szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Kellemetlenül érintheti a Forma-1-et a gazdasági válság, illetve az ezt követő recesszió. Az F1-ben tevékenykedő gazdasági társaságok lényegében mindegyike tarthat a krízis negatív hatásaitól. A csapatoknak a szponzorok forráshiánya, a versenyszervezőknek a nézők távolmaradása okozhat gondot.


© AP
Azt, hogy a válság nem hagyhatja érintetlenül a Forma-1-et sem, már akkor látni lehetett, amikor kiderült, hogy a pénzügyi szektort követően a reálgazdaságban az autóipar lehet a krízis első áldozata. Az ágazat hónapok óta érzékeli a recessziókra jellemző kereslet-visszaesést, ami miatt a gyártók már most visszafogták a termelésüket, hogy elkerüljék a készletek túlzott felduzzadását.

A világ vezető autógyártói között alig akad olyan, amely ne állította volna le néhány napra egyes gyáraiban legalább időlegesen a termelést, s ez alól nem számítanak kivételnek a száguldó cirkuszban szereplő cégek sem. A BMW, a Mercedes és a Reanult már visszafogta a termelését, s bár a japán autógyártók (Honda, Toyota) eddig még nem jutottak el, mindkét vállalat jelezte már, hogy komoly forgalomcsökkenésre számít jövőre. Ráadásul az F1-ben felülreprezentáltak a luxusmárkáikról híres gyártók, akiknek recessziós időkben az átlagnál is nagyobb bevételkieséssel kell számolniuk.

A cégek a kieső bevételeket részben a költségek lefaragásával próbálják kompenzálni, amit hamarosan minden bizonnyal marketingtevékenységükön is érezni lehet majd. Márpedig – mivel a Forma-1 nem olcsó mulatság – az F1-ben szereplő gyártók marketingkiadásainak jelentős részét képezi a sportág szponzorálása. A saját gyári csapattal bíró vállalatok évi akár 200-300 millió dollárt is fordíthatnak az istálló működtetésére, így ezen a tevékenységen jelentős összeget lehet spórolni.

Nemcsak az autógyártók vonhatnak el ugyanakkor forrást az F1-es teamektől; hasonló okokból a többi szponzor is csökkentheti a keretet, amit a sportág támogatására szán. Mivel nagy valószínűség szerint nem igazán lesz olyan ágazat, amelyet ne érintene a válság, így ez a megállapítás minden szponzorra áll, de leginkább azok a csapatok aggódhatnak, amelyek a pénzügyi szektortól kapnak nagyobb összeget (az F1-ben támogatóként jelen van az ágazatból többek közt a Royal Bank of Scotland, az ING, a Credit Suisse és a Santander).

© AP
Nem törvényszerű ugyanakkor, hogy az egyes szponzorok a támogatás visszafogásával reagálnak majd a válságra – mondta lapunknak Palik László, a Hungaroring Sport Zrt. (HS) elnöke. Bár gyakran törvényszerű ilyenkor a marketingköltségek csökkentése, egyes cégeknél ennek ellentéte is logikus lépés lehet. A kommunikációs tevékenység fokozása ugyanis alkalmas lehet piacszerzésre a többi, a válság miatt szintén gondban lévő versenytárssal szemben – emelte ki a szakember. Éppen ezért akár az is elképzelhető, hogy egyes szponzorok nemhogy visszavennének a támogatás összegéből, hanem növelik azt. Ezt támasztja alá például Flavio Briatore Renault-csapatfőnök közelmúltban tett nyilatkozata, amely szerint abban állapodott meg a francia gyár elnökével, Carlos Ghosnnal, hogy jövőre 30-40 százalékkal növelik az istálló büdzséjét.

Éppen ezért a csapatoknál akár nagyobb gondban is lehetnek a promóterek. Recesszió idején a fogyasztók ugyanis visszafogják a szórakozásra fordított összeget is, s mivel a Forma-1 nem éppen a legolcsóbb kikapcsolódás, könnyen elképzelhető, hogy az elmúlt évekre jellemzőnél jóval kevesebb nézővel kell számolniuk a versenyszervezőknek.

Palik László elmondta: a HS-nél is tartanak a válság negatív hatásától, egyelőre ugyanakkor nehéz előre jelezni, mi lesz. A következő szezon első versenyeit követően lehet majd látni a tendenciákat, amelyekből a Magyar Nagydíj látogatottságára is lehet következtetni. Palik László jelezte: természetesen fokozzák a kommunikációs tevékenységüket annak érdekében, hogy a helyszíni nézettség elmúlt évekre jellemző emelkedése ne szakadjon meg, ugyanakkor ezzel a létező globális tendenciákat nem tudják megváltoztatni.

A Magyar Nagydíjon az sem feltétlenül segít, hogy a szezon második felében rendezik, ugyanis a válság kifutása fél évnél biztosan hosszabb lesz – véli Palik László. Az elnök azonban ettől függetlenül optimista: jelenleg a tavalyinál hajszállal nagyobb jegyeladással számol.  Derűlátását egyelőre a számok is alátámasztják, időarányosan ugyanis eddig a tavalyinál több jegyet adtak el. Az igazsághoz azonban hozzátartozik, hogy ezekből az adatokból hosszú távú következtetéseket még nem lehet levonni, mivel az, hogy a korábbi évhez képest mennyien jönnek, mindig a helyszíni pénztáraknál dől el.

  Jandó Zoltán

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!