szerző:
Illényi Balázs
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A legújabb technológiákkal egyre könnyebb felidézni egy nem létező tér hangzásvilágát. Ez segíthet a leégett Notre-Dame eredeti akusztikájának helyreállításában is.

Egy lélek sincs Párizs belvárosának utcáin, mégis, a háromdimenziós díszletek között (virtuálisan) sétálva, mintha egy 250 évvel ezelőtti hétköznap járnánk a francia fővárosban. Hallható a korabeli környezet mindenféle zaja: beszélgetés, gyerekzsivaj, kereskedők alkudozása, kézművesek kopácsolása, mosónők ütemes csapkodása, a Szajna csobogása, a lépések zaja, ajtónyikorgások, a piacon a baromfiak karattyolása, a legyek dongása, a lovak nyerítése és a mindenütt jelen lévő sirályok vijjogása.

Hangtérrégészetnek lehetne nevezni azt a tudományos irányzatot, amelynek keretében lyoni szakemberek Mylene Pardoen zenetörténész vezetésével rekonstruálták a XVIII. századi Párizs néhány utcájának akusztikai környezetét. A munka során nem csupán azt vették figyelembe, milyen zajok keletkezhettek akkoriban, hanem azt is, hogy ezek a hanghullámok miként verődtek vissza (vagy nyelődtek el) a korabeli helyszíneken, az akkori burkolatokon.

A Notre-Dame belső terének virtuális mása. Megszólalásig hasonlít
©

Ennek a négy éve közreadott „környezettanulmánynak” a készítőit is bevonják abba a munkába, amelynek célja, hogy a párizsi Notre-Dame helyreállítása során sikerüljön rekonstruálni a katedrális eredeti akusztikáját. Azt ugyanis jelentősen megváltoztathatja akár a belső tér részleteinek átrendezése, akár az újjáépítéshez használt anyagok tulajdonságai.

Virtuálisból valóságos

A hangtér rekonstruálásához kapóra jön, hogy a katedrálisról épp két éve készült el egy virtuális modell, ami a lehető legtökéletesebben próbálta feltérképezni a különleges tér akusztikai jellemzőit. A számítások alapját egy hangfelvétel képezte. Ezen, a Notre-Dame építésének 850. évfordulóján, a párizsi konzervatórium művészei adták elő Jules Massenet 1880-ban komponált oratóriumát, a La Vierge-et (A szűz). Ezt az előadást úgy rögzítették, hogy minden szólistának és hangszercsoportnak külön felvételi sáv jutott, és a hangokat speciális többirányú, illetve műfejekbe épített mikrofonokkal vették fel, a templom több pontjáról (az alábbi videókon szemléltetik a munkát, a felvételeket kétféle módszerrel készítették).

Minderre azért volt szükség, hogy minél pontosabb legyen a hangtér reprodukálása, akusztikus műszóval az auralizáció. Ennek az a célja, hogy a hallgató ne csupán érzékelje – mondjuk – egy zenemű hangjait, hanem úgy is érezze, mintha azok egy adott térben szólalnának meg (például egy bizonyos koncertteremben vagy templomban). Az illúzió feltétele, hogy a hanghullámok ugyanolyan irányból érkezzenek a fülbe, mint az eredeti helyszínen. Erre találták ki a sztereónál „háromdimenziósabb”, úgynevezett binaurális hangrögzítést, ami figyelembe veszi, hogy a két hallószerv nem pont egy időben érzékeli a hangokat, hiszen az egyik általában kissé közelebb van a hang forrásához, ráadásul a távolabb lévőt még le is „árnyékolja” a kettejük között található fej. A valósághű felvételt készítő mikrofonokat ezért applikálják műfejek füleibe, így szimulálva az emberi hallás sajátosságait.

A Massenet-koncert közben a katedrális eltérő pontjain rögzített felvételekből aztán „egy speciális szoftverrel létrehoztuk a Notre-Dame 3D-s akusztikai modelljét, amelyből kiolvasható, hogy a különféle felületek (kő, fa, üveg, festmény), azok elhelyezkedése és formája, miként befolyásolják a hanghullámok útját” – magyarázza Brian FG Katz, a CNRS (Nemzeti Tudományos Kutatási Központ) kutatási igazgatója. Katz és csoportja ebből kiindulva készítette el a kísértetzenekar projektet (Ghost Orchestra Project), aminek segítségével bárki a számítógépénél megtapasztalhatja, milyen érzés lehet az oratóriumot a katedrális virtuális másának különféle pontjain hallgatni.

Komolyra fordítva

Ami két éve még csak „játék” volt a virtuális valósággal, az most hirtelen kulcsfontosságú információforrássá vált a leégett Notre-Dame újjáépítői számára. A két kutató, Katz és Pardoen ezért immár közösen dolgozik az akusztikai rekonstrukción.

Az auralizációt másra is használják. Katzék például pár hónapja egy tanulmányukban azt bizonyították, az 1878-as világkiállításra Párizs központjában felhúzott, kiállítási csarnokként és hangversenyteremként használt Trocadéro-palota valóban megérdemelte, hogy hírhedten csapnivaló akusztikája miatt 1936-ban lebontsák, mert – ebből a szempontból – menthetetlen volt. Manapság belsőépítészek és mérnökök is egyre többet használják ezt a technikát, így tudják ugyanis (rengeteg paraméter betáplálása után) még a tervezőasztalon kipróbálni, milyen lesz egy lakás, egy terem vagy épp egy új közút hangtere. De a virtuális hangterek az esélyegyenlőség növelésére is használhatók – hangsúlyozzák kutatók –, segítenek például elképzelni, hogy a város különböző pontjain mit élhet át egy látásában korlátozott ember.

A cikk a HVG hetilap 2019/24. számában jelent meg. Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, keresse a Tech + tudomány rovatot a hetilapban és kövesse a HVG Tech Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Gyógyszer és drog hatása alatt vezetett a magyar autósokba belerohanó horvát BMW-s

Gyógyszer és drog hatása alatt vezetett a magyar autósokba belerohanó horvát BMW-s

Négy "tuningautó" azonnal bukta a műszakiját egy hétvégi razzián

Négy "tuningautó" azonnal bukta a műszakiját egy hétvégi razzián

Megvan a hivatalos jelölt az amerikai védelmi miniszteri posztra

Megvan a hivatalos jelölt az amerikai védelmi miniszteri posztra

Theresa May úgy táncol, mintha nem lenne holnap

Theresa May úgy táncol, mintha nem lenne holnap

Kihalás fenyegeti egy ausztrál sziget pingvinpopulációját az ember miatt

Kihalás fenyegeti egy ausztrál sziget pingvinpopulációját az ember miatt

Fekete brit színésznő lesz az új 007-es ügynök

Fekete brit színésznő lesz az új 007-es ügynök