szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az A.T. Kearney stratégiai tanácsadó cég tanulmánya szerint a távközlési iparág jövőjét a vezetékes hálózatokat birtokló hagyományos szereplők és az online piac feltörekvő újoncai közötti harc alakítja.

A tendenciák ugyanabba az irányba mutatnak
© sxc.hu
Az A.T. Kearney stratégiai tanácsadó cég tanulmánya szerint a távközlési iparág jövőjét a vezetékes hálózatokat birtokló hagyományos szereplők és az online piac feltörekvő újoncai közötti harc alakítja.

A népszerű portálok egyre több szolgáltatással terjeszkednek a telekommunikáció birodalmában is, míg a telefontársaságok megkísérelnek sokoldalú tartalmat és internetes alkalmazásokat egyaránt biztosító portálokká alakulni. Mindez a kommunikációs szolgáltatások elkerülhetetlen konvergenciájához vezet.

Az iparág portál-alapúvá válik
A telekommunikációs iparág, ami eredetileg a tulajdonosok birtokában lévő kábelek és áramkörök zárt rendszere volt, egyre inkább portál-alapúvá válik. A Google, a Yahoo!, a Windows Live és társaik szolgáltatások mind szélesebb körét nyújtják az ügyfeleiknek a biztonságos elektronikus azonosítástól a személyes tárhelyen át a telefonálásig. Emellett a felhasználók ugyanazon szélessávú kapcsolaton keresztül jutnak nagy sebességű internet-eléréshez, televízióhoz és telefonhoz.

E szolgáltatásokkal felfegyverkezve a sikeres újoncok világszerte kezdik elhódítani a telekom szektort a hagyományos szereplőktől. A Google Earth, a Google Maps és az ezekre épülő alkalmazások már ma is átveszik a szaknévsorok és telefonkönyvek szerepét – csak idő kérdése, hogy a Google mikor fog előfizetéses telefonszolgáltatást nyújtani.

Mindeközben a telefontársaságok megpróbálnak sokoldalú portálokká válni. Ez azonban nem könnyű feladat, hiszen többnyire nincs meg a kommunikációs szolgáltatásokat kiegészítő tartalomszolgáltatáshoz és személyes alkalmazásokhoz szükséges háttértudásuk.

„Magyarország kivételnek mondható ezen a téren – magyarázta Frank Klausz, az A.T. Kearney magyarországi igazgatója. – Magyarországon a legnépszerűbb portálok egyikét és a legnagyobb közösségi hálózatot is telekom szolgáltató működteti, míg a többi nagy oldal igyekszik „bevásárolni a médiából”, hogy ne maradjon le az új lehetőségekről.”

A közeljövő nagy kérdése, hogy a hagyományos telekommunikációs szolgáltatók – bevételeik növelése érdekében – megfizettetik-e a fogyasztókkal az állandó, igazán jó minőségű szolgáltatást, amely jelenleg még mindig csak náluk érhető el. A nagy portálok vajon végignézik-e, hogy a távközlési cégek költségekbe verik magukat, és közben titokban kiépítik a maguk vezeték nélküli hálózatait? Vagy megjelenik a csoda-alkalmazás, amely fedezi az optikai hálózat megvalósításának költségét?

Mindent egy helyen
A felhasználói tartalom és az emberek figyelme közvetlenül a webre irányul – ezt látjuk megvalósulni blogok, személyes weboldalak, keresések és tranzakciók formájában. A felhasználók egyszerűségre vágynak – ez tovább növeli a portálok előnyét, hiszen egy helyen elégítik ki a tartalmi és szolgáltatási igényeket. Ezt nevezik úgy, hogy a portál „ragadós” – a látogatók rendszeresen visszajárnak, és több időt töltenek el ezeken a pontokon. A sokoldalú mobileszközöknek köszönhetően pedig az online kommunikációhoz ma már nem szükséges az asztali számítógép.


A piaci szereplők és a felhasználók egyaránt abban érdekeltek, hogy a tökéletes hang- és képátvitel, az internet és a vezeték nélküli kapcsolat egyetlen közös szolgáltatásként működjön. Ezen konvergenciára irányuló törekvésben minden szereplőnek megvan a maga helyzeti előnye és az ebből adódó lehetősége.

Mit hoz a jövő? (Oldaltörés)

Előnyben a kábeltulajdonosok?
© sxc.hu
Minden út a konvergenciához vezet

A tartalomszolgáltatók – tehát az elektronikus média képviselői – a tévéképernyők közvetítésével mindennapi jelenlétet élveznek a felhasználók otthonában. A helyi ismertség és az előfizetői rendszer terén meglévő tapasztalat szintén mellettük szól. A kábelszolgáltatók ezen felül a szélessávú kapacitást is biztosítani tudják.

A hagyományos távközlési cégeknek ezzel szemben kevés a tapasztalata a szórakoztatás és a lokális marketing területén. Inkább a hosszú távú ügyfélkapcsolatból eredő bizalomra építhetnek.

A web alapú portáloknál megvan az, amire a többiek vágynak: az említett „ragadósság”, a biztonságos adatkezelés és a felhasználói közösségek. A dominanciához viszont ki kell alakítaniuk egy olyan működési modellt, amelyben hirdetési bevételekből fedezni tudják jelentős költségeiket.

„Magyarországon a vezető telekom szolgáltató elérni látszik a konvergencia „szent grálját”, hiszen már vannak vezetékes és mobilhálózatai, internetes és médiaeszközei is” – mondja Frank Klausz, hozzátéve, a piacon folyamatosan jelennek meg az új kihívások és nőnek fel az új kihívók.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság negyedik mobilszolgáltató részére kiírt tenderén különböző stratégiákkal indultak a pályázók. Az egyik megközelítésben minden szolgáltatást le kívánnak fedni, míg van olyan pályázó is, amelyik a specializálódást részesíti előnyben. Frank Klausz szerint az utóbbi stratégia hatékonyabb lehet a magyar piacon. „Még a domináns szolgáltató esetében is kérdéses, hogy lesz-e elegendő pénz minden szektort lefedni. Mi úgy látjuk, hogy jelentősebb nyereségarányt az fog tudni elérni, aki szűkebb területre összpontosít” – véli az A.T. Kearney igazgatója.

Mit hoz a jövő?
Kire milyen hatással lesznek a fenti tényezők? A Wall Street vélhetően továbbra is a „kábeltulajdonosokat” fogja finanszírozni – a hagyományos távközlési cégeket, rendszerintegrátorokat, kábelszolgáltatókat. A kockázati tőkések a következő nagy találmányt fogják keresni – talán az 5G-t, a kommunikációs technológia ötödik generációját. A Google cloud computing (virtuális, globális vezeték nélküli) szolgáltatóvá válhat, míg az Apple otthoni portállá. A Yahoo! és az AOL megszűnik önálló vállalatként működni – ma csak találgatni lehet, ki veszi meg őket.

Magyarországon az adatforgalom sokszorta gyorsabban növekszik, mint a bevételek. A központi hálózat több ponton is elérkezik kapacitásának határaihoz – állítja az A.T. Kearney igazgatója. „Jelenleg még megfelelő szintű nyereségek érhetők el az iparágban, de a vállalatoknak lépést kell tartaniuk a fejlődéssel – mondja Frank Klausz –, ezért dönteni kell az új helyzethez választandó stratégiáról, és annak megfelelően befektetni. Ha ezt most nem teszik meg a vállalatok, később már nem lesznek meg az ehhez szükséges forrásaik” – állítja az igazgató.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

Nem lesz távközlési szuperhatóság az EU-ban

Várhatóan nem lesz távközlési szuperhatóság az Európai Unióban, miután az Európai Bizottság az uniós tagállamok és az Európai Parlament (EP) nyomására felülvizsgálta ezt a javaslatát.

MTI Gazdaság

Távközlési feketelista: a törvény csak korlátozza

Az elektronikus hírközlésről szóló törvény lehetővé teszi, hogy a mobilszolgáltatók úgynevezett közös feketelistát vezessenek nemfizető ügyeleikről, ám a jogszabályok korlátozzák, hogy ki, mikor kerülhet fel rá – mondta Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság szóvivője.

MTI Kult

Az amerikai hírportálok nem félnek egymást is belinkelni

Megdőlni látszik a vezető amerikai hírportáloknál az a korábban kőbe vésett szabály, hogy kerülni kell a vetélytársakhoz vezető linkek elhelyezését oldalaikon. Nem tartanak attól, hogy ez gyengítené az üzletüket.

hvg.hu Tech

Kedvezőtlen a magas infláció a telekommunikációs kiadásokra

A 2007-es 8%-os infláció a magyarországi háztartások jövedelmének reálértékét is csökkentette. A GKIeNET a KSH háztartásstatisztikájának legújabb adatait véve alapul rámutat: a 2007-ben a háztartások arányaiban kevesebbet költöttek telekommunikációs eszközökre és hírközlési szolgáltatásokra, mint 2006-ban, amit egyrészt a magas infláció, másrészt az eszközök és szolgáltatások árszínvonalának csökkenése okoz.