Új veszély fenyegeti a kenyai Ruma Nemzeti Parkban élő keskenyszájú orrszarvúkat: az antibiotikum-rezisztencia, amelynek oka a kutatók szerint az antibiotikum féktelen használata mind az emberek, mind a haszonállat-állomány körében a kelet-afrikai országban.

A Viktória-tó partján lévő nemzeti parkban élő, súlyosan veszélyeztetett faj egyedeinél az EcoHealth amerikai tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint aggasztó szintű az antibiotikum-rezisztencia.

A kutatók, köztük a kenyai Maseno Egyetem szakemberei 16 keskenyszájú orrszarvú ürülékmintáit tanulmányozták az antibiotikumokkal szembeni ellenállóképesség vizsgálatakor. E. coli baktérium génjeit izolálták mind a rinocéroszok, mind emberek ürülékéből, és tanulmányozták, mennyire ellenállók ezek a baktériumok nyolc általános használatú antibiotikummal – köztük az ampicillinnel, a gentamicinnel és a tetraciklinnel – szemben.

Négy antibiotikum esetében az ember és az orrszarvúak ellenállóképessége hasonló volt, kettő esetében az orrszarvúk ellenállóbbak voltak.

"Ez azért ad aggodalomra okot, mert az orvvadászat által súlyosan veszélyeztetett orrszavú hajlamos a szarvasmarha-gümőkórra, amely egy bakteriális betegség, és amelynek kezelését az antibiotikum-rezisztencia megnehezíti. Ha a rinocéroszok betegek, kezelni kell őket. Milyen orvosságot adjunk ezen állatoknak?" – tette fel a kérdést Collins Kipkorir Kebenei, a tanulmány társszerzője.

[Talán megmenekülhetnek: két életképes északi szélesszájú orrszarvú-embriót is sikerült létrehozni]

Az orrszarvú súlyosan veszélyeztetett faj, mintegy 29 ezer egyed él a Földön, öt százalékuk Kenyában.

A kutatók nem tudják, hogy alakulhatott ki az antibiotikummal szembeni ellenállás. Feltételezik, hogy a nemzeti parkot átszelő Lambwe folyó vizéből ihattak, amely antibiotikum-rezisztens baktériumokat hordozó hulladékkal szennyezett. Azt is lehetségesnek tartják, hogy az orvvadászoktól védő parkőrökkel való érintkezés következtében alakulhatott ki az antibiotikum-rezisztencia.

Olaszországban ma 4805 új fertőzés és 681 haláleset volt a koronavírus miatt