szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A ma kapható VR-eszközöket csak egy megfelelő nagyságú térben lehet használni, de ott is korlátozottan – még legalábbis. Az amerikai Ekto VR ugyanis kitalált valamit, amivel a játéktér úgy növelhető, hogy a valóságban semmi sem módosul.

Aki játszott már VR-, vagyis virtuális valóságra épülő játékkal, az jól tudja, milyen előkészületeken kell átesni. Ha ugyanis a headset egy PC-hez csatlakozik, akkor a kábeleket és a vevőegységeket is úgy kell elrendezni, hogy egy megfelelő méretű és kényelmességű játékteret kapjunk. Ez azért fontos, mert az érzékelők csak egy bizonyos határon belül látják a berendezést. Így a szoftveren belüli mozgás is csak addig tart, amíg a felhasználó a határvonalhoz nem lép.

A problémát sokan és sokféleképpen próbálták már orvosolni. Ezek közé tartozik a 2014-ben bemutatott Virtuix Omni, amit leginkább egy fitneszgéphez lehetne hasonlítani: a felhasználó erre rálépve képes mozgásban maradni, ami azért is előnyös, mert így nem a szobában lépked ide-oda, hanem egy futópadhoz hasonló felületen. Persze ez sem az igazi, ráadásul a játékost mindenképp rögzíteni kell hozzá:

Hogy pontosan melyik lesz az a szerkezet, ami jelentős változást hozhat ezen a téren, még nem tudni, de az Ekto VR terméke ideális versenyzőnek tűnik. A fejlesztést két éve is prezentálta a cég, de akkor még kevesen figyeltek fel rá. Ezúttal a Digital Trends készített részletes bemutatót róla, a legnagyobb előnyét is szóba hozva: ez a szerkezet valójában egy cipő, ami úgy képes növelni a játékteret, hogy arra a valóságban igazából nem kerül sor.

A fejlesztés alján kis kerekek találhatók, amik automatikusan visszább görgetik a viselőt néhány centivel az indulás helyétől. Az ötletgazda Brad Factor szerint ez csak elsőre tűnik ijesztőnek, ugyanis a gyakorlatban minden annyira simán megy, hogy a felhasználó észre sem veszi. A cég alapítója és tulajdonosa szerint a szerkezet olyannyira hihető élményt nyújt, hogy azok, akik felpróbálják, azonnal aggódni kezdenek, még mindig a szobában vannak-e – és nem sétáltak-e esetleg túl messzire. Ilyenről persze szó sincs.

Ekto VR

A VR-beli járás egy másik problémája, hogy a felhasználó időnként elszédülhet. Na, nem a mozgástól, illetve nem csak attól. Az Ekto VR azt állítja, hogy cipőjükkel ilyesmi nem fordulhat elő, mert a sebességet, illetve a lépkedést maga a felhasználó irányítja. A motorikus kerekek pedig csakis egy pillanatnyi korrigálást végeznek, ami ahhoz túl rövid, hogy valamilyen zavaró jelenséget váltson ki. A cipő egyébként súlyra sem vészes, habár a pontos tömegét nem közölték, csak annyit, hogy egészen könnyű.

A tömeges elterjedésre ugyanakkor még biztosan várni kell, a cég ugyanis nem a hétköznapi fogyasztókat célozza majd a termék első példányaival. Factor erről azt mondta: elképzeléseik szerint a VR-csizma az ipari környezetben jöhet jól, amivel a szakemberek a probléma forrásához „teleportálhatnak”. Feltéve, hogy az adott vállalkozás rendelkezik VR-technikával, mert azt az Ekto nem biztosítja. A cipő pedig önmagában is elég borsos árúnak ígérkezik: egyetlen párért 15-20 ezer dollárt, vagyis 4,7-6,3 millió forint közti összeget terveznek kérni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!