szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A tervek szerint 2021-ben már repülhet a Lockheed Martin által fejlesztett X-59-es repülőgép, ami a hangsebesség átlépésekor csupán akkora hangot ad ki, mintha egy kocsiajtót csapnánk be.

Az elmúlt években több olyan fejelsztés is történt, ami arra törekszik, hogy a polgári légiközlekedésben is legyenek szuperszonikus repülőgépek. Ilyen gépen dolgozik az amerikai Lockheed Martin is, amely a legfrissebb bejelentés szerint elkezdte megépíteni az X-59-es jelzéssel ellátott szuperszonikus repülőjét.

A Lockheed a NASA Low-Boom Flight Demonstration nevű programjában építi meg a gépet, ami az előzetes ígéretek szerint nemcsak nagyon gyors, de rendkívül csendes is lesz. A cég szerint a titok a formatervben rejlik, a hosszúkás alak ugyanis lehetővé teszi, hogy jóval halkabb legyen az X-59-es, mint egyébként lenne. Mindez azt jelenti, hogy a hangsebesség átlépése nagyjából akkora hanggal járna, mint egy kocsiajtó becsapása – ami az átlagos hangrobbanáshoz képest valóban jóval szerényebb hanghatás. Az X-59-es utazómagassága 16 700 méter lenne, a végsebessége pedig 1512 km/h-ra lesz a tervek szerint.

Lockheed Martin

A repülőgép "halksága" azt is jelenti, hogy a hatóság sokkal gyorsabban bólinthat rá a szárazföld feletti tesztelésre, mint korábban. A NASA a tervek szerint még ebben a hónapban megejt egy tesztet Texasban egy F/A–18 Hornet vadászgéppel, amely képes arra, hogy a szárazföld felett halkabban lépje át a hangsebességet. A teszt után 500 önkéntes mondhatja el, mit tapasztalt.

A tervek szerint 2021-ben szállhat fel először Lockheed Martin gépe.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!