Bedő Iván
Bedő Iván

Időnként mellényúl, de azért már most is sok mindent ért meg képeinkből a Facebook háttérrendszere. Az algoritmusok ugyanis minden feltöltött fotót elemzésnek vetnek alá. Ez egyrészt társadalomjobbító program, másrészt viszont újabb útja annak, hogy a felhasználók adatait használva még több pénzt csikarjon ki a reklámozó vállalatokból a Facebook.

Hogyan lesz túracipő a kovácsoltvas szecessziós liftaknából? A Facebook mesterséges intelligenciája segítségével. A Zuckerberg-birodalom képfelismerő algoritmusai gúnyolódásunkat és gyanakvásunkat egyaránt kiválthatják – indítsunk az elsővel. Az apropó a Facebook múlt heti üzemzavara, amikor pár óra hosszat a fotók egy része nem jelent meg, így láthatóvá vált az a helyettesítő szöveg (Alt Text), amely egyébként évek óta folyamatosan gyártódik, csak a felhasználók zöme mindeddig nem látta.

©
©

Ilyesmik bukkantak elő: „A képen a következők lehetnek: égbolt, híd, cipő, túra/szabadtéri és víz” vagy „virág és növény”. A Facebook 2016 óta alkalmazza ezt a címkézést, a hivatalos indokolás szerint azért, hogy segítsen a látáskorlátozottaknak megérteni a fényképek és videók tartalmát (a segítséghez felolvasó alkalmazásra is szükség van). Ez többnyire nyilván hasznos is, de hát a képfelismerés még a technika mai állása mellett is távol van a tökéletestől. Erről ki-ki meggyőződhet, ha próbát tesz a Facebookra feltöltött saját fényképeivel. A fotóknál (másokénál nem, csak a sajátjainknál) a Lehetőségek menüből lehet kiválasztani a „Helyettesítő szöveg módosítása” opciót, és akkor láthatóvá válik, hogyan értelmezte a képet a mesterséges intelligencia. Ha valaki szeretné, felülírhatja az ajánlott címkézést.

©

A mi amatőr képeink közül a legszórakoztatóbb, bár ártatlan mellényúlás a „cipők és túra/szabadtéri” magyarázat volt az említett (beltéri és teljesen lábbelimentes) lépcsőházi csendélet esetében. Az algoritmus ráadásul egyszerűen „feltette a kezét” az ugyanott fotózott „első emelet” felirat, illetve máshol egy retró írógép láttán.

©
©
©

Viccnek rossz lenne

Ez eddig csak vicces – véresen komoly volt viszont, amikor a márciusi új-zélandi mészárlás tettese úgy sugározhatta élő videóját a merényletről, hogy a Facebook erre hivatott, mesterséges intelligencia alapú szűrője nem figyelt fel a tilalmas tartalomra. Pedig az lett volna a dolga, hogy ne kelljen bejelentésre, majd emberi ellenőrzésre várni, hanem a veszélyes tartalom eleve föl se töltődjön.

Persze, hogy nem sokkal később, a Facebook szokásos májusi fejlesztői konferenciáján, az F8-on erről kellett beszélniük a Facebook-főnököknek. Mike Schroepfer műszaki igazgató kincstári optimizmussal azt mondta, hogy a cég platformjain (azért a többes szám, mert hozzájuk tartozik az Instagram is) teljesen automatikusan ellenőriznek minden tartalmat, és „a legtöbb esetben magas találati aránnyal” (hogy ez mihez képest mennyi, azt nehéz lenne kitalálni) kiszűrik a nemkívánatos dolgokat.

Nem csak néz, lát is

A technika kétségkívül impozáns. A Facebook kidolgozott például egy olyan objektumfelismerő rendszert – Panoptic FPN néven –, amely nemcsak a személyeket és tárgyakat regisztrálja, hanem a hátteret is, hátha így egyértelműbben értelmezhetőek a képek. A szövegeket a számítógépes nyelvészet korszerű eszközeivel általános digitális nyelvre fordítják, hogy az ártalmas mondatokat több nyelven felismerhessék. A LASER szoftver majdnem száz nyelven tud, és húszfajta ábécét ismer.

A mesterséges intelligencia okosításához akaratlanul hozzájárulnak a felhasználók is. A gyakorláshoz 3,5 milliárd olyan fotót használtak fel, amelyeket a facebookozók nyilvánossá tettek, és címkékkel láttak el. Ennek alapján alakultak ki a kategóriák tízezrei. Ha jó formában van, a mesterséges intelligencia nemcsak a fákat vagy ételeket ismeri fel, hanem azoknak a fajtáját is.

©
©

Legalábbis vitatható hozzájárulás viszont, amit májusban a Reuters brit hírügynökség derített ki. Indiában dolgozó külsős munkatársak népes csoportja 2014 óta elemzi a Facebookon megjelenő privát közléseket: miről szólnak, milyen alkalomból íródtak, milyen érzelmeket tükröznek, melyik városból származnak. A cél, hogy a mesterséges intelligenciát továbbképezzék abban, amiben a leggyengébb: a nyelvi finomságok megértésében. Erre nagy szükség is lenne például a hamis hírek és az ironikus megjegyzések elkülönítéséhez.

Életet vagy pénzt

Akár a gyűlöletbeszéd ellen, akár a pornográfia vagy a terrorizmus kiszűrésére, akár a látásukban korlátozottak támogatására, sőt az öngyilkosságok megelőzésére szolgál a képeket és szövegeket elemző mesterséges intelligencia, a célok vitathatatlanul helyesek és közérdekűek. A bevezetőben említett gyanakvást ettől függetlenül kiválthatja a minduntalan – a múlt heti malőr kapcsán is – sok helyen felvetődő kérdés: nem szolgál-e reklámcélokat is a fotók felcímkézése? Hiszen ha egy felhasználó sok fotóját automatikusan kategorizálják, abból már sokat meg lehet tudni az illető érdeklődéséről, szokásairól.

A gyanút erősítheti a Facebook egy szabadalma is. Még akkor is, ha a technológiai cégek szabadalmainak nem elhanyagolható része nem feltétlenül válik valóra, például mert csak piaci célokat szolgál. Néhány hónapja mégis feltűnést keltett az a szabadalom, amelynek címe a szponzorált történetek képi tartalomelemzésére utal. A Fast Company amerikai magazin példája szerint ez azt jelentheti, hogy ha valaki olyan szelfit oszt meg az Instagramon, amelyen az illető a Starbucks kávézóban látható, akkor a Facebook kiszűrheti ezt az információt a képből, és értesítheti a Starbucksot, hogy hol érdemes többet hirdetnie.

©

Mindezt úgy, hogy a felhasználó be sem jelentkezett a kávézóba, és nem is címkézte fel a szelfijét. A szabadalmi leírásból az is kiderül, hogy az eljárással nemcsak egy vodkásüveget, hanem a vodka márkáját is fel lehet ismerni, valamint ez párosítható az ilyen vodkát posztolók életkorával, lakóhelyével. Így már egészen célzottan lehet a megfelelő csoportoknak nyomni a reklámokat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Furcsa dolgok történnek a magyar autóiparban

Furcsa dolgok történnek a magyar autóiparban

Volt osztrák kancellár kapott feladatot az orosz állami vasúttársaságnál

Volt osztrák kancellár kapott feladatot az orosz állami vasúttársaságnál

Nádasdy Ádám férjhez megy Londonban

Nádasdy Ádám férjhez megy Londonban

Arany ejtőernyővel ugranak ki a főnökök a Deutsche Bankból, ahonnan minden ötödik embert kirúgnak

Arany ejtőernyővel ugranak ki a főnökök a Deutsche Bankból, ahonnan minden ötödik embert kirúgnak

Az Apple új sorozatában kicsit máshogy zajlott a holdra szállás

Az Apple új sorozatában kicsit máshogy zajlott a holdra szállás

Egyszerre 11 óvónő mondott fel egy újpesti óvodában

Egyszerre 11 óvónő mondott fel egy újpesti óvodában