Új éra kezdődik az F1-ben - beharangozó
Nincs tovább simliskedés, a hétvégi Ausztrál Nagydíjon az F1-es csapatoknak elő kell húzni az aduászokat a pakliból, már ha rendelkeznek ilyennel. Változások garmadájával indul az új szezon, ami egyben új korszakot is nyit, s bár elcsépelt frázisnak tűnhet, most tényleg igazán nehéz tippelni a valós erőviszonyokra - írja az automenedzser.hu.
Eljött végre a várva várt hétvége, amikor a monoton, végeláthatatlannak tűnő tesztelések után újra a versenyzésé lesz a főszerep az F1-ben. Melbourne-ben az Ausztrál Nagydíjjal útjára indul a 2009-es világbajnoki sorozat, amely 17 hétvégén szegezi majd a lelátókra és a képernyők elé a drukkereket. Mintha csak tegnap lett volna a vb-címről döntő, a történelemkönyvekbe minden idők legizgalmasabb évadzárójaként bevonuló interlagosi viadal, azóta azonban sokminden történt a száguldó cirkusz háza táján. A fokozódó gazdasági világválság számos ráncot csalt a csapatvezérek homlokára, de nem volt lehetőségük unatkozásra a mérnököknek sem: nekik a megváltozott műszaki szabályok tömkelege okozott sok-sok fejtörést.
Az új szabályok miatt a kocsik külleme jelentősen átalakult, amihez viszonylag hamar hozzászokott a szem, de a látvány kezdetben nemcsak a rajongók körében okozott sokkot, hanem némely sofőrnél is. Szponzorok jöttek-mentek a télen, jogutódlással távozott a Honda és politikai fronton sem volt eseménytelen az utóbbi néhány hónap: a csapatokat soha nem látott harmóniában tömörítő érdekvédelmi szervezet, a FOTA rendíthetetlenül dolgozott a sportág „rendbetételén”.
Átigazolások terén nem volt eseménydús a közel többhónapos szünet, hiszen a topcsapatok mindegyike változatlan felállással kezdi az új szezont és a hátsóbb régióban sem volt nagy népvándorlás. David Coulthard szögre akasztotta a bukósisakot és a sokak által kedvelt skót idén már tévés szakkommentátorként, a Red Bull Racing szaktanácsadóként keresi a kenyérrevalót. Helyét a veterán sofőr a Toro Rossótól érkezett szupertehetségnek, Sebastian Vettelnek adta át.
Indul a 2009-es szezon © AP |
Új csapat lesz – legalábbis a nevét tekintve – a Brawn GP, amely nem más, mint a Honda jogutódja. A japán cég távozásának bejelentése után többhónapos vajúdáson ment át a brackley-i különítmény, amelyet a lelépő anyavállalat pénzügyi támogatásával végül Ross Brawn és a csapat néhány másik vezető személyisége mentett meg a végső elmúlástól. A gárda változatlan összeállításban támad, csak a hajtóművet cserélték ki: a BGP001-esben a Mercedes-Benz V8-asa dolgozik. A száguldó cirkusz készen áll történelme 60. idényére, amely a szabályalkotók sugalmazása szerint minden idők legizgalmasabb szezonja lehet. Az esélyekkel kapcsolatban – mint ilyenkor mindig - megoszlanak a vélemények.
Előszezonbeli formája alapján a McLaren-Mercedes nem favoritként utazott Melbourne-be, míg látványos tesztteljesítménye után a Brawn GP-től a többség máris csodát vár. KERS-rendszerrel szerelt autóival a Ferrari és a Renault a győzelmet szeretné célbavenni az Albert Parkban, mint ahogyan a BMW és a Toyota is. A hátsóbb régióban a Williams-Toyota, a két Red Bull istálló és a Ferrari-szívet McLaren-Mercedes technológiára cserélő Force India a kitörés, az előrelépés lehetőségét reméli a hétvégétől és az új idénytől. Túlságosan mély esélylatolgatásnak nincs értelme, ezért az autómenedzser.hu inkább áttekintette a szabálymódosításokat és dióhéjban körülnézett, hogy mi történt a csapatok háza táján a holtszezonban.
automenedzser.hu
Átszabott aerodinamikai csomag
Leginkább szembetűnő változás az autók aerodinamikáján ment végbe, amit gyakorlatilag teljes egészében átszabtak. A kasztniról eltűntek a kiegészítő szárnyacskák, az első szárny alacsonyabbra került és szélesebb lett, míg a hátsó terelőelemen épp fordított átalakulás ment végbe: a szárny keskenyebb és magasabb lett. Az eleinte vizuális sokkot okozó változások folyományaként az autók orrán nagyobb lesz a leszorítóerő, hátul pedig mérséklődik a légörvény. A szabályalkotók azt remélik, hogy ezek együttes hatása elősegítheti az előzéseket. Megfogalmazódott némi aggodalom is, egyesek szerint az első szárnyak mérete számos kalamajkához vezet majd a versenyek rajtját követő kalamajkában.
Visszatérnek a slick abroncsok
11 évnyi távollét után a slick abroncsok váltják fel a barázdált gumikat, így a sima futófelület miatt a tapadása javul, ezzel kompenzálható az aero- csomag átszabásával elveszített leszorítóerő. Bár szó volt róla, hogy a sima gumik visszahozatalával párhuzamosan a melegítő paplanokat is betiltják, ezt a lépést egyelőre elnapolták. Fontos újdonság, hogy a Bridgestone változtatott leosztási stratégiáján, így a kemény, középkemény, lágy és szuperlágy összetételből nem feltétlenül egymást követő keménységű keverékeket visznek majd versenyekre. Érdekesség, hogy idén nem fehér, hanem zöld csíkkal jelölik majd a lágyabb gumikat, a japánok ezzel támogatják az FIA „Make Cars Green” elnevezésű programját.
Variálhatnak a motorokkal
Noha eleinte azt tervezte az FIA, hogy 2009-re háromhétvégés motorokat ír elő, végül egy másik verzió kerül bevezetésre. A megbízhatóság javítása érdekében a maximális percenkénti fordulatszámot 19 ezerről 18 ezerre csökkentették, továbbá limitálták a felhasználható egységek számát: egy versenyző az idény versenyhétvégéi során összesen 8 darab V8-ast használhat fel. Ezekkel a hajtóművekkel – mint azt Charlie Whiting versenyigazgató, az FIA műszaki delegátusa pontosította – az edzések és a kvalifikáció közötti időszakot leszámítva tetszőlegesen lehet variálni, nem fontos két egymást követő versenyen ugyanazt a motort használni, de aki túllépi a keretet, 10 rajtpozíciós büntetésre számíthat.
KERS
Soha nem tett még akkora lépést a környezetkímélő autózás felé az F1, mint idén, amikor lehetőség nyílik a jövőre várhatóan már kötelezővé váló rendszer, a fékezések közben keletkező energiát újrahasznosító KERS használatára. A kétféle módon megvalósított – a Williams lendkerekes, a többiek akkus megoldást választottak – eszköznek köszönhetően a versenyzők egy gomb megnyomásával körönként 6-7 másodpercig 80-82 plusz lóerővel gazdálkodhatnak, ami elősegítheti az előzéseket. A mezőny zöme csak később veti be az újdonságot, amely megosztja a véleményeket: egyes csapatok lelkes hívei a rendszer bevezetésének, mások haszontalannak, túl drágának és veszélyesnek tartják. A KERS súlya – 20-25 kg – a versenyzőket és a mérnököket is megizzasztotta: előbbiek a telet kénytelenek voltak erős diétával tölteni, utóbbiaknak a motorborító alatti elrendezés okozott komoly dilemmát.
Új biztonsági autós szabály
SL 63 AMG Official F1™ Safety Car © DaimlerChrysler |
Nem tartanak évközi teszteléseket
Közös megegyezéssel a csapatok úgy döntöttek, hogy drasztikus lépést téve a költségcsökkentés irányába idén a szezonkezdettől fogva a naptári év végéig egyáltalán nem tartanak teszteléseket, s a felkészülésre fordítható távot is 15 ezer kilométerre maximalizálták. Kivételt képez az utolsó futamig lebonyolítható nyolc, egynapos célegyenesteszt, valamint az utolsó forduló és december 31-e között három, egynapos teszt, amelyen fiatalok jutnak lehetőséghez. Az FIA előírása szerint fiatalnak minősülnek és ezeken a speciális gyakorlásokon részt vehetnek azok a sofőrök, akik az előző két évben kettőnél kevesebb világbajnoki futamon vettek részt vagy ugyanazon periódus alatt négynél kevesebb napot töltöttek teszteléssel.
Marad a pontrendszer
Az előszezon végére is jutott egy kevéske a változási hullámból, de ezek végül nem valósulnak meg. Két héttel az évadnyitó előtt az FIA Motorsport Világtanácsa rábólintott a Bernie Ecclestone által kifundált érmerendszer finomított változatára és jóváhagyta, hogy 2009-ben azé a versenyzőé legyen az egyéni vb-cím, aki a legtöbb futamgyőzelmet aratja. A FOTA végül meghátrálásra kényszerítette a szövetséget, így minden marad a régiben, de Ecclestone-ék ígérik: mivel a 2010-es idény előtt nem lesz szükség a csapatok beleegyezésére, biztosan bevezetik a szisztémát, amelyet a szakma „a győztes mindent visz”-elvként emleget. A FOTA a pontrendszer módosításával akarta erősíteni a győzelem értékét, de az nem kapott támogatottságot az irányító testületnél.
Érthetőbb, humánusabb lesz az F1
Emberközelibbé válhat 2009-ben a száguldó cirkusz, ugyanis az FIA az utolsó pillanatban egy sor nézőbarát rendelkezést is hozott. A közérthetőség érdekében az időmérő edzések után minden autó súlyát nyilvánosságra hozzák, így nagyjából következtetni lehet arra, hogy ki mennyi üzemanyaggal érte el az időeredményét. Szintén a jobb érthetőség miatt a sima esőgumikat intermediate-re, az extrém esőgumikat sima esőgumira keresztelik át. A tévés közvetítések várhatóan információdúsabbak, több rádióbeszélgetéssel fűszerezettebbek lesznek, a versenyre járási kedvet azzal próbálják fokozni, hogy a versenyhétvégén első edzésnapjain minden versenyzőnek rendelkezésre kell állnia autogramosztási célból.
automenedzser.hu
Vodafone McLaren Mercedes
1 – Lewis Hamilton
2 - Heikki Kovalainen
Ambiciózus tervekkel készült 2009-re a McLaren, az MP4-24 kódjelű konstrukció bemutatkozásakor az egyéni vb-cím megtartását és a konstruktőri titulus begyűjtését jelölték meg célként. Úgy tűnik, hogy az immáron Martin Whitmarsh irányítása alatt álló egyletnek nehéz dolga lesz: a kocsival aerodinamikai gondok vannak, ezeket a tesztelések végére sem sikerült megoldani, így bevallottan nem számítanak túl jó eredményekre az évad elején. A látványos küszködés és a vezetőváltás mellett fejlemény, hogy a csapat anyagilag tovább erősödött: elszipkáztá a Williams-től a Lenovo számítástechnikai multicég dollármillióit.
Scuderia Ferrari
3 - Felipe Massa
4 – Kimi Räikkönen
Noha a Magnetti Marellivel közösen kifejlesztett KERS hűtési gondjaiból adódó meghibásodások sok borsot törtek a vörösök orra alá a téli időszakban, a paddock-ban az F60-ast tartják az egyik legjobban sikerült versenyautónak. A maranellóiak harcra készek, lelkes a két versenyző is: a fogadóirodák favoritja, Kimi Räikkönen saját bevallása szerint még az italról is leszokott annak érdekében, hogy ismét bajnok lehessen, míg Felipe Massát az motiválja, hogy szeretne visszavágni a tavalyi idény utolsó pillanataiban elszenvedett sanyarú vereségért. Luca di Montezemolo elnök szerint csakis a két vb-cím megszerzése elfogadható.
BMW Sauber F1 Team
5 – Robert Kubica
6 – Nick Heidfeld
Apróbb műszaki gondjait hamar kinőtte a bajorok F1.09-ese, amelytől nem titkoltan azt várják, hogy a fejlődés következő fokára lépteti az együttest. Miután tavaly megszerezték az első futamgyőzelmet, Mario Theissen alakulata idén szeretne igazán komoly vb-esélyessé válni. KERS-fronton a gárda állítólag a legjobbak közé tartozik, Robert Kubica és Nick Heidfeld izzik a bizonyítási vágytól, így a két versenyző házi bajnoksága is izgalmas csemegét ígér. Szponzorfronton a Credit Suisse távozott, érkezett helyette a go-gp.org: ezzel Dél-Afrika Gauteng tartományát reklámozza majd a fehér-kék istálló.
ING Renault F1 Team
7 – Fernando Alonso
8 – Nelson Piquet Jr.
Nem vitás, hogy a Renault a tavalyi évad végén mutatott nyerő formát szeretné átmenteni 2009-re is, de hogy ez sikerülhet-e az R29 kódjelű versenygéppel, az egyelőre kérdéses. Néha-néha villantott egyet az új modell, elsősorban Fernando Alonso kezei között, de általában lassúnak tűnt. Ennek hatására Flavio Briatore sem dörgedezik már arról, hogy idén ismét vb-címeket nyernek, a várakozások mostanára visszafogottak, óvatosak lettek. A különítménynek a háttérben a szponzorkeresésre is nagy hangsúlyt kell fektetnie idén, ugyanis az ING jóelőre jelezte: a gazdasági világválság miatt az év végén távoznak az F1-ből.
Panasonic Toyota Racing
9 – Jarno Trulli
10 – Timo Glock
Optimizmusra adhat okot a Toyotánál a TF109 előszezonbeli produkciója, a kocsi megbízhatóság és teljesítmény terén is viszonylag jól teljesített. Jarno Trulli – aki Timo Glock-kal együtt éhezi, szomjazza a győzelmi esélyeket – az eddigi legjobb F1-es Toyotának tartja a mostanit és a kocsinak ezúttal muszáj hoznia a jó eredményeket: a japán márka legfelső vezetése jelezte, hogy amennyiben idén sem produkál érdemit a fehér-piros egylet, könnyedén előfordulhat, hogy az évad végén lezárják a projektet. A pénzcsapot már elkezdték elzárni, a gárda idén korábbi költségvetésének árnyékából kénytelen gazdálkodni.
Scuderia Toro Rosso
11 – Sebastien Bourdais
12 – Sebastien Buemi
Átütő sikereket hozó tavalyi idénye után idén visszafogott várakozásokkal készül a Toro Rosso. A recept ezúttal is ugyanaz: vedd kölcsön a nagytestvér Red Bull Racing autóját és szerelj bele Renault helyett Ferrari V8-ast. Nagy kérdés, hogy ez 2009-ben mire lehet elég. Bizakodásra adhat okot, hogy az Adrian Newey főtervező irányítása alatt készült kocsiban állítólag még bőven van kibontakoztatható potenciál. A talizmán, Sebastian Vettel idén már a Red Bull Racinget erősíti, így most a GP2-ben és az RBR tesztpilótai státuszában edződött újoncnak, Sebastien Bueminek kellene csodagyerekké előlépnie.
Red Bull Racing
14 – Mark Webber
15 – Sebastian Vettel
Több éve, változatlan felállásban dolgozik együtt Adrian Newey irányítása alatt a Red Bull Technology műszaki stábja, s az általános vélekedés szerint ennek köszönhetően a Renault motoros RB5 az eddigi legkiforrottabb energiaitalos konstrukció. Komoly erősítés Sebastian Vettel érkezése is, Mark Webber téli lábtörése azonban semmiképp nem tett jót az együttes felkészülésének. A tesztek során ezúttal kevesebb volt a panasz, mint a korábbi években, így sokak szerint az is elképzelhető, hogy a Red Bull az idény egyik nagy meglepetése lesz. Vettel és Webber bizakodó, mindketten futamgyőzelmeket szeretnének aratni.
AT&T Williams
16 – Nico Rosberg
17 – Kazuki Nakajima
Riválisaival ellentétben a Williams többször is hangoztatta a téli időszakban, hogy az FW31 kódjelű konstrukciót a nulláról, az alapoktól kiindulva alkották meg. Ehhez képest az autó viszonylag jól teljesített az előszezonbeli teszteléseken, de a kék-fehérek tanultak a tavalyi példából: akkor a jó kezdést harmatos folytatás követte, így ezúttal visszafogottak az elvárásokkal kapcsolatban. A lendkerekes KERS-t egyedüliként választó gárda számára két ok miatt is fontos az idei szezon: gyenge szereplés esetén Nico Rosberg biztosan nem hosszabbít, s jó eredmények nélkül nehéz lesz pótolni a távozó főszponzort, az RBS-t is.
Force India F1 Team
18 – Adrian Sutil
19 – Giancarlo Fisichella
Drasztikus lépésre szánta el magát a tulajdonos Vijay Mallya 2008 végén: kirúgta a csapat vezetőinek zömét és saját kezébe vette az irányítást, továbbá megszabadult a Ferrari V8-asaitól és a Mercedes motorjaira, a McLaren váltójára voksolt, amihez némi technikai támogatást is kap. A legénységet optimizmus jellemzi, de mivel a VJM02 kódjelű kocsi és a McLaren-Mercedes technológia összehangolásával viszonylag későn végeztek, így csak az évad második felére várják a fellendülést. Fisichella és Sutil a tesztek során néha jobbnak tűnt a rokoncsapatnál, ami bizakodásra adhat okot a silverstone-i különítménynek.
Brawn GP Formula One Team
20 – Jenson Button
21 – Rubens Barrichello
Nem vitás, hogy az előszezonban a Brawn GP keltette a legnagyobb feltűnét: hosszú hónapokon át tartó bizonytalanság után Ross Brawn néhány másik vezetővel társulva kivásárolta a csapatot a sportágból távozó Hondától és az utolsó két teszten a Mercedes V8-assal hajtott BGP001 kódjelű modell szenzációs teljesítménnyel lépett színre. Jenson Button és Rubens Barrichello maradt a brackley-i különítmény kötelékében, szponzorokban egyelőre nem dúskálnak, de a jól sikerült bemutatkozással azt már elérték, hogy a riválisoktól megkapták az évad meglepetéscsapatának járó képzeletbeli vállveregetést.
automenedzser.hu