Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

A Mastercardtól és a bankoktól ugyan még nem kaptunk érdemi információt a csütörtöki rendszerleállás péntek este felmerült adatbiztonsági vonatkozásáról, néhány olvasó megosztotta velünk tapasztalatát. Van köztük olyan is, amely a bankok életszerű rugalmasságát mutatja be, de olyan is, amely meglehetősen szürreális képet fest arról, mi történhet pénzünk kezelőinél akkor, ha váratlanul porszem kerül a gépezetbe.

Csütörtökön este számoltunk be róla, hogy gond adódott a Mastercardnál: a társaság bankkártyáival egy ideig vásárolni és készpénzt felvenni sem lehetett. Egy napra rá, pénteken este derült fény arra, hogy a rendszerleállásnak adatbiztonsági szála is lehet, amely miatt – a Mastercard Europe értesítése után – a hazai pénzintézetek is megkezdték az ügyben érintett bankkártyák letiltását.

Pénteki cikkünk végén arra kértük olvasóinkat, ha bármilyen furcsaságot tapasztaltak, osszák meg velünk. Érkezett is több igen érdekes beszámoló.

Sokan jelezték, hogy magukat banki munkatársnak kiadó telefonálók adategyeztetési céllal keresték meg őket, ám a beszélgetés során erős gyanú merült fel azzal kapcsolatban, hogy valójában csak telefonos csalókról van szó. Fontos: bár egy létező, ismert csalási módról van szó, ennek nincs köze a Mastercard-ügyhöz. Az ebben eljáró pénzintézeti munkatársak jellemzően olyan, kijelzett számról telefonálnak, melyet a bank hivatalos oldalán is meg lehet találni. Azt javasoljuk, tegyen úgy, ahogy az ügyben érintett munkatársunk is: ha felhívják, semmilyen adatát ne adja meg, hanem:

  • keressen rá beszélgetés közben az interneten a telefonján kijelzett telefonszámra – ha megtalálható a pénzintézet hivatalos weboldalán, akkor biztos lehet benne, hogy nem csalók hívták;
  • vagy közölje a telefonálóval, hogy szeretné ő maga felhívni a bank központi telefonszámát, és úgy továbbhaladni az ügy intézésében.
Pixabay

Különös tranzakciók

Kaptunk olyan olvasói történeteket is, melyek egyértelműen nem telefonos csaláshoz kötődnek.

Egyik olvasónk beszámolójából kirajzolódni látszik a mastercardos történet egy igen érdekes szála. (Cikkünkben olvasóink nevét a beazonosíthatatlanság kedvéért megváltoztattuk.)

Kata azt írja, egy – esetünktől teljesen független – adatlopás miatt két hónapja letiltotta bankkártyáját. Viszont a webes fizetéshez használható PayPal-fiókjában még szerepelt ez a kártya. Csütörtökön este egy online vásárlás során megszokásból a PayPal-fiókkal történő fizetést választotta, és már csak későn vette észre, hogy ez, a régi kártyája van alapértelmezettként beállítva. Gyorsan meg is nyugtatta magát, hogy nem lesz gond belőle: mivel a bankkártya már le van tiltva, ezért a webshop sikertelen tranzakciót jelez, ő pedig majd utána újraindítja a fizetési folyamatot, immár ügyelve, hogy új, aktív kártyájával fizessen.

Pixabay

Ám pénteken délelőtt meglepő üzenet jött a banktól: Kata számlájáról mégiscsak leemelték a vásárlás összegét. A régen letiltott bankkártyáján keresztül. Ráadásul kétszer. Ami ezután történt, az meglehetősen szürreálisan hangzik. Idézzük.

Eléggé megijedtem, úgyhogy fel is hívtam a Budapest Bank ügyfélszolgálatát. Az ügyintéző hölgy kedves volt és segítőkész, de első körben ő sem tudta megmagyarázni,hogy egy letiltott kártyán keresztül mégis hogyan férnek hozzá az ember bankszámlájához. Egyeztetett a feletteseivel és ezután értesített róla, hogy csütörtökön 18:30 magasságában "leállt a rendszer" és akkor az összes tranzakció elutasításra került. Ekkor próbálta meg a webshop is leemelni az összeget a tiltott kártyámról, ez akkor elutasításra került. Majd pénteken a Mastercardnál gondoltak egyet és úgy döntöttek,az összes csütörtöki elutasított tranzakcióval ismét megterhelik a számlákat. Teszem hozzá, a Budapest Bankot erről semmilyen formában nem értesítették, nem kértek engedélyt sem! A hölgy azt ígérte, hogy a hónap végi elszámolásban legkésőbb biztos térítésre kerül ez az összeg. Attól függetlenül elég félelmetes, hogy letiltott kártyán keresztül is megtörténhet egy ilyen eset.

A kétszeri levonás motívuma többször is felmerült. Dóra az Apple-nél próbált egy szolgáltatásra előfizetni csütörtök este, de fizetési tranzakció sikertelen volt. A rendszer arra kérte, próbálkozzon újra kicsit később. Ezt meg is tette.

Szolgáltatásom nem lett, de a vásárlás összege 2x is lekerült a számlámról.

Dóra szerint az Apple teljesen korrekt volt, a banki értesítő SMS képernyőképének elküldése után jelezték: megkezdik az ügy kivizsgálását. "A saját bankom (Erste) nem volt ennyire készséges" – írja Dóra, aki szerint anyagilag ugyan nem nagy veszteség érte, viszont használni továbbra sem tudja a szolgáltatást. Újra kifizetni pedig nem akarja, "amíg ez a Mastercard-para nem rendeződik".

Stiller Ákos

"Ez eszméletlen..."

Olyan eset is történt, melyben az ügyfél sokkal rosszabbul érezhette magát – bankja viszont végül sokkal készségesebb volt.

Sándor éppen "Skócia kietlen közepén" tartózkodott pénteken, amikor a Budapest Bank letiltotta Mastercard-bankkártyáját. Ezzel akkor szembesült, amikor éppen fizetni próbált vele. Feltételezhetően az ügyfélszolgálat éppen emiatt az ügy miatt fokozott terhelése miatt fél órát várt, mire ügyintézőhöz jutott a bank telefonos ügyfélszolgálatán. Ám ezzel még nem nagyon jutott előre: az ügyfélszolgálat semmilyen adathalászatról nem tudott, egyszerűen nem tudták megmondani, miért tiltották le olvasónk kártyáját.

"Eszméletlen..." – ahogy írta Sándor, aki repülőjegye szerint hétfőn tud visszaindulni Skóciából, addig egyedül volt ott, 13 fontnyi készpénz társaságában. Péntekről szombatra éjszaka azonban megoldódott a dolog.

Az éjszakai munkatárs kompetens volt, és mondta, hogy Mastercardtól értesítés érkezett, hogy illetéktelen kezekbe kerülhettek a bankkártya-adatok, ezért blokkolniuk kellett és muszáj tiltaniuk, ezt nem írhatják felül. Szerencsére annyit tudtunk tenni, hogy keresnem kellett egy ATM-et, visszahívni a bankot, ahol arra az időre feloldották a blokkolást, felvettem pénzt, utána viszont az ügyintézőnek azonnal végérvényesen tiltania kellett a kártyát.

Sándor budapest bankos ügyintézője azt is hozzátette, hogy ismeretei szerint a pénteki cikkünkben használt "tömeges jelző borzasztó túlzás".

Bár az ügyben érintettek pontos száma továbbra sem ismert, a Raiffeisen Banknál úgy tájékoztatták kollégánkat, hogy meglehetősen sok bankkártyáról van szó. A pénz nélkül maradást egyébként ennél a pénzintézetnél is hasonlóan oldják meg: akinek mindenképpen szüksége lenne pénzre, azt ismereteink szerint arra kérik, hogy fáradjon be egy Raiffeisen-fiókba, onnan hívja fel a bank ügyfélvédelmi vonalát, ahol a készpénzfelvétel idejére feloldják a kártya tiltását.

Egy másik, szintén a Raiffeisennél bankoló olvasónk azt a tájékoztatást kapta a pénzintézettől, hogy az érintett ügyfeleket sms-ben értesítik és kérik arra, hogy vegyék fel a kapcsolatot a bankkal.

[Frissítés: a Mastercard és a Raiffeisen közleményei szerint nem történt visszaélés az adatokkal. Mivel olvasóink beszámolói és saját tapasztalatunk szerint is valami azért csak történt, további kérdéseket tettünk el a társaságoknak.]

Amennyiben bármilyen érdekes tapasztalattal vagy információval rendelkezik az ügyben, írja meg nekünk e-mailben a tech@hvg.hu címre. Ha pedig értesülni szeretne az ügyben felmerülő újabb hírekről, kövesse be a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!