A Facebook az új Fidesz? Lejárató sorosozó kampányt fizetett

A magyar kormányéhoz hasonló módszert alkalmazva igyekezett elterelni a figyelmet aktuális botrányairól a Facebook, mely a The New York Times egy cikke szerint egy pr-ügynökséget is felbérelt, hogy a hangoskodókat Soros György ügynökeinek bélyegezze.

  • hvg.hu hvg.hu
A Facebook az új Fidesz? Lejárató sorosozó kampányt fizetett

Terjedelmes cikket közölte szerdán a The New York Times a Facebook első, igazán problémás éveiről, köztük a 2016-os amerikai elnökválasztás idején kirobbant botrány kevésbé ismert részleteiről. A mostani információk újdonsága, hogy a Facebook a magyar kormánytól sem idegen módszerhez nyúlt, hogy kritikusait elhallgattassa.

A lap cikkében szó esik arról, hogy a közösségi óriás egy pr-céget is felbérelt, hogy jó hírét megőrizze, illetve hogy a kritikusainak rossz hírét keltse. Akik akár az adatgyűjtés, akár más miatt rosszallóan nyilatkotak a Facebookról, arról az általuk megbízott ügynökség összeesküvés-elméleteket gyártott, és valamennyiüket a magyar származású milliárdos, Soros György embereinek állította be.

A nyomozás alapján a Facebook 2016-ban alkalmazta igazán lejárató eszközét, amikor az orosz befolyásolás miatti elnökválasztás során a fél világ rájuk figyelt. Ekkor fordultak a Definers Public Affairs (DPA) nevű tanácsadócéghez, mely az amerikai politikai életben való "munkálkodásáról" volt inkább ismert.

MTI / EPA / Oliver Hoslet

Az amerikai napilap szerint a DPA kétféle módszert alkalmazott. Egyrészt folyamatosan lejárató cikkeket publikáltak más technológiai vállalatokról, például a Google-ről és az Apple-ről, valamint ismert cégvezetőkről, hogy eltereljék a figyelmet a Facebook elnökválasztással kapcsolatos felelősségéről. Ezeket az írásokat egy híroldalnak tűnő, a NTKNetwork.com nevű oldalon jelentették meg, valóság azonban az, hogy az egész mögött a DPA állt.

A taktika másik része az volt, hogy az oldalt kritizáló csoportokat Soros Györggyel hozták összefüggésbe, azt a látszatot keltve, hogy a magyar származású milliárdos pénzeli a működésüket. Az amerikai újságírók között később terjedni is kezdett egy ezzel kapcsolatos dokumentum, szintén abból a célból, hogy befolyásolni próbálják őket, cikkükben pedig vele kapcsolatos, valótlan állításokat írjanak.

A cikk Chuck Schumer demokrata szenátor és Mark Zuckerberg különös munkakapcsolatáról is szót ejt, azt fejtegetve, Schumer hogyan vette elejét a kritikáknak és üzent politikustársainak, hogy azok ne a Facebook ellen, hanem inkább vele dolgozzanak egy jobb világ reményében. Azóta kiderült az is: Schumer lánya szintén a Facebook egyik alkalmazottja.

A Cambridge Analytica-botrány egy feledésbe merült részlete alapján egyébként mindez nem is annyira meglepő: miután kiderült, hogy a Facebook hanyagsága miatt tízmilliók adatait lehetett ellopni, a vállalat előbb letiltotta annak az embernek a Facebook-profilját, aki ezt nyilvánosságra hozta, majd perrel fenyegette meg azokat az újságírókat, akik írni mernek az esetről.

Soros György a januárban rendezett davosi világfórumon maga is nyíltan kritizálta a techóriásokat, köztük a Google-t és a Facebookot, mert a cégek szerinte komoly fenyegetést jelentek a társadalomra.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.