Honnan dől a lé? Útiterv neten hirdető vállalkozóknak
A nagyobb vállalatok ugyanúgy hirdetnek hírszájtokon, mint Facebookon és a Google rendszerében. De mit tehet, hova menjen egy jóval kisebb összegből gazdálkodó kis- és középvállalkozó, melynek a leglátogatottabb magyar médiumok szóba sem jöhetnek? És mit tehet az a cég, amelyik eleve csak egy városra vagy megyére fókuszál? Máris jönnek a válaszok.
Egy magyar kkv számára a saját honlap és a közösségi oldalon való jelenlét is alapvetőnek tűnik, az “alapvető” viszont nagyon távol áll az “elég”-től. Ezek mellett ugyanis több olyan lehetőség van, amelyről szinte biztos, hogy érdemes elgondolkodni. Bár az internetes hirdetési kampányok létrehozása sok esetben egyszerűen – néhány kattintással – kivitelezhető, előtte egy gondosan megtervezett stratégiát kell kidolgoznunk ahhoz, hogy az erre fordított összeg ne az ablakon kidobott pénz legyen. A hirdetés hatékonyságáról pontos képet ugyan csak akkor kapunk, ha már fut a kampányunk, egy jó tervezéssel azonban gyorsabban jöhet az eredmény is.
"Akik látogatják a weboldalamat"
A kis- és középvállalkozásoknál gyakran előforduló hiba, hogy pontatlan a célcsoport meghatározása. Berényi Konrád online marketinges tanácsadó szerint a célcsoport kérdésére sokan még mindig az “akik látogatják a weboldalamat” választ adják, ami nem jó megközelítés, egy ilyen céllal feladott hirdetés minden bizonnyal az ablakon kidobott pénz lesz, nagy szerencse kell ahhoz, hogy a kampány mégis sikeres legyen. “Ha termékeket árulunk, azt is meg kell mondanunk, hogy melyik termékünkből akarunk többet eladni. A célcsoport meghatározására akkor is szükséges, ha a termék egyébként minden korosztálynak szól, ez fogja ugyanis eldönteni, hogy milyen online hirdetési formára lesz szükség” – magyarázza a szakember.
Berényi Konrád szerint azt is fontos előre tisztáznunk, hogy mekkora összeget szánunk a hirdetése, ez ugyanis befolyásolhatja, hogy melyik az ideális hirdetési megoldás. Később pedig figyelnünk kell a megtérülésre, vagyis arra, hogy mennyire volt hatékony a kampányunk, mennyi új ügyfélt, előfizetőt, megrendelést, tehát mennyi pénzt hozott.
Még mindig kell egy jó honlap
A célcsoport meghatározása után, de még a hirdetés elindítása előtt fontos, hogy a cég weboldala összhangban legyen az indításra váró kampány céljával. “Ha van egy bemutatkozó oldalunk, de például a vásárlói körünket szeretnénk bővíteni, akkor érdemes lehet letölthető kuponokat készítenünk, akciókat hirdetnünk, vagy kiemelnünk a boltunk pontos elérhetőségét és nyitva tartását” – hangsúlyozza Berényi.
Ha a célcsoportunkat is sikerült meghatároznunk, és a honlapunk is rendben van, nincs más dolgunk, mint kiválasztani a megfelelő online hirdetési módot. A kis- és középvállalkozások körében a Facebook és a Google a két legnépszerűbb hirdetési felület, a kkv-k a kettő közül azonban a Google AdWords-öt használják szívesebben.
Pofonegyszerű lesz megtalálni a céget
A Google többféle hirdetési módot kínál, ám hogy ezek közül melyiket választja a cég, az leginkább a kampány célján múlik: hirdethetünk a keresőben, a YouTube-on, de választhatjuk a Google display hálózatát is, melynek lényege, hogy a Google saját szolgáltatásai mellett sok egyéb, partnerként csatlakozott weboldalon is lehetővé teszi a szöveges vagy banneres megjelenést.
“A Google keresőben feladott hirdetés elsősorban azoknak a kis- és középvállalkozásoknak ajánlott, ahol olyasmit ad el a cég, amire konkrét kereslet (konkrétan rákereső ember) van – például nagyképernyős tévéket. Ilyenkor ha valaki rákeres ezekre a kulcsszavakra, a hirdetésnek köszönhetően jó eséllyel a hirdető cég oldalát fogja először megnézni” – mondja Berényi Konrád. Más esetekre ott a már emlegetett display alapú hálózat, ahol a megjelenő bannerek esetében kicsit nagyobb a méret- és tartalombeli megkötés, mint más tartalomszolgáltatónál, ugyanakkor itt is van lehetőség célzásra, így releváns tartalomként jeleníti meg a hirdetésünket, és jó eséllyel kattintanak is arra.
Facebook-oldal: kell, vagy nem kell?
A Google után a legtöbb kkv a Facebook felületét használja. Bár ma már egy Facebook-oldal megléte alapvetőnek számít – sok cég rendelkezik is ilyennel –, nem biztos, hogy valójában minden vállalkozásnak szüksége van rá. Elindítása előtt kevés vállalkozásnál gondolnak bele, pedig érdemes: ahogy egy régi honlap, egy elhanyagolt Facebook-oldal is azt a látszatot kelti, hogy a cég is halott, így a leendő ügyfél jó eséllyel a konkurenciát fogja választani. “Ha valaki rátalál a cégünkre a neten, majd a közösségi oldalon azt látja, hogy az utolsó bejegyzés másfél-két éve történt, joggal hiheti, hogy már a cég sem működik” – mondja Lévai Richárd közösségimarketing-specialista. Tehát csak az indítson, aki várhatóan később is tud erőforrást dedikálni az oldal frissen tartására.
Ha már eldőlt, hogy a cég “belevág a Facebookba”, a további tennivaló nem merül ki egy gyors regisztrációban, lényeges egy stratégia kitalálása. Fontos kérdés például, hogy milyen iparágról beszélünk, nem mindegy ugyanis, hogy egy asztalosműhely vagy egy helyi szórakozóhely szeretne oldalt indítani. Az előbbinek radikálisan más koncepcióval és más elvárással kell nekiállni, mint az utóbbinak. Hiszen egy szórakozóhelynek a napi aktualitások és a közösség építés lehet fontosabb cél, egy asztalosüzemnek pedig a bizalomnövelés és a hirdetések támogatása.
Egy facebookos hirdetés már 5 perc 35 perc alatt létrehozható
A Facebook hirdetési rendszere nagyon egyszerű, néhány kattintással ugyanis már el is indítható egy kampány. A szakértők azonban az esetek 90 százalékában ezt mégsem javasolják, mert bár könnyű létrehozni a hirdetést, az valószínűleg nem lesz elég hatékony.
“Ez egy beléptető kapu a facebookos hirdetésekhez, ennél azonban jóval komolyabb lehetőségeink is vannak. A kampányban számtalan dolgot be tudunk állítani: tesztelhetünk több képet, megadhatjuk, hogy milyen szöveg szerepeljen a hirdetésben, de a legfontosabb, hogy azt is pontosan meghatározhatjuk, kiket szeretnénk elérni. Nemrégiben összesítettem, több mint 500 fajta kombinációt állíthatunk be, a célcsoport életkorától kezdve egészen addig, hogy szereti-e például a biotermékeket. Ezeket saját adatbázissal is kibővíthetjük: ha már van egy listánk a vásárlóinktól származó e-mail címekkel, ezt feltölthetjük, de ha a cégnek van mobilalkalmazása, akkor az azt használókat megcélozva is indíthatunk kampányt” – mondja Lévai Richárd.
Ahogy a célcsoportunkat meghatározzuk, éppúgy érdemes végiggondolni, hogy mit is szeretnénk pontosan elérni a Facebookon. A célunknak megfelelően gyűjthetünk rajongókat, kiemelhetünk egy bejegyzést, indíthatunk hirdetést arra, hogy növeljük az átkattintást a weboldalunkra, optimalizálhatunk konverzióra, de reklámozhatunk eseményt, videót vagy mobilos appot is.
“A rajongógyűjtésnek csak akkor van értelme, ha az új követőkkel kezdünk is valamit. Érdemes nekik releváns tartalmat kínálni, hogy a kedvelésük ne váljon feleslegessé, mert alacsony aktivitás esetén hiába van több ezer rajongónk, ha a bejegyzések többsége maximum 50-100 emberhez jut el. Az pedig különösen fontos, hogy a rajongók elérhetőségét más felületen is szerezzük meg, például iratkoztassuk fel a hírlevelünkre. Eseményt csak akkor hirdessünk, ha az valódi értékkel bír a célcsoportunknak. Csak azért, hogy legyen, ne hozzunk létre, mert ha rosszul használjuk, az rövid és hosszú távon is sokat árthat a cégünknek” – hangsúlyozza Lévai Richárd.
Nem kell mindenhol jelen lenni
A cég profilja, valamint a célcsoport meghatározása már azt is előre vetítheti, hogy melyek azok az online felületek, ahol a vállalkozásnak érdemes jelen lennie. Magyarországon jelenleg a Facebook és a YouTube a két legnépszerűbb közösségi csatorna, ezek mellett pedig a bloghálózatok is rengeteg látogatót vonzanak.
“A kis- és középvállalkozások számára a Facebook az első számú hely, ahol jelen vannak, míg a YouTube-ot kevésbé preferálják, minőségi videót csinálni ugyanis költséges és sok energiával jár. Ha a fiatal, vagy fiatalos korosztályt célozzuk meg, akkor a Tumblr és az Instagram is jó választás lehet, míg egy elektronikai berendezéseket kínáló, 4-5 fővel csupán egy városban működő kkv számára még ez is teljesen felesleges” – mondja Berényi Konrád.
Mivel a legtöbb kis- és középvállalkozás helyi szinten működik, és a településéről, valamint annak vonzáskörzetéből számít ügyfelekre, a Facebook és a Google mellett érdemes lehet kampányt indítani a városi média felületein is. A szakemberek szerint azonban a hirdetés feladása előtt itt is mérlegelni kell, hogy az adott lokális médiumnak ki a célközönsége, és az találkozik-e a kkv leendő célcsoportjával.
A munka java a hirdetés feladása után kezdődik
Míg az offline kampány elindulása után már nincs túl sok teendőnk, egy online hirdetés futtatása folyamatos odafigyelést és utógondozást igényel. Mivel az eredmény folyamatosan monitorozható, így ha nem elég hatékony, le is állíthatjuk a hirdetést, vagy ha sikeres, akkor további forrást is költhetünk rá.
“Ha egy eseményt hirdetünk online, akkor adott, hogy meddig tart a kampány. Ám ha a cégünket szeretnénk reklámozni, akkor érdemes hosszabb távon gondolkodni. Ha folyamatosan hirdetünk, az egy kattintásra eső költség is jóval olcsóbb lehet” – mondja Berényi Konrád, aki szerint “a kampánynak köszönhető pluszbevételt pedig vissza is forgathatjuk a reklámra, így egy idő után önfinanszírozóvá válhat a hirdetésünk”.