A méhek, a madarak, az emberek, és egyáltalán, minden élőlény 99 százaléka ugyanúgy, szex segítségével szaporodik. A maradéknak anélkül is megy. Ehhez a kisebbséghez tartoznak újabban egy bizonyos termeszfaj királynői is - fedezte fel egy japán-amerikai kutatócsoport.

A föld alatt élő Reticulitermes speratus elnevezésű termeszfaj úgynevezett "elsődleges királynői" a szaporodás mindkét válfajára képesek - tudósítanak a rovarászok a Science című amerikai szaklapban. Az ivartalan úton előállított termeszcsemetékből többnyire a királynő utódai lesznek, az úgynevezett "másodlagos királynők". Azok a kistermeszek viszont, amelyek hagyományos úton, azaz az elsődleges vagy másodlagos királynők és a termeszkirályok nászából születnek, elsősorban dolgozókká vagy katonákká cseperednek - állapították meg a kutatók.

A most első ízben felfedezett kettős szaporodási stratégiának a mozgatórugója Ed Vargo társszerző szerint nyilvánvaló: "Lehetővé teszi az elsődleges királynők számára, hogy a lehető legtöbb utódot hozzák világra, és a kolónia a lehető leggyorsabban növekedjen." Ugyanakkor megőrzi a genetikai sokféleséget, és kiküszöböli a beltenyésztés hátrányait, mivel a másodlagos királynőknek nincsenek közös génjeik a királyokkal.

Darák Péter: „Azon lehet lemérni egy ítélet helyességét, hogy annak milyen a társadalmi visszhangja”