hvg.hu

Néhány tudós azt feltételezi, hogy a Marson egykoron "élet" lehetett, magyar kutatók nemrég pedig újabb, ezt erősítő eredményekkel álltak elő.

Már eddig is számos felfedezést rögzítettek a vörös bolygóval kapcsolatban, ám újabb eredmények most a magyar tudósokat tehetik még ismertebbé: ők lehetnek, akiknek sikerülhet bizonyítani, hogy a Marson egykor életet lehetett.

A kutatók egyik visszatérő témája a marsi kutatásokkal kapcsolatban, hogy a vörös bolygó "pezsgő" élettel teli planéta volt valamikor régen. Utóbbi teóriát több adat is alátámasztja, és a magyar geokémikus, a Gyollai Ildikó által vezetett csapat mostani felfedezése is ezt erősíti.

A kutatócsapat egy különleges, az Antarktiszon 1977-ben talált kőzetet, az ALH-77005 jelzésű meteoritot vizsgálta meg alaposan, amely összetétele alapján többek szerint a Marsról származik. A szakértők ennek a kőzetnek egy darabján végeztek egy új vizsgálat során mikroszkópos elemzést. A meteoritszelet belsejében később olyan mintázatokat véltek felfedezni, amelyek feltételezéseik szerint az élet lehetséges nyomaira utalhatnak. A tudósok szerint a vizsgált meteorit ezen kívül vasban és ólomban is igen gazdag.

A kutatók (Gyollai Ildikó, Polgári Márta, Szaniszló Bérczi, Gucsik Arnold, Pál-Molnár Elemér) március 28-án publikálták tanulmányukat az Open Astronomy szaklapban, a felfedezés eddigi eredményeiről pedig több neves külföldi hírportál és tudományos lap is beszámolt.

Bár a tudomány még nem erősítette meg, illetve nem is cáfolta a magyar kutatók eredményeit, ha igazuk van, az minden bizonnyal óriási előrelépésnek számít majd.

Amerikai asztrobiológusok korábban szintén az életre utaló nyomokra bukkantak egy marsi meteorit vizsgálatakor, de azokat az eredményeket később megcáfolták.

Elhunyt Krzysztof Penderecki lengyel zeneszerző