Ausztrál kutatók cellulóz szűrőpapírral mutatták ki, milyen fajok élnek a tengervíz egyes területein.

A Communications Biology című szaklapban közölt tanulmány megállapította, hogy a vízben lebegő szűrőpapíron kimutatható az ott élő növények és állatok DNS-e. Cindy Bessey, az ausztrál nemzeti tudományos intézet (CSIRO) környezeti jövőt kutató tudományos platformjának (Environomics Future Science Platform) tengerbiológusa szerint a speciális papír olcsó megoldás lehet a korallzátonyok környékén és a tengeri rezervátumokban élő fajok figyelemmel kísérésére, baj esetén a korai riasztásra.

A DNS-minták gyűjtéséhez korábban specializált pumpákat használtak. A szűrőpapír emberségesebb megoldás a vonóhálónál, és biztonságosabb, mint ha búvároknak kellene értékelniük a biodiverzitást.

"Új módszerünk azt jelenti, hogy már nem szükséges a tengervizet szűrni a DNS-gyűjtéshez, idő takarítható meg vele, valamint lehetőséget teremt, hogy olyan helyeken is használjuk, ahol korlátozottan áll rendelkezésre áram és felszerelés" – közölte a CSIRO.

A kutatócsoport Nyugat-Ausztrália partjának közelében két különböző tengeri területéről gyűjtött mintákat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának tudományos hírekkel is szolgáló Facebook-oldalát.

Leginkább a 40 év alattiakat támadja Brazíliában a helyi vírusvariáns