szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A metaverzum nevű digitális világban is meg lehet majd fogni a virtuális tárgyakat. Ahhoz, hogy a visszacsatolás még valóságosabb legyen, Mark Zuckerbergék egy különleges, bőrszerű felületet hoztak létre.

Aki egyszer is megtapasztalta a VR, vagyis a virtuális valóság élményét, jól tudja, milyen eszközök kellettek hozzá: egy VR-szemüveg és két joystick-szerű kar, amikkel irányíthatta a digitális világban tett mozdulatait. És mivel a legtöbb ilyen irányzékban úgynevezett haptikus motor is található, a virtuális tárgyak fogdosásakor finom visszacsatolást (rezgést) kaphatott. Erre azért van szükség, mert így olyan érzése lehet az embernek, mintha valóban benyomott volna egy gombot.

Ez a fajta visszacsatolás persze egyáltalán nem hasonlítható ahhoz, amit a való életben tapasztalni, amikor a kezünkbe veszünk valamit. A Facebook, illetve ma már Meta viszont úgy véli, hogy egy ügyes megoldással, egy bőrszerű anyaggal fokozható az élmény, és ezt a saját kísérleteik is igazolják. Az eredményeket Mark Zuckerberg vezérigazgató sem hagyta szó nélkül, aki saját oldalán számolt be a kissé abszurd ötletről.

Facebook/Meta

A munkát, amelyet ReSkin néven emlegetnek a cégnél, az amerikai Carnegie Mellon Egyetemmel közösen végzik. Ennek jegyében született meg a prototípusnak számító „robotbőr” is, mely egy mindössze 3 milliméter vastagságú és igen érzékeny felület. Az ebbe épített elektronika egy szoftverrel van összekötve, ami képes különbséget tenni az érzékelőkhöz került tárgyak anyaga között. A kísérletek során a bőrdarabot egy gépkarra helyezték, amibe aztán különféle tárgyakat, például puha gyümölcsöt helyeztek. Erre azért volt szükség, hogy a rendszer megértse, a szőlőszem és az áfonya rendkívül sérülékenyek, így nem mindegy, milyen erővel fogja össze azokat.

A szoftver idővel olyannyira okossá vált, hogy magától is fel tudta mérni a tárgy anyagtulajdonságát.

A Metának természetesen nem gyümölcsök tapogatásához van szüksége a robotbőrre: úgy vélik, hogy a fejlesztés az épülő metaverzumban (egy újfajta számítógépes világban) tehet majd jó szolgálatot. Illetve kimondottan akkor, amikor az oda becsatlakozó felhasználók valamit a kezükbe vesznek a digitális térben. Azzal ugyanis, hogy az élmény nem a való életben lesz megtapasztalható, a Meta szerint még fontosabb, hogy a felhasználó megfelelő visszajelzést kapjon. De ne csak hangok vagy látvány szintjén.

A metaverzum fejlesztése nem megy zökkenőmentesen, Zuckerberget és csapatát nemrég megvádolták, hogy elloptak egy már szabadalmaztatott ötletet saját digitális világuk építéséhez.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!