szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Jane Maas Mad Woman című könyvében elárulta, a hatvanas évek reklámőrültjei épp olyanok voltak, mint a Mad Man - Reklámőrültek című sorozat whisky-ző, cigiző, orgiázó szereplői.

Egy whiskey a prezentáció alatt, pöfékelés a mítingen, az irodai koccintásból pedig orgia lesz, nem is kérdés. A Mad Man – Reklámőrültek című sorozat az ötvenes, hatvanas évek reklámvilágát tárja elénk, mint most kiderült, hitelesen. Jane Maas az egyik legnevesebb reklámvállalat az Ogilvy & Mather New York-i irodájának dolgozója volt, és most kitálalt. Mad Women címen megjelenő visszaemlékezésében a nem csak az akkori munkamorálról, de a nők egyenlőtlen helyzetéről is ír, ami ugyancsak témája a kedvelt, többszörös Emmy és Golden Globe-djías sorozatnak, melyet Magyarországon a Duna televízión vetítenek.

A Mad Man című sorozat Emmy-díjat is kapott
(MTI/EPA/Paul Buck)

Maas-nak sikerült a való életben az, ami Peggy Olsonnak: titkárnőből szövegíróvá küzdötte fel magát, és pontosan olyan nehéz dolga volt, mint Elizabeth Moss által játszott, férfikollégái által lenézett Peggy-nek. „Miért vették volna komolyan a férfiak a nőket reklámszakemberként? A nőket még fogyasztóként sem vették komolyan” – árulja el Maas, aki szerint a vezetői pozíció a gyengébb nem számára hozzáférhetetlen volt, de még az egyetemet végzett lányok sem számíthattak, és nem is kívántak komolyabb karriert befutni. Az ambíció akkoriban kimerült a házasodásban és a gyermekvállalásban. Ha valaki mégis babérokra tört, attól terhesség esetén elvárták, hogy vonuljon vissza. Maas ellenállt ezeknek a normáknak, de ehhez egy olyan férj kellett, aki támogatta, illetve egy bébiszitter, aki átvette az anyai és háziasszonyi szerepet.

Peggy Olson szerepében, Elizabeth Moss
poptower

Maas így tudott csak érvényesülni, most évtizedekkel később azonban sajnálja, hogy nem volt jelen gyereke életében a munkája miatt. Nem létezett akkoriban – sokan megkérdőjelezi, hogy most létezik – az összeegyeztethető karrier és család.

Az egészségtelen irodai légkörben, szexizmussal, szexszel, alkohollal és dohányfüsttel vegyítve egy dolog azonban Maas szerint jobb volt, mint a manapság: a divatra sokkal érzékenyebbek voltak akkoriban, ahogy ez a sorozatban is megjelenik. A legutolsó divat szerint öltözködtek a munkára kész nők, de Maas arról is mesélt, hogy előléptetése után kalapot kellett hordania, jelezve státuszát.

Mad Men - Reklámőrültek
Az amerikai sorozat 2007 óta fut, és hatalmas sikereket ért el világszerte. A címe a Madison Avanue-i férfiak rövidítése, és arra utal, hogy a hatvanas évek New York-jában a Madison volt a reklámvilág közepe. A folytatásos tévéfilmben a Sterling Cooper reklámvállalat mindennapjait, és dolgozóinak magánéletét követhetjük nyomon. A főszereplő Don Darper (Jon Hamm) például a karrierista, családját elhanyagoló fértit, Peggy Olson (Elizabeth Moss) a feltörekvő , míg Joan Harris (Christina Hendricks) a női praktikákat latba vető régivonalas nőtípust testesíti meg.
Tényleg Magyarország Kína első számú célpontja a kontinensen: tavaly ide jött az európai beruházásaik 44 százaléka

Tényleg Magyarország Kína első számú célpontja a kontinensen: tavaly ide jött az európai beruházásaik 44 százaléka

Angela Merkel szerint Angela Merkel mindent jól csinált

Angela Merkel szerint Angela Merkel mindent jól csinált

Annyira olvad az Antarktisz jege a globális felmelegedés miatt, hogy 450 tudós könyörög a változásért

Annyira olvad az Antarktisz jege a globális felmelegedés miatt, hogy 450 tudós könyörög a változásért

Kertész Zsuzsa az édesanyja halála napján is bement dolgozni a Magyar Televízióba

Kertész Zsuzsa az édesanyja halála napján is bement dolgozni a Magyar Televízióba