Új mérési módszerrel precízen megmérték a gleccserjég korát. A kvantumfizikából származó megközelítéssel végeztek méréseket osztrák és német kutatók, akik Európa klímájának történelméről akarnak így új információkat szerezni.

A gleccserek a korai idők klímájáról szóló információk "raktárai". Ezek megismeréséhez az adatokat mindenekelőtt időben pontosan meg kell határozni.

A Stubai Alpokban lévő Schaufelferner gleccser jegét vizsgálta Andrea Fischer és Pascal Bohleber, az Osztrák Tudományos Akadémia (ÖAW) Interdiszciplináris Hegyvidékkutató Intézetének munkatársa Markus Oberthaler, Zhongyi Feng és Werner Aeschbach fizikusokkal, a Heidelbergi Egyetem tudósaival közreműködve. A tudósok eredményeiket az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) ismertették.

Alapvetően arra voltak kíváncsiak, hogy az argon nemesgáz 39-es izotópjának méréséhez alkalmazott úgynevezett "atomcsapda-módszer" alkalmas-e a gleccserjég korának meghatározásához. Az argon-39-es izotóp 269 évnyi felezési idővel esik szét és csak nagyon kevés található a jégben. Egy kilogramm jégben jellemző módon csak néhány ezer-tízezer ilyen atom található. Az eddigi módszerekkel végzett kormeghatározásához ezért több tonna jégre lenne szükség, ami a gyakorlatban nem megvalósítható.