Korábban a nemességet, a papságot és a királyokat illette az a fajta bíborszín viselet, aminek most egy darabkáját találták meg a kutatók a dél-izraeli Timna-völgyben.

Királybíbor színűre festett, 3000 éves textildarabokat találtak izraeli régészek – közölte a Tel-Aviv-i Egyetem (TAU) csütörtökön. A textilre a dél-izraeli Timna-völgyben bukkant rá a TAU, a Bar-Ilan Egyetem és az izraeli régészeti hatóság.

A PLoS ONE című tudományos lapban közölt tanulmány szerint egy királybíbor színű szövött anyagról, egy bojtról és gyapjúszálakról van szó, ami rendkívül különleges leletnek számít. Ráadásul először fedeztek fel vaskori bíborszín szövetet a dél-levantei területen.

A Földközi-tengerben, Timnától több mint 300 kilométerre élő puhatestűekből készített festéket gyakran említi a Biblia, felbukkan sok zsidó és keresztény szövegben.

"Az ókorban a bíborszín viselet a nemességet, a papságot és a királyokat illette. A bíbornak ez a lenyűgöző árnyalata, a szín tartóssága, a csiga testében található igen kis mennyiségű festékanyag miatt a színezék készítésének nehézsége tette rendkívül értékessé, gyakran az aranynál is drágábbá" – magyarázták a kutatók.

Az állati eredetű festőanyaggal színezett ruhák sokkal nagyobb presztízst jelentettek, mint a növényi alapúak, a viselőjük gazdasági és társadalmi helyzete fontos jelzőinek számítottak.

A töredékekben a kettős festés módszerét is azonosították a régészek, vagyis bonyolult eljárással kétfajta csigát is felhasználtak, hogy a textil színét még erőteljesebbé tegyék.

A felfedezés rétegzett társadalomról, valamint a partvidék népeivel folytatott élénk kereskedelemről tanúskodik a tudósok szerint.