szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A szakemberek szerint azzal, hogy az önvezető autók egymással és a környezetükkel is folyamatosan kommunikálnak, óriási mennyiségű adat jön létre.

Az önvezető autók kapcsán gyakran lehet hallani arról, hogy akkor terjedhetnek el igazán, ha képesek lesznek késleltetés nélkül kommunikálni a környezetükkel. Az 5G erre biztosít lehetőséget, amire szükség is van, hiszen valós időben hatalmas mennyiségű adatot kell továbbítania és fogadnia a járműnek. Hogy ez körülbelül mit jelent, azt már a szakemberek is sejtik.

Az Ericsson szerint a mesterséges intelligencia (MI) és más feltörekvő technológiák támogatásával gyors ütemben fejlődnek a vezetéstámogatásra, a jobb járműteljesítményre, a forgalomfigyelésre és az energiahatékonyságra vonatkozó fejlettebb szolgáltatások. Ezeknek köszönhetően a szakemberek előrejelzése szerint egyetlen önvezető autó egyetlen óra alatt 4000 GB adatot generál.

Ericsson

Ez több részből tevődhet össze: egyfelől az út mentén elhelyezett szenzorok, illetve közlekedésirányító rendszerek jelzést küldenek a járműveknek, így például egy balesetről vagy egy lámpás csomópont terheltségéről azonnal értesülhet az autó, ami alapján pedig új, gyorsabb útvonalat választhat. Másfelől az 5G hálózatokon pillanatok alatt fel lehet tölteni egy központi felhőbe a különböző szenzorok által rögzített információkat azokról az autókról, amelyek valamilyen szintű önvezető képességgel vannak felszerelve. Emellett a gyors vezeték nélküli kapcsolat számos más, a vezető kényelmét szolgáló megoldás bevezetését és alkalmazását teszi lehetővé. Így többek közt az autók fedélzeti számítógépén futó szoftvereket gyorsan, akár egy néhány perces megállás alatt, észrevétlenül frissíteni lehet, aminek köszönhetően már nem csak a pár évenként esedékes időszaki szerviz során végezhető el ez a folyamat.

A felhőben a „központosított” logika képes kiszolgálni több tízezer autót is. Többek közt az ebben rejlő lehetőségeket is vizsgálják a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) kutatói az Ericsson és a Magyar Telekom partnerségével azon a hálózaton, melyet tavaly év végén állítottak üzembe a partnerek.

Ericsson

A zalaegerszegi ZalaZONE járműipari tesztpályán azt vizsgálják, hogy az önvezető autók hogyan tudnak egymással és a környezetükkel kommunikálni egy központi infrastruktúrán keresztül. A tesztpályán az Ericsson épített ki 5G teszthálózatot 2019-ben, és partnereivel Magyarországon először mutatott be manővereket 5G hálózaton kommunikáló önvezető járművekkel, valós körülményeket szimuláló környezetben.

A szakemberek szerint az állandó út-jármű kommunikációs kapcsolat elterjedésével a közlekedés dinamikája alapjaiban változhat meg, hiszen az útvonal és a sebesség automatikus optimalizálása nagyban csökkentheti a nagyvárosok forgalomterhelését és a dugók kialakulásának esélyét. Márpedig a kevesebb dugó nemcsak kevesebb környezetszennyezéssel, hanem gazdasági előnyökkel is járhat, hiszen több időnk jut produktív tevékenységekre.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!