Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Megszólalt szombat délután a Mastercard és az egyik hazai pénzintézet is a heti rendszerleállást követő bankkártyaletiltások ügyében. A közleményeik több új kérdést is felvetettek.

"​A sajtóban megjelentekre reagálva a Mastercard megerősíti, hogy kártyabirtokosok adataival visszaélés nem történt" – áll a Mastercard hazai képviselete által szombat délután küldött közleményben.

A Raiffeisen Bank sajtóosztálya pedig arról tájékoztatott, hogy saját tapasztalatuk alapján "az ezen a héten csütörtökön történt nemzetközi Mastercard rendszerleálláshoz nem kapcsolódnak bankkártyaadat-visszaéléshez köthető esetek. Az ezzel kapcsolatos sajtóhírek félreértésen alapulhatnak. A bankkártyák használata továbbra is biztonságos."

Mindez azért is érdekes, mert első ránézésre ellentmondani látszik a péntek esti hírünk kapcsán érkező olvasói beszámolóknak, illetve saját, személyes tapasztalatunknak is. Második ránézésre már enyhül az ellentmondás: a Mastercard és a Raiffeisen is csak annyit állít, hogy nem történt konkrét visszaélés. Azt egyik közleményben sem állítják, hogy nem is feltételezik, hogy potenciálisan veszélybe kerülhettek adatok – erre természetesen rá is kérdeztünk. Apró különbség a megfogalmazásban, viszont sok mindent megmagyarázhat.

Megkérdeztük továbbá a Mastercardtól, hogy a csütörtök estétől péntek estig terjedő időszakban küldtek-e ki bármely hazai banknak az üggyel kapcsolatba hozható tájékoztatást. (Több olvasói tájékoztatás által is megerősített ismereteink szerint igen.) Megkérdeztük azt is, hogyan lehetséges az, hogy hónapokkal korábban már letiltott bankkártyára is terheltek vásárlási tranzakciót. Illetve azt is, hogy a kártyatiltásokkal összefüggésben – a GDPR értelmében – jelentett-e be a Mastercard bármilyen adatvédelmi incidenst bármely európai hatóságnak.

Az ügy már csak azért is érdekes, mert egy bankkártyaletiltás feltételeit nagyon komoly biztonsági előírások szabályozzák. És már csak azért is nehéz elképzelni, hogy akár a Mastercard, akár a bankok "csak úgy" kezdeményeznének ilyesmit, mert a kártya blokkolása egyébként sem az ügyfélnek, sem a banknak, sem a kártyatársaságnak nem érdeke. (Használhatatlansága miatt senkinek nem hoz pénzt, az új plasztik legyártása pedig költséggel jár.) Kivéve akkor, ha egy esetleges nagyobb bajt előznek meg vele.

Amennyiben bármilyen érdekes tapasztalattal vagy információval rendelkezik az ügyben, írja meg nekünk e-mailben a tech@hvg.hu címre. Ha pedig értesülni szeretne az ügyben felmerülő újabb hírekről, kövesse be a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!