szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacán a készlethiány jelenti a legnagyobb veszteséget az üzletek, a forgalmazók és a gyártók számára napjainkban, és a vásárlók sem örülnek neki. Erre a problémára nyújt egy érdekes megoldást a magyar tulajdonú MOHAnet Mobilsystems big data alapú, távfelügyelhető áruadagoló rendszere. A vállalat szerint használatával a modern és tradicionális kereskedelemi egységek, az üdítő- és italforgalmazók, sőt akár a dohányboltok és a gyógyszertárak is 20-25 százalékkal növelhetik forgalmukat.

Egy hipermarket 50 ezer darabos árukészletéből 15 ezer lenne adagolható, ám megfelelő megoldás hiányában kizárólag egy-két termék esetében figyelhető meg a profi áruadagolás – állítja közleményében a MOHAnet Mobilsystems. „Statisztikailag a polcok egynegyede – akár a sorok között, akár a hűtőkben – mindig üres vagy rendezetlen, úgy, hogy erről sem a üzlettulajdonos, sem a beszállítók nem tudnak. Egyszerűen senki nem tölti újra vagy rendezi össze a kínálatot, mert észre sem veszik ennek szükségességét” – mondja Havasi Zoltán, a vállalat vezérigazgatója.

A tavaly ősszel egy ipari felhasználásra szánt mobiltelefonnal előrukkolt MOHAnet új, MasterShelf nevű áruadagolós megoldásának alapját a Bruegmann „Flexroller” univerzálisan alakítható, rugós áruadagoló rendszerei adják, ehhez kapcsolt a magyar vállalat ipari szenzorokat és egy saját fejlesztésű adatkommunikációs eszközt, amely bármilyen formájú és méretű termék esetén minimális átalakítással beépíthető az adagolóba vagy a hűtőbe. Az innen érkező nyers adatokat egy virtuális szerver fogadja, amely egyrészt tárolja, másrészt továbbítja a különböző szoftverek felé, amelyek analizálják és vizualizálják a keletkezett információkat.

MOHAnet Mobilsystems

A fejlesztők leírása szerint a MasterShelf a nap 24 órájában szemmel tartja a polcok vagy az italhűtők állapotát, és a MOHAnet által fejlesztett szoftver valós idejű helyzetjelentést küld az árufeltöltéssel megbízott személyzet számítógépére vagy okostelefonjára. Egy másik szoftver az üzleti analitikát segíti, és a historikus információkból – egy nagy mintás adatelemzés segítségével – analízist és előrejelzést készít.

A rendszer amellett, hogy lehetővé teszi az azonnali beavatkozást, ha egy italhűtőben lecsökken az elérhető termékek száma, javaslatot tesz az ideális polckép összeállítására. Azt is meg tudja mondani, hogy egy nap például hányszor nyitották ki a hűtők ajtaját, és azonnal riaszt, ha tartósan nyitva vagy zárva maradnak az ajtók. De azt is jelzi, ha a hűtőben nem ég a lámpa vagy ha ki- és bekapcsolják a gépet, továbbá ellenőrzi a tápellátást, a belső hőmérsékletet és méri az energiafogyasztást is.

[Tudja, min spórolhat 100 milliókat a Tesco? Ráadásul a vásárlók is jól járnak vele]

A MOHAnet számításai szerint a megoldás akár húsz-huszonöt százalékkal növelheti a gyártók, a forgalmazók és a kereskedők éves forgalmát anélkül, hogy akár csak egy forinttal többet költenének marketingre vagy újabb értékesítési csatornák kiépítésére.

Az italhűtők esetében már elindult az első pilot hazánkban, november közepén pedig öt magyarországi dohányboltban is elkezdődik a tesztidőszak.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!