szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

Budapestre érkezett vasárnap délután a világ legnagyobb utasszállító gépe. Az Airbus A380-ast a német Lufthansa hozta a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre.

A gép nem sokkal fél egy után landolt a repülőtéren, majd a tűzoltók a szokásoknak megfelelően vízsugárral fogadták, a pilóták pedig két magyar zászlót lógattak ki a gép pilótafülkéjéből.

Jost Lammers, a repülőteret üzemeltető Budapest Airport vezérigazgatója a gép érkezése előtt tartott sajtótájékoztatón történelmi pillanatnak nevezte a gép landolását. Felidézte, hogy 1967-ben érkezett a német cég először Budapestre, és 1985-ban először landolt az akkori legnagyobb utasszállítóval, a Boeing 747-esével.

Tájékoztatása szerint ebben az évben 800 ezer olyan utasra számítanak, akik a Lufthansával érkeznek vagy indulnak Budapestről, ez a repülőtér utasforgalmának csaknem 10 százaléka.

Kattintson képeinkért!
MTI / Mihádák Zoltán

Ofer Kisch, a Lufthansa csoport közép-kelet-európai regionális igazgatója azt mondta: szeretnék a mostani bemutatóval hangsúlyozni, hogy Magyarország stratégiai fontossággal bír a német légi cég számára. Az Airbus A380-as gépből a Lufthansánál összesen nyolc van.

2015-ig 15-re növelik a flottájukban az A380-asok számát, és 5 milliárd eurót költenek a flotta további modernizációjára, további 2,8 milliárd eurót a fedélzeti szolgáltatásokra – tette hozzá.

Az Airbus A380-as 2005 áprilisában szállt fel először, és 2007. október 25-én állt forgalomba a Singapore Airlines színeiben, Szingapúrból repült Sidney-be. A Superjumbo becenévvel ellátott óriásgép legnagyobb megrendelője az Emirates légicég, amely 90 darabot rendelt.

Az Airliners.net szakportál adatai szerint az A380-as változattól függően 73 méter hosszú, szárnyfesztávolsága 79,8 méter, törzsátmérője 7 méter, legnagyobb felszállótömege 560 tonna. Meghajtásáról a Rollce Royce Tren 970-es, vagy az Engine Alliance GP7270-es hajtóműve gondoskodik, amely 311 kilonewton tolóerőt biztosít.

Könnyű vezetni az A-380-ast, alacsony a fel- és leszállási sebesség, és nagyon sok új automatikus rendszer segíti a munkánkat – mondta a HVG-nek a 73 méter hosszú, 79 méter széles és 24 méter magas, végig kétemeletes gép pilótája. „Az A-380-as nagyon halk, az utasok alig akarják elhinni, hogy már a levegőben vannak” – ezt már az egyik utaskísérő meséli, aki szerint eddig senki sem panaszkodott a gépre. Nem is lenne nagyon miért, a gép első osztályán például akkora a mellékhelyiség, hogy az már egy közepes méretű lakásnak is becsületére válna. A turistaosztály is tágas, az A-380-as az eddigi legjobb kísérlet arra, hogy a repülőkön a hajókhoz hasonló kényelem várja az utasokat.

Az A-380-as csak bemutatkozni jött Budapestre, a gép vasárnap délután már el is indult a dél-afrikai Johannesburg felé – és a repülő miatt nem kellett átalakítani a budapesti repülőteret. Az Airbus büszkesége rövid pályáról is képes felszállni, négy hajtóművének átmérője akkora, mint egy átlagos utasszállító törzsének átmérője, és sok légikikötőben inkább azzal van baj, hogy a fel- és leszállópályák nem elég szélesek számára. Az is igaz, hogy Budapesten nem lehet a terminálhoz vinni az A-380-ast, a kétemeletes gép kiszolgálásához mindenütt fejleszteni kell az utasforgalmi épületeket.

Egészséges a kisbaba, de az anyuka jól van? Testi-lelki felépülés a szülés után

Egészséges a kisbaba, de az anyuka jól van? Testi-lelki felépülés a szülés után

Kiderült, milyen hatással van az emberre az 5G

Kiderült, milyen hatással van az emberre az 5G

Kilenc ember vesztette életét Ukrajnában egy orosz dróntámadásban

Kilenc ember vesztette életét Ukrajnában egy orosz dróntámadásban

25 milliárd kilométerről sikerült megszerelni a Voyager–1 űrszonda hajtóművét

25 milliárd kilométerről sikerült megszerelni a Voyager–1 űrszonda hajtóművét