idilli állapotban volt, aztán jött Donald Trump