Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

A koronavírus-járvány miatti bezárkózás korábban nem látott magasságokba röpítette a videobeszélgetős alkalmazásokat. A Zoomnál ez dollárban is kifejeződött. Nagyon sokban.

Egyenletesen növekedett a Zoom bevétele egészen a tavalyi év végéig, a cég minden negyedévben egy kicsit nagyobb bevételt könyvelhetett el, mint a megelőzőben. Aztán beköszöntött az új kor, amelyben a videós beszélgetések és értekezletek gyakoribbak lettek a személyes találkozóknál. Ezt pedig nagyon szépen tükrözi a vállalat bevétele is, főleg a második negyedéves, amely idén július végére

egy év alatt 355 százalékkal emelkedett.

(A Zoom a 2020-as naptári évben már a 2021-es üzleti évet írja. Ráadásul a negyedéveket egy hónappal csúsztatja, így a most lejelentett eredmények zoomos szóhasználatban a 2021. második negyedéves számai, de a gyakorlatban a 2020. május 1-je és július 31-e közti időszakról adnak számot.)

Statista

A negyedéves eredményre még a járványhatás ismeretében, annak bekalkulálása után is kevesen számítottak. A manhattani központú pénzügyi tanácsadó cég, a Refinitiv által megkérdezett elemzők 500,5 millió dolláros bevételt jósoltak, melynél jóval több a végül elért 663,5 millió dollár.

Ez mintegy 198 milliárd forintot jelent.

A bevétel több mint negyede maradt a kasszában: a Zoom negyedéves profitja 185,9 millió dollár volt.

A CNBC amerikai gazdasági hírcsatorna az eredmény kapcsán emlékeztet: a Zoom piaci kapitalizációja egy évvel korábban 25 milliárd dollár volt. Ma már 129 milliárd dollárt ér a vállalat. Többet, mint az IBM vagy az AMD félvezetőgyártó.

Nehéz pillanatok

Mindezt erős, részben saját maga által generált ellenszélben érte el az amerikai székhelyű videós vállalat. Ahogy többen és többen kezdték el használni a Zoomot, úgy kerültek elő a gondok. A sor kezdődött azzal, hogy az alkalmazás kéretlenül megosztotta a felhasználók adatait a Facebookkal, majd kiderült, hogy egy hibája kihasználásával lehetőség adódik a felhasználók windowsos belépési adatainak megszerzésére, később pedig arról olvashattunk, hogy a titkosítása sem annyira megbízható, mint ahogyan azt sokan gondolnák. Egy olyan biztonsági problémáját is feltárták, amelyen keresztül át lehetett venni az irányítást egy Apple iMac felett, és persze az sem vált előnyére, amikor több mint 15 ezer privát zoomos beszélgetés került ki az internetre.

A nyilvánosságra került biztonsági gyengeségek után a szolgáltatás használatát megtiltotta dolgozó számára többek között a NASA, a SpaceX és a Google is. (Utóbbi cég Meet néven saját videokonferenciázós szolgáltatással is rendelkezik.)

Az sem tett jót a Zoom hírnevének, hogy szó nélkül eleget tett a kínai kormány cenzúrakérésének, és csak akkor visszakozott, amikor nyilvánosságra került az ügy.

Az utóbbi ügyet néhány napon belül a legtöbben valószínűleg el is felejtették a pongyola programkódját pedig a Zoom fokozatosan javította – úgy tűnik, még időben. Ezt nem csak a bevétel összege, hanem a felhasználók száma is jelzi: a SensorTower elemzőcég szerint az idei második negyedévben a Zoom átlagosan 148,8 millió aktív (havonta legalább egyszer belépő) felhasználóval rendelkezett, amely éves szinten 4700 százalékos bővülést jelent.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!