Kender, bambusz, infrastruktúra: kezd talpra állni a nepáli divatipar
Alig ért véget a jövő évi őszi-téli kollekciókat bemutató londoni divathét, a világ másik végén máris feltörekvő, illetve a hazájukban már befutott nepáli tervezők kápráztatták el a közönséget a Nepáli Divathéten.
A dél-ázsiai állam fővárosában, Katmanduban megrendezett négynapos rendezvényen több tucat fiatal nepáli tervező mutatkozott be, hogy nemzetközi elismerést és felvásárolókat szerezzenek a helyi divatiparnak.
A szervezők reményei szerint a 2004-ben útjára indított kezdeményezés révén megmutathatják a világnak, hogy Nepál nem csupán a politikáról és a helyi divatipar termékeinek nyugatra való exportálásáról szól.
Nepál divatiparának egyik különlegessége a kenderhez és bambusznádhoz hasonló természetes, valamint a gazdag textúrájú kézzel szőtt pamutanyagok használata, amelyeket ritkán látni a párizsi és milánói kifutókon.
A helyi divatipar nehéz helyzetéről árulkodik, hogy ezidáig mindössze egyetlen képviselőjének, a New York-i székhelyű Prabal Gurungnak sikerült nemzetközi hírnevet szereznie. A tervező kreációit mások mellett Michelle Obama, Demi Moore és Rachel Weisz is előszeretettel viseli.
Szakértők szerint a szegényes infrastruktúra és a labilis politikai helyzet a legfőbb hátráltatói annak, hogy a helyi divatipar betörjön a nyugati piacokra.
A bizonytalansággal teli évek után azonban úgy tűnik, hogy kezd talpra állni a dél-ázsiai állam divatipara. A tavalyi költségvetési év első 11 hónapjában összesen 46 millió dollár (9,6 milliárd forint) bevételt hozott az európai ruhaexport, amely 11,5 százalékos növekedést jelent a korábbi évhez képest.
A pozitív irányú fejlődés ellenére azonban a jövő titka marad, hogy a brazíliai és hongkongi kudarcok után, a nepáli tervezőknek sikerül-e betörniük a divatvilág vezető nagyhatalmainak számító London, Párizs, Milánó és New York kifutóira.