Hírlevelek
Menü

Olvasási mód:

Betűméret:

Betűstílus:

Tiszai Balázs
Szerzőnk

Tiszai Balázs

Tiszai Balázs Gazdaság

Ha nem jön az orosz gáz, jön a német gázaukció

Az energiaválsághoz egyre közelebb sodródó Németország egyszerre több megoldást is fontolgat arra az esetre, ha az oroszok végleg elzárnák a gázcsapot. Az egyik eszközük egy olyan gázaukciós modell bevezetése, amely érdekeltté teszi a vállalatokat a fogyasztásuk visszafogásában.

Tiszai Balázs Gazdaság

Vészesen körvonalazódik az egész Európát fenyegető energiakáosz

Németország attól retteg, hogy két hét múlva már annyi gáz se jön az oroszok hozzájuk befutó csővezetékén, mint eddig. A norvég tengeri fúrótornyok munkásai majdnem még nagyobb krízist szítottak, kormányuk az utolsó pillanatban regulázta meg őket. Franciaországban viszont már az utolsó utáni pillanatban akarja menteni a menthetőt a kabinet, ott az atomerőművekkel van olyan nagy baj, hogy azt külföldön is meg fogják érezni. Nagy-Britannia közben a saját útját járná, de az is szakadékba vezethet. A magyar energiahelyzettel egyelőre nincs baj, de a kormány is érzi, hogy még lehet, és már meg is tette az első óvintézkedést.

Tiszai Balázs hvg360

A kormány elvesztette a tíz éve indított plázastopháborút

Hangzatos nevével ellentétben a plázanyitást korlátozó törvény nem a bevásárlóközpontokat akarta megállítani, hanem a külföldi vállalatok előretörését a hazai kiskereskedelemben – és ezzel együtt persze helyzetbe akarta hozni a magyar tulajdonú cégeket. Hiába azonban a szigorú szabályozás, a külföldi társaságok stratégiát váltottak, sikerült továbbterjeszkedniük, míg a magyarok nem tudtak élni a lehetőséggel.

Tiszai Balázs Gazdaság

Nem szűkmarkú az 50 literes tankolási limit, de éles figyelmeztetés: nehéz hónapok jönnek

Pénteken sorra jelentette be a Mol, az OMV és a Lukoil, hogy szűkebbre veszik kútjaikon az egyszerre betankolható üzemanyag mennyiségét. A lépés elővigyázatos, nincs benzinhiány, és pánikra sincs ok, mondja a magyar olajvállalat, és a lapunknak nyilatkozó szakértők is így látják. Júliusban és augusztusban azonban már durvulhat a helyzet - pont ezt akarják megelőzni az intézkedéssel. A független benzinkutasok máshogy látják: érdekvédelmi szervezetük vezetője egy szóban foglalta össze, mit kell most tudni a fehér kutak naftaellátásáról: "nincs."

Tiszai Balázs Gazdaság

Áprilisban még a korrupció melegágyának hívta a fideszmédia azt a vagyonnyilatkozati rendszert, amit a kormány most meg akar honosítani

Az Európai Parlament képviselői vagyonnyilatkozati rendszere még a magyarnál is kevésbé komolyan vehető: a leadott dokumentumok tartalmát ugyanúgy nem ellenőrzi senki, a pontatlanságokat, valótlanságokat ugyanúgy nem büntetik, viszont sokkal kevesebb és sokkal kevésbé pontos adatot kell feltüntetni bennük - nem csoda, hogy nemrég még ekézték is a kormányközeli lapok. Most ezt a rendszert honosítjuk meg, szemlátomást valódi tét nélkül. A Transparency International vezetője szerint a lépésnek inkább az EU-s helyreállítási alap pénzeiről szóló tárgyalások során lehet szerepe.

Tiszai Balázs Gazdaság

Két hetet nyerhetett a magyar kölcsönüzemanyaggal a hazai OMV, de aztán berobban az igazi benzinszomjszezon

Pont a legrosszabbkor történt a baleset a schwechati finomítóban: küszöbön az extrán üzemanyagigényes nyári időszak, amikor mindenki autóba vagy repülőre pattan, és nyaralni indul – kivéve a gazdák, akik a traktorokat kezdik el a korábbinál is többet hajtani a földeken. Az osztrák állami segítség már el is fogyhatott, a felszabadított magyar stratégiai benzin- és gázolajkészlet pedig egy szakértő számítása szerint éppen arra lehet elég, hogy az OMV hazai kútjai kihúzzák addig, amíg igazán meredeken elkezd felfelé ívelni a naftakereslet.

Tiszai Balázs Vállalkozás

Rettegnek a kiscégek, hogy kimaradnak az Orbán által belengetett százezres körből

Eleve csak júliusig szólt az ajánlat, most mégis sok, a hosszabbításban bízó kisvállalkozást ért hideg zuhanyként, hogy az év felétől már piaci árat kell fizetniük az energiáért. Cipészek, bőrdíszművesek, üvegfestők hívják kétségbeesetten az egyik érdekvédelmi szervezetet, mert úgy látják, a védőernyő nélkül nem lesz jövőjük. Orbán Viktor péntek reggeli nyilatkozatával igyekezett valamelyest lenyugtatni a kedélyeket, de a részletszabályok megjelenéséig erre aligha van valódi esély, ráadásul sokuknak biztosan nem jut az olcsó energiából.

Tiszai Balázs Gazdaság

Fájni fog az oroszoknak az olajembargó, Európának meg az, hogy emiatt nyárra elfogyhat az üzemanyag

Még felvizezett formában is durván fájni fog Oroszországnak a tengeren szállított nyersolajra és olajtermékekre kirótt uniós kereskedelmi tilalom. A csővezetékes szállítások időleges fennmaradása Magyarországnak és még néhány régiós társunknak óriási ajándék, de az eladó országnak sovány vigasz, hiszen a Nyugat-Európával folytatott kereskedése döntő részét hajókkal bonyolította. Hajókon jött a félkész termékek mellett a dízel is, amelyből már most óriási a hiány, és ezúttal nemcsak a hagyományosan dízeldeficites Európában, hanem globálisan is. Miközben a nyakunkon a nyár – a dízel- és kerozinfogyasztás igazi szezonja, mely várhatóan idén robban vissza a koronaválság előtti szintre.

Tiszai Balázs Gazdaság

Szombattól vége lehet a black fridayes ártrükközéseknek, teljesen átalakulnak az akciók a boltokban

A hétvégétől egy sor terméktípus kedvezményét az előző harminc nap legalacsonyabb árához képest kell kiszámolni és meghirdetni, mindegy, hogy a két akció között az ár magasabbra szökött vissza. Ez váratlan kihívás elé állítja a webshopokat, és különösen a könyvkereskedőket. A megszokott akciózási gyakorlat helyett új jöhet, a kuponozás helyére benyomulhatnak a személyre szabott akciók.

Tiszai Balázs Vállalkozás

Mol: Nem elég az Adria-csővezeték az orosz olaj pótlására

Az Adria-kőolajvezeték horvátországi szakaszán most épp komoly kapacitásszűkület van. Hogy az olajat egyáltalán fel tudjuk pumpálni az Adrián keresztül, ahhoz először tengeren kell beszerezni az árut, ami jelen állás szerint szintén túl nagy kihívásnak tűnik, magyarázták az olajtársaság szakági vezetői egy háttérbeszélgetésen. Viszont a vállalat felkészült a nyaralási szezonnal borítékolhatóan megugró forgalomra a benzinkutakon, és azt mondják, nem lesznek a márciusihoz hasonló kígyózó sorok a töltőpisztolyoknál.

Tiszai Balázs Gazdaság

A Mol az olajembargóval elveszíti minden helyzeti előnyét, de óriási lehetőségeket is kínálhat a brüsszeli egérút

A magyar vállalat olcsó olajat vesz Oroszországtól, és a csővezeték miatt a szállítás is olcsó, az új EU-s szankciók élesedésével viszont mindkét régiós előny egyszerre válna semmivé. Ugyanakkor az az egy év plusz átállási idő, amelyet az unió Magyarországnak biztosít az orosz olajról való leválásra, elég lehet arra, hogy a Mol ügyes manőverezéssel új előnyöket faragjon magának az eltűnő régiek helyébe, és megerősödve kerüljön ki a kényszerhelyzetből.

Tiszai Balázs Gazdaság

Nem az új szabálycsavarás viszi sírba a menzás cégeket, de már alig állnak a lábukon

Úgy tűnik, az a legkisebb baj, hogy idén 60 százalékra kell növelni a hazai alapanyagok arányát a közétkeztetésben, jövőre meg 80-ra. Ennél sokkal keményebben megsorozta az iparágat az infláció, az, hogy náluk nincs rezsicsökkentés, és legfőképp az, hogy hiába a felrobbanó költségek, minimum nyár közepéig nem lehet árat emelni a járványveszélyhelyzet miatt. Közben a menzacégek megítélése továbbra is a mélyben van, pedig a masszává főtt, ízetlen fogásokért elsősorban a kezüket megkötő törvényi szabályozást lehetne okolni. Az ötlet pedig, hogy váltsanak svédasztalos étkeztetésre, teljesen irreális.

Tiszai Balázs Gazdaság

Orbán Viktor győzött, de a rezsicsökkentés vesztésre áll

Már az orosz–ukrán háború kitörése előtt gondban volt a lakossági gázárfékezés a világpiaci folyamatok miatt, és a helyzet csak tovább romlott, amikor megindultak Putyin csapatai Ukrajna felé. Így is százmilliárdokba kerül az államnak az, hogy a szavazók olcsón melegedhessenek, pedig a háborúra válaszul érkező gazdasági világválság még be se indult igazán. Az ötödik Orbán-kormány a durvuló infláció és a választás előtti túlosztogatás terhével a nyakában óriási kihívások elé néz, ha meg akarja védeni az egyik legsikeresebb politikai termékét, márpedig a rezsicsökkentést megvédeni náluk prioritás.

Tiszai Balázs Vállalkozás

Tényleg belerokkannánk, ha nem jönne több orosz olaj és gáz?

A miniszterelnök és a Mol vezére szerint hosszú évekbe és óriási vagyonokba kerülne, ha át kellene alakítani új olajtípusok feldolgozására az orosz olajra belőtt magyar finomítókat. Csakhogy a világpiacon vannak az orosz olajhoz nagyon hasonló alternatívák is, melyek feldolgozását meg lehetne úszni komolyabb átkalibrálások nélkül is. Az orosz olajjal való szakítás azonban még ebben az esetben is óriási kihívásokat jelentene. Az orosz gázról való leválás meg pláne.

Tiszai Balázs Vállalkozás

A kamionosok már tudják, hogy ez még nem a gödör alja

Már nem tankolhatnak hatósági áron a 7,5 tonnánál nehezebb járművek hajtói a hazai benzinkutakon, és töltési limit is vonatkozik rájuk, így aztán öt-hat megálló kell, míg teli lesz a kamion tankja. Ha egyáltalán van benzin a kúton. A last minute kamionstop miatt sok cég most kötbérrel nézhet szembe, vagy rosszabb esetben szerződésbontással. Mások enélkül sem bírják már a nyomást: vagy óriásit emelnek a fuvardíjon, vagy bezárják a boltot. Ársakpát várnak ők is, ezért még Orbán Viktornak is levelet írtak.

1
5 6 7 8 9 10 11